Cmelak z37A 1/4 .

Na een uur uitboren ,van 8mm naar 13mm in stappen van 0,5 mm .de nieuwe poten verlijmd met endfest 200.
IMG20250120175605.jpg

Brandstofslang van carburateur gehaald en er een manometer op aangesloten . Slang ontlucht en vol met benzine tot manometer aan toe zodat er geen luchtbel inzit en je accuraat kunt aflezen wat er gebeurt .
Pomp aangezet en de druk liep op tot 0,2 bar , dat zou goed moeten zijn . Pomp stopt bij 0,2 bar met pompen . Druk zakt in en naar 0 bar ,pomp komt niet in met een paar tikjes op de pomp komt deze weer tot leven . Dat verklaard dus waarom de motor afsloeg ik de vertikale stand omhoog van de looping . Geen pompdruk meer.
Nu kun je het voltage in de pomp regelen mbv een potentiometer . De pomp op 0,9 bar gesteld en pomp stopt druk zakt af naar 0,4 bar en pomp springt weer aan . Dit was ook het minimale wat ik kon halen met de rcexl pomp. Dat de druk zakt komt door inwendig iets terugvloeien van de brandstof terug de tank in .
Weer aangesloten op de carburateur .pomp herhaald nu mooi wat ie met de manometer deed en geen drup uit de carburateur . Dus de druk is niet te hoog .
De ums pakt de puls van 2 inlaat kanalen wat een hele zwakke puls is en daardoor is een externe pomp nodig . De pomp zit op een geregelde voeding van 5 volt waardoor continuïteit gewaarborgd is
Volgende stap is dus motor opnieuw afstellen .

Het is nog gefilmd ook , niet de kwaliteit die je graag ziet ,maar wat je ziet laat een heerlijk vliegend toestel zien en de minder geslaagde landing .

Met dd reparatie van het uitboren toch de buitenste buizen te dun gemaakt wat resulteerde in bij een nette landing weer een landingsgestel breuk .
Nu besloten om dd kant en klaar geveerde poten te laten voor wat het is en mbv strongal aluminium zelf een landingsgestel te maken , geveerd en wel .
Kruistafel besteld voor op de boorkolom zodat we kunnen frezen .
Nu moet eerst het materiaal binnen komen .

Aluminium is binnen gekomen van de week . En ik had het geluk dat de buizen niet in elkaar pasten .
Het scheelde maar 0,3 mm van de 18x1,5 mm buis met de 15x1,5mm buis .
Dus mbv een accu voor machine en een staaf 8mm staal waar ik een sleuf in gemaakt had om schuurlinnen op te kunnen rollen de buizen pas geschuurd . Dit geintje heeft me 2 avonden gekost om een krimp passing te verkrijgen van 0,1 mm . Buitenste buizen opgestookt naar 200 graden en de binnen buizen er in geschoven . Af laten koelen en vast .
Nu gaan we nog de steuntjes maken voor de schoren . Het scheelt dat ik nu een drie-D printer heb . Dat maakt het een stuk makkelijker .
IMG20250207194749.jpg
IMG20250207194808.jpg

Arme boorkolom, hij is hier echt niet voor gemaakt…
Die boorkolom is al een 24 jaar oud . En inderdaad is er niet voor gemaakt . Maar ik moest wat. En met een freesje van 3,2 mm heb ik wel twee strakke 4mm sleuven van 40 mm gemaakt .
In dit soort gevallen is het met kleine halen rustig thuis komen .

En vandaag functietest . De veren van de oude poten gebruikt . Dat zijn 8mm veren die in een 9mm huis zaten en nu in 12 mm . Dat is wel te vernemen in veer karakter . Nieuwe veren zijn al besteld . Maar het is qua rijden al een verschil tussen nacht en dag . Toestel staat nu in de veren waardoor hij nu soepeler rijdt , in veert. In de start is het ook soepeler van rijden naar vliegen . Ook expres wat minder geslaagde landingen gedaan en dit voelt reageert beter .
Omdat het toestel in de veren staat gaat het landen van vliegen naar rijden ook soepeler .
En voor je het weet was er weer 1,5 liter benzine door .

Back