Cmelak z37A 1/4 .

Hé Serge, wordt wel een ‘beest’ zo, mooi man. Zou je voor mij de kap eens willen wegen, bvd ReNe.
 
Zwaartepunt weging gedaan . Er mag nog een 700gram op het motorschot om het voorste zwaartepunt goed te hebben dat is op het hart van de vleugel buis 150mm achterste is achterkant vleugel buis .een 165 mm .
IMG20241117140252.jpg
 
Tja korte neus, dan heb je wel wat gewicht voorin nodig. En wat een mooie motor, zeker ook met die open kleptuimelaars en stoters.[emoji106]
 
De navigatie verlichtings units afgemaakt voor de vleugels . Basis plaat gemaakt van 2,5 mm balsa met daar op lito plaat als reflector . De gekleurde lampen voor en de witte strobo lampen achter .
IMG20241122154046.jpg


Het effect is dan ook dermate fel dat je er niet rechtstreeks in moet kijken ..

 
Ken je dat dat er spontaan een lampje gaat branden . Het boeilicht is officeel rood en moet branden zodra de motor loopt . Dat kan dus mooi als indicatielampje dienen zodra de ontsteking ingeschakeld wordt .
Wat plexiglas plaat in vierkanten gezaagd . Op elkaar gelijmd met cyano. Mbv een stukje hout en een deuvel een houder gemaakt . In de accuboormachine en rond geschuurd op de slijpschijf . Daarna met scotchbtite grijs en water fijn geschuurd . Laatste stap tandpasta en een doek om te polijsten .
Gaatje geboord van 5 mm en met cyano de led verlijmd .
IMG20241123171417.jpg
IMG20241123171553.jpg
IMG20241123171601.jpg
 
Dat heb je knap gemaakt.
Nu snap ik ook pas wat voor functie die schijf heeft.
Ik dacht dat hij juiste werkte om on de winter dicht te zetten vanwege de kou.

Hij wordt steeds mooier.
Met dit weer is het geen straf om te bouwen.
 
Ik ben eigenlijk in mijn post vergeten te vragen hoe je dat heb gemaakt.
Dingen laten zien is prachtig maar hoe je het hebt gemaakt is fantastisch;).
 
Ik ben eigenlijk in mijn post vergeten te vragen hoe je dat heb gemaakt.
Dingen laten zien is prachtig maar hoe je het hebt gemaakt is fantastisch;).
Je maakt eerst een ronde plaat met de diameter die je nodig hebt . Dan teken je de buitenste ring van de lamellen af ,het gat voor de motor as .en de binnenste ring voor de lamellen . Dan vermenig vuldig je de buitenste diameter met pi (22:7) . Dan weet je de omtrek maat . Deze omtrek maat deel je door het aantal lamellen wat je nodig hebt . Deze maat zet je uit tot je rond ben geweest. Trek nu vanaf deze punten tot het hart rechte lijnen .
Nu pak je de passer nogmaals en zet op de straal afstand van je benodigde boren op de buitenste ring en binnenste ring een afteken ring . Nu ga je op deze kruislijnen boren met een blok mdf er onder . Elk gat een vers stuk hout nemen ,dat voorkomt bramen .
Nu pake je een lineaal en afbreekmes . Nu snij je de lijnen tussen de gaten door .
Na dit zet je de lamellen iets om met een lange punttang omdat door het snijden er materiaal weggedrukt wordt en alles een beetje bol gaat staan .
De plaat in de kap lijmen . Met epoxy en fixeren met hot glue.
Nu kun je per lamel eerst buiten dan binnen alles in de juiste hoek buigen . Je voelt vanzelf wanneer je moet stoppen . Net als elastiek zit er rek in en voor het breekt wordt de rek abrubt een hogere weerstand .
Totaal geen hogere wiskunde ,kost enkel tijd .
 
Goed bezig.
Ik wil hem tzt zelf ook een keer zien vliegen.
Als je het tenminste zelf wil.
 
Back
Top