CleanFlight Ervaringen

Bij mij werkt de configtool dus niet meer omdat ik denk dat de bootloader overschreven of corrupted is. Dit is gedaan met de servowires. In ieder geval kan ik dus niks meer veranderen aan de esc tenzij ik hem on-chip flash. Aangezien dit met 2 esc's achter elkaar gebeurd is, ga ik er vanuit dat dit voor alle ZTW esc's geldt.

Ik weet niet welke flashtool jullie hiervoor gebruiken maar vaak heb je de optie om een ESC te flashen met of zonder de bootloader. Wellicht dat daar iets fout is gegaan?

Hier de verklaring van waarom het niet werkt. Dit heeft te maken met het feit dat de ESC's de bootloader included hebben bij de firmware in plaats van speciale fuses daarvoor. Nieuwe blheli suite zal hier waarschuwing voor geven.

a7483301-53-Screenshot001.jpg

Je kunt het geheugen van de Atmel processor in de ESC in twee delen opsplitsen.
#1 het gedeelte waarin de firmware staat, nodig voor normale werking van de ESC.
#2 Het gedeelte waarin de bootloader staat, nodig om via de servokabel een nieuwe versie van de firmware #1 erin te zetten.

Delen van het geheugen kunnen via zgn. lockbits op slot worden gezet, je kunt ze dan niet overschrijven.
Als het lockbit voor de bootloader is ingeschakeld kun je niet per ongeluk over de bootloader #2 heen schrijven, je ESC blijft ten alle tijde opnieuw te programmeren via de servokabel.

Soms is een ESC alleen met #1 geprogrammeerd, je kunt dan de firmware #1 niet updaten via de servokabel. Er moet via een wat ingewikkelder methode eerst een bootloader ingezet worden.

Er bestaan verschillende software tools om met je PC de firmware te updaten Deze communiceren met de bootloader in je ESC. Het maakt hierbij niet uit of je SimonK, BLheli, wii-esc, of wat dan ook gebruikt, het principe is hetzelfde.

Als je een ESC hebt waarin een bootloader zit die je niet wilt kwijt raken (overschrijven) dan moet het bootloader lockbit eerst op slot gezet worden.

Om dit te doen (op slot zetten en van slot halen) heb ik een aantal scripts gemaakt die het programma avrdude gebruiken.
Deze zijn ingepakt in een rar bestand wat je kunt downloaden van: Download File: "ESC_bootloader_locker.rar" (1.59 MB) | Free Upload Share

Om de scripts via avrdude te gebruiken is een USBASP nodig:

SKU128790f.JPG

Deze:
USBasp - USB programmer for Atmel AVR controllers - fischl.de
USBASP USBISP 3.3 5V AVR Downloader Programmer With ATMEGA8 ATMEGA128 - US$3.05 (UK warehouse aangeven is sneller/duurder).
USBASP USBISP AVR Programmer USB ATMEGA8 ATMEGA128 $4.92 Free Shipping @GoodLuckBuy.com

en een connector voor direct op de processor:

27195.jpg

Deze:
Atmel Atmega Socket Firmware Flashing Tool (EU warehouse)

Voor de verbinding met de bootloader in de ESC gebruik ik altijd een Turnigy USB linker:

USB-Link.jpg

Deze:
Turnigy USB Linker for AquaStar/Super Brain

Mvg, Leo.

Laatst bewerkt:
Is het normaal dat in cleanflight bij setup het aantal graden van heading steeds wijzigt en de afgebeelde quad ronddraait ook al staat de quad stil op tafel? Bij het vliegen heb ik ook steeds een drift op mijn yaw naar rechts. Hoe krijg ik dit weg?

Je kunt het geheugen van de Atmel processor in de ESC in twee delen opsplitsen.
#1 het gedeelte waarin de firmware staat, nodig voor normale werking van de ESC.
#2 Het gedeelte waarin de bootloader staat, nodig om via de servokabel een nieuwe versie van de firmware #1 erin te zetten.

Delen van het geheugen kunnen via zgn. lockbits op slot worden gezet, je kunt ze dan niet overschrijven.
Als het lockbit voor de bootloader is ingeschakeld kun je niet per ongeluk over de bootloader #2 heen schrijven, je ESC blijft ten alle tijde opnieuw te programmeren via de servokabel.

Soms is een ESC alleen met #1 geprogrammeerd, je kunt dan de firmware #1 niet updaten via de servokabel. Er moet via een wat ingewikkelder methode eerst een bootloader ingezet worden.

Er bestaan verschillende software tools om met je PC de firmware te updaten Deze communiceren met de bootloader in je ESC. Het maakt hierbij niet uit of je SimonK, BLheli, wii-esc, of wat dan ook gebruikt, het principe is hetzelfde.

Als je een ESC hebt waarin een bootloader zit die je niet wilt kwijt raken (overschrijven) dan moet het bootloader lockbit eerst op slot gezet worden.
Om dit te doen (op slot zetten en van slot halen) heb ik een aantal scripts gemaakt die het programma avrdude gebruiken.
Deze zijn ingepakt in een rar bestand wat je kunt downloaden van: Download File: "ESC_bootloader_locker.rar" (1.59 MB) | Free Upload Share

Voor de verbinding met een ESC gebruik ik altijd een Turnigy USB linker:

USB-Link.jpg

Deze:
Turnigy USB Linker for AquaStar/Super Brain

Deze is om te communiceren met de bootloader.

Om de scripts via avrdude te gebruiken is een ASP nodig en een handige connector direct op de processor. (zal de post straks nog even ddarvoor aanpassen...)

Mvg, Leo.
had die esc firmware flasher ook niet een mogelijkheid om de bootloader te locken?
Is het normaal dat in cleanflight bij setup het aantal graden van heading steeds wijzigt en de afgebeelde quad ronddraait ook al staat de quad stil op tafel? Bij het vliegen heb ik ook steeds een drift op mijn yaw naar rechts. Hoe krijg ik dit weg?
yup dat is normaal. dat is gyro drift, maar je yaw probleem heeft daar niets mee te maken.
Het kan aan de esc calibratie liggen of een van je motoren/regelaars of gewoon te lage P op yaw.
Probeer eerst je yaw P te verhogen.

ESC tests. Zie zelf of je verschillen kan zien

Op basis van testen deze getest. Voorzichtige hover. Wil niet in de sneeuw crashen :D

Laatst bewerkt door een moderator:
je ziet wel bij een flip ofzo dst het supersnel reageert en terugthrottelt

kan het ook op de kleine ztws ? de 22 a versies ?

je ziet wel bij een flip ofzo dst het supersnel reageert en terugthrottelt

kan het ook op de kleine ztws ? de 22 a versies ?

Yup het grootste verschil is terug throttlen inderdaad. Het gaat veel sneller terug daar waar simonk default blijft doorspinnen.
Wat comp_pwm / damping doet is eigenlijk hetzelfde als dat je een motor pakt en daar 2 draden van kortsluit.....dan draait het moeilijker. als je de sluiting weer weghaalt dan gaat het weer soepel. Dit is wat de software dan ook doet met de fets en daardoor heb je een veel fellere throttle respons.

Het kan volgens mij met de kleinere versies ook. heb ik ook snel maar geprobeerd op mijn mini x zonder mod, maar merkte niet echt veel effect. Denk dat ik daar ook moet tunen....was niet goed afgeteld.

Die gebruik ik inderdaad. Dit is een grafische interface die ook gebruik maakt van avrdude.exe voor het programmeren. In combinatie met een Turnigy USB linker. Die communiceert met de bootloader.

Daarmee kun je niet de lock bits onafhankelijk setten / resetten. Dat is de toegevoegde waarde van mijn scripts. Want als je per ongeluk je bootloader overschrijft moet de krimpkous er weer af. Daar wordt je niet blij van, zeker niet als je ESCs al gemonteerd en aangesloten zijn.

Laatst bewerkt:
ben de hele dag al aan het klooien met de esc en ja wel het is me gelukt heb er een die rookt die kan dus weg.
was een 10 amp wat aan de lichte kant.
het midden progen lukt maar niet dus stop er maar ff mee haat die lucht.

Gisteren en vandaag nog een aantal tests gedaan met wii-esc complementair en oneshot125.

Als eerste een ZTW 20A ESC geflashed en de BEMF condensatoren verwijderd. Voor alle tests is een Cobra 2204 1960KV motor met een 5 x 4 HQprop glassfiber reinforced prop van multirotorparts.nl gebruikt.

De resultaten varieren en ik heb niet zo veel vertrouwen in de nauwkeurigheid van de gebruikte 7 in 1 meter. De nauwkeurigheid van de weegschaal vertrouw ik meer, want die is niet van Hobby King ;-)

De propeller is zo gemonteerd dat deze naar boven blaast en op de weegschaal de thrust aangeeft. Per test is dit steeds de eerste foto. De tweede foto toont de bijbehorende piek stroom, spanning en vermogen (Watt).

Opvallend is dat het verschil in thrust tussen een 3S en 4S accu niet zo groot is. De propeller staat op ongeveer 27 mm boven de weegschaal en kan wellicht niet snel genoeg lucht aanzuigen. Een betere testopstelling kan de oplossing zijn. Een ander punt is dat het lijkt alsof de ZTW 20A in dezelfde opstelling een lagere stroom doorlaat dan de ZTW 12A. Ondanks deze kanttekeningen wilde ik toch deze test resultaten tonen.

ZTW 12A / 3S accu:

P02_01_ZTW12_C1960_HQP5x4_GFR_3_S.jpg

P02_02_ZTW12_C1960_HQP5x4_GFR_3_S.jpg

ZTW 12A / 4S accu:

P02_03_ZTW12_C1960_HQP5x4_GFR_4_S.jpg

P02_04_ZTW12_C1960_HQP5x4_GFR_4_S.jpg

ZTW 20A / 3S accu:

P02_05_ZTW20_C1960_HQP5x4_GFR_3_S.jpg

P02_06_ZTW20_C1960_HQP5x4_GFR_3_S.jpg

ZTW 20A / 4S accu:

P02_07_ZTW20_C1960_HQP5x4_GFR_4_S.jpg

P02_08_ZTW20_C1960_HQP5x4_GFR_4_S.jpg

Leuk die theorie en tests.
Maar er moet natuurlijk mee gevlogen worden en een verbetering worden opgemerkt. Dat is waar het tenslotte allemaal om gaat!

Mvg, Leo.

Ik weet niet zeker of het goed begrijp, maar wat ik opmaak uit deze informatie is dat BLHeli niet werkt op een esc met een lock bit. Dat zou verklaren waarom ik de esc's niet meer kan benaderen na het flashen.
Want zoals ProDrone al uitlegt, kan de bootloader die locked is niet overschreven worden. Het gaat hier wel om een oudere firmware, maar ik ben bang dat dit nog steeds geld voor de nieuwere versie. Blijkbaar heeft hij de hex-file kunnen patchen en daarmee de lock-test kunnen omzeilen. Hij legt niet uit hoe hij dat gedaan heeft, misschien dat iemand hier dat weet.

Kan je op een makkelijke manier met de Turnigy USB linker testen of de bootloader lockbits set of reset zijn?

Ik kreeg volgens mij met de Turnigy Linker en de BLHeli suite bij de eeste flash een melding van een lock bit(kan me niet exact herinneren wat de melding was). Heb hem daarna nog een keer geflashed en toen kwam er geen melding meer, maar toen kon ik de esc ook niet meer bereiken via de servowires. Heb nu een atmelprogrammer besteld om de zaken weer in orde te krijgen.

Kan je op een makkelijke manier met de Turnigy USB linker testen of de bootloader lockbits set of reset zijn?

Bedankt voor deze scripts en uitgebreide uitleg! Zeer verhelderend. Ga ze meteen testen als ik mijn programmer binnen heb.

Hallo een vraag ik zit te knoeien met de led menu maar hoe kan ik arm state bijvoorbeelt rood krijgen ipv blauw ik kan niets vinden op youtube enzo
Gr

Ok misschien is een van de Mantis ztws 12A die ik geflashed heb maar waarbij de motor niet aangestuurd werd wel gelocked: zal de scripts een opslaan en testen
Met Simonk er weer op werkte de esc en motor weer: een spare 12A bracht wel het gewenste resultaat

Ik krijg die neopixel led stick maar niet zoals vele hebben. Met arm en trust enzo. Het brand wel maar kan niets instellen in het led tabblad want op moment van save gebeurd er helaas niets.

Back