Cmelak z37A 1/4 .

Het moment dat je de lak in de was zet is altijd voldoenend.
Wordt het toestel zo lekker glad van . En het vuil is makkelijker te verwijderen .
IMG20250102213917.jpg
IMG20250102213933.jpg
IMG20250102214433.jpg
IMG20250102214621.jpg

Nog even bij Ramses langs voor wat weathering strepen en je bent helemaal schaal!!
(of gaat de motor die vanzelf maken ... dat kan natuurlijk ook ;-))

Neem je 'm mee naar Kampen dit voorjaar? Kan niet wachten om met de ventus gesleept te worden door dit mooie apparaat.

Vwb de weathering ,dat is relatief goed te doen , meestal vlieg ik er een tijd mee en zie je de waaisporen van vocht en vuil op het toestel en kun je deze gebruiken . Ook de spetters van de wielen en uitlaatsporen kun je gebruiken .

Nou vandaag ging het gebeuren .
Eerste vlucht . Toestel afgedankt en beide brandstof tanks vol .
Motor gestart en deze warm laten lopen en de roeren gecontroleerd op functie en richting .
Al licht trillende vingers van de zenuwen .
Toestel naar zijn positie gereden .
Eerst half gas ,toestel spoort goed . Okee het kan de knuppel vol naar voren ,niet wetende of het afdoende vermogen is . Toestel komt los en gaat als een keutel met heimwee in het kwadraat omhoog . Gas terug naar half en ik kon down trimmen .. wat rondjes gevlogen en het trillen van de duimen werd zo erg dat ik mijn zender aan een vlieg collega gegeven heb die ik volledig vertrouw .
Die heeft de vlucht ook verder afgemaakt . Wel voor het eerst zulke zenuwen . Maarja een jaar bouwtijd , voor mij een eerste echte dure motor .
Tweede vlucht wel helemaal zelf gedaan en ook de derde en vierde .

Maar goed ik ben zeer slecht in verhalen neerzetten . Niks zo mooi als de beelden .
Btw zet de speakers aan en geniet .

IMG-20250104-WA0005.jpg
IMG20250104154929.jpg

Foto gemaakt voor de weathering van de uitlaatsporen . Best wel een vetkaai nog .

IMG-20250104-WA0026.jpg

Hoofd wielen zijn nu 100mm dat moeten nog 120mm wielen worden .

Ik heb op de meeste toestellen inderdaad de gebruikssporen gelaten , dat geeft het meest realistische beeld inderdaad

Gefeliciteerd met dit prachtige resultaat!! Ik snap dat je wat trillende vingertjes aan de zender had na zo'n project.
Ik ben van het zweven, maar dit motor geluid is waanzinnig gaaf:thumbsup:

Kan jij ook de temperatuur van de motor meten?
Gewoon zomaar een vraag die in me op komt.
Ik blijf zo'n voor mijn gevoel dichte plaat eng vinden, ook al heb jij uitgelegd hoe het werkt.
Meten is weten zeg maar.;)

Nee die kan ik niet meten . Eigenlijk vindt ik die kabels met sensor die je maar ergens tussen moet frotten maar ronduit slecht . Die geven geen betrouwbare meting omdat ze nooit goed contact met metaal hebben .
Er is ook geen goed systeem nog voor op de rc markt .
Dat er lucht door de kap stroomt hoor je overduidelijk als je voorbij vliegt . Je hoort de lamellen fluiten .
Onder de romp heb ik een wig gemaakt waardoor de uitgaande openingen nu 4 tot 1 staan . Is overkill ,maar het werkt .

Zojuist de accus geladen om het verbruik te zien . Op 5 vluchten van 6 minuten gemiddeld .beide ontvanger accus 140 mAh .
Ontsteking 470mah .
Verlichting 400 mAh .
Alle accus zijn liion3500 . Dat is op 70 procent verbruikt 2450 . Ruimschoots genoeg voor 1 dag erg leuk vliegen .met 24 veilige vluchten van 6 minuten de 25e tel ik niet mee ,dat is ruim twee uur vlieg tijd .
Op een sleepdag dus een extra accu pack mee voor de ontsteking .

Back