clyde puffer morningstar

stilletjes aan blijven we vorderingen maken.
Het voordek en achterdek is klaar.
Volgende werkzaamheden zijn het afwerken en optuigen van de kraan mast.
En ik heb besloten om de stookruimte ook te gaan indelen in platen en voorzien van klinknagels.
Maar ook is er nog veel werk aan de stoominstallatie.
Kan dus nog de rest van het jaar waarschijnlijk nog wel verder aan dit bouw project.
33 (1).jpg

33 (4).jpg

33 (3).jpg

33 (2).jpg

33 (5).jpg

tot later, Marc

Gaat de schroefas straks onder de ketel door Marc, of wordt het een generator met elektromotor? Een tussenas langs de ketle met riemen zou ook kunnen. Gr. Klaas.

Het gaat een as langs de ketel worden met riem overbrenging.
Heb een 2cm ruimte tussen einde as en de ketel.
Maar dit is achteraan maar net genoeg plaats, heb al een knikje in de schouw gezet om een 0.5cm te winnen.
Het peilglas en drukmeter staan eveneens aan de achterzijde , zal krap worden maar haalbaar.

Waarom draai je de ketel en machine niet om?
Zet een hijs (verladings) emmer op de luiken zonder bodem, dan kunnen daar de uitlaat gassen door van de ketel.
Zo heb ik dat gedaan bij mijn puffer, zo kan de afgewerkte stoom door de originele schoorsteen.
Wat overigens in het echt de zijkant van het schip verlaat, maar dat mag de pret niet drukken.
zie daarvoor de foto's in mijn album halverwegen.
https://myalbum.com/album/6GBuy34kfPv5/?invite=0c045828-cafc-41f9-b236-19d2dcb1cc0f

Dit werkt al jaren naar tevredenheid.
Ik ben nu bezig met een nieuwe ketel en een gehele revisie van de puffer.
Daarom nog wat actuele foto's aan het einde van het album.
Als je vragen heb hoor ik dat graag.

groetjes Ebro

Laatst bewerkt:
Ebro, daar zeg je me wat :)
Nog geen seconde daaraan gedacht, maar zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn om het geheel een pak eenvoudiger te maken.
Ga er na het weekend (te druk de volgende dagen met andere dingen ) eens aandachtig naar kijken en over na denken, bedankt voor de tip.

laatste weken niet veel bouwtijd maar we zijn er toch in geslaagd om de stookruimte van klinknagels te voorzien.
Allereerst maar de nodige stipjes gezet daar waar een dotje lijm moest terecht komen en daarna zijde per zijde geduldig getracht om op elk puntje een dotje lijm te deponeren. Eveneens enkele paneel lijnen gekerfd zodat het niet lijkt dat de hele stookruimte maar uit 1 plaat bestaat.
Helaas was na 1 zijde bijschilderen ons potje verf leeg.
34 (1).jpg

34 (2).jpg

34 (3).jpg

Gelukkig hebben we ook de kraanmast nog om wat aan verder te werken.
Na het aanbrengen van de nodige bevestiging oogjes voor de katrollen het geheel voorzien van de eerste laag verf.
zoals verwacht zuigen de houten stokjes als grote dorstigen de verf meteen op, er zullen dus wel enkele lagen nodig zijn voor het gele kleurtje echt dekken word. ( op de foto valt het wel mee maar in het echt zie je gigantische verfarme plaatsen )
34 (4).jpg

tot later maar weer, Marc

Fraai hoor! Je brengt het model tot in detail prachtig tot leven. Nu hoort dat model, waarvan het dek nu fris in de lentegroen komt te staan, de opbouw, vol in de klinknagels te staan, en wel een dubbele rij versprongen.
ik durf me er niet aan te wagen. Pfoewagh… semi-gekkenwerk, maar het geeft een donders prachtige ‘look & feel’.
Dit wordt een schitterend Puffertje.

Gr Bas

laatste weken niet veel bouwtijd maar we zijn er toch in geslaagd om de stookruimte van klinknagels te voorzien.
Allereerst maar de nodige stipjes gezet daar waar een dotje lijm moest terecht komen en daarna zijde per zijde geduldig getracht om op elk puntje een dotje lijm te deponeren. Eveneens enkele paneel lijnen gekerfd zodat het niet lijkt dat de hele stookruimte maar uit 1 plaat bestaat.
Helaas was na 1 zijde bijschilderen ons potje verf leeg.
Bekijk bijlage 613112
Bekijk bijlage 613113
Bekijk bijlage 613114

Gelukkig hebben we ook de kraanmast nog om wat aan verder te werken.
Na het aanbrengen van de nodige bevestiging oogjes voor de katrollen het geheel voorzien van de eerste laag verf.
zoals verwacht zuigen de houten stokjes als grote dorstigen de verf meteen op, er zullen dus wel enkele lagen nodig zijn voor het gele kleurtje echt dekken word. ( op de foto valt het wel mee maar in het echt zie je gigantische verfarme plaatsen )
Bekijk bijlage 613115

tot later maar weer, Marc
Dat ziet er allemaal heel realistisch uit, Marc.
Gr. Peter

Fraai hoor! Je brengt het model tot in detail prachtig tot leven. Nu hoort dat model, waarvan het dek nu fris in de lentegroen komt te staan, de opbouw, vol in de klinknagels te staan, en wel een dubbele rij versprongen.
ik durf me er niet aan te wagen. Pfoewagh… semi-gekkenwerk, maar het geeft een donders prachtige ‘look & feel’.
Dit wordt een schitterend Puffertje.

Gr Bas
ach Bas, het is een kwestie van starten, daarna ben je gewoon een tijdje in stilte bezig. :koud:

Langzaam maar zeker, het goede weer lokt helaas om in de tuin aan het werk te gaan.
uiteindelijk alles in het juiste kleurtje geverfd en gestart met het rechtzetten van de kraanmast.
eerst nog maar wat katrolletjes en kabel spanners maken en dan kan er gestart worden met de ontelbare knoopjes om de kabels in te binden.
De mast staat ondertussen netjes rechtop, nu de katrollen allemaal nog om de kraanarm te bedienen.
35 (1).jpg

35 (4).jpg

35 (3).jpg

35 (2).jpg

de bind draad eindjes dienen ook nog ingekort te worden zodra de houtlijm droog is.
tot later, Marc

Ga je die stagen nog zwart maken Marc? Had ze op mijn Bugsier 3 en Arnafjord gemaakt van 0,5 mm wit bezetgaren, maar vond dat niet echt genoeg. Met een zwarte markeerstift aangepast. De vlaggenlijnen wel wit gelaten. Gr. Klaas.

Langzaam maar zeker, het goede weer lokt helaas om in de tuin aan het werk te gaan.
uiteindelijk alles in het juiste kleurtje geverfd en gestart met het rechtzetten van de kraanmast.
eerst nog maar wat katrolletjes en kabel spanners maken en dan kan er gestart worden met de ontelbare knoopjes om de kabels in te binden.
De mast staat ondertussen netjes rechtop, nu de katrollen allemaal nog om de kraanarm te bedienen.
Bekijk bijlage 614571
Bekijk bijlage 614574
Bekijk bijlage 614573
Bekijk bijlage 614572
de bind draad eindjes dienen ook nog ingekort te worden zodra de houtlijm droog is.
tot later, Marc
Mooie katrollen, Marc. Ik schat dat ik volgend jaar soortgelijke zal gaan maken. Ik kom dan wel op de lijn ……
Gr. Peter

ze gaan zeker niet wit blijven Klaas, maar over het juiste kleurtje wil ik nog even nadenken.
Het zijn stalen kabels die ze af en toe losmaken om de mast te laten zakken.
Vermoed dat ze dus niet geteerd zullen zijn maar gewone staaldraad kabels zijn.
Als jij het weet is het voor mij natuurlijk wat minder opzoekwerk :)
Het touw is met wat extra verdunde verf naar believen te kleuren, dat weet ik uit vorige projecten.
groetjes , Marc

Als ik het goed begrijp is het dus verzinkte kabel die onderaan toch nog wat werd ingesmeerd ( bruin-zwart ) om te beschermen tegen het zee water
Daar kunnen we wel wat mee, bedankt Klaas.

In de zeevaart werd het hele staande want gelapzalfd. Op de binnenvaart doorgaans niet. Onder aan de mastverstaging van het bunkertuig werkten we met een combinatie van wantspanner met pelikaanhaak. De mast ging alleen maar overeind bij het bunkeren van zeeschepen of als je zijdelings wat verder weg moest. Zie link en foto, waar we lossen bij een tuinder net buiten Delft. Gr. Klaas.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?afbeeldingen2=sluitingen_haken

1963 Delft.jpg

gelapzalfd. Dat is van onderaf met smalle stroken zeildoek omwikkelen.
Ik ken lapzalven wel, heb het zelfs nog wel gedaan, maar alleen met dikke kledder, nooit met lappen of zeildoek.
Afschuwelijk werk...

Back