Je kunt het geheugen van de Atmel processor in de ESC in twee delen opsplitsen.
#1 het gedeelte waarin de firmware staat, nodig voor normale werking van de ESC.
#2 Het gedeelte waarin de bootloader staat, nodig om via de servokabel een nieuwe versie van de firmware #1 erin te zetten.
Delen van het geheugen kunnen via zgn. lockbits op slot worden gezet, je kunt ze dan niet overschrijven.
Als het lockbit voor de bootloader is ingeschakeld kun je niet per ongeluk over de bootloader #2 heen schrijven, je ESC blijft ten alle tijde opnieuw te programmeren via de servokabel.
Soms is een ESC alleen met #1 geprogrammeerd, je kunt dan de firmware #1 niet updaten via de servokabel. Er moet via een wat ingewikkelder methode eerst een bootloader ingezet worden.
Er bestaan verschillende software tools om met je PC de firmware te updaten Deze communiceren met de bootloader in je ESC. Het maakt hierbij niet uit of je SimonK, BLheli, wii-esc, of wat dan ook gebruikt, het principe is hetzelfde.
Als je een ESC hebt waarin een bootloader zit die je niet wilt kwijt raken (overschrijven) dan moet het bootloader lockbit eerst op slot gezet worden.
Om dit te doen (op slot zetten en van slot halen) heb ik een aantal scripts gemaakt die het programma avrdude gebruiken.
Deze zijn ingepakt in een rar bestand wat je kunt downloaden van:
Download File: "ESC_bootloader_locker.rar" (1.59 MB) | Free Upload Share
Voor de verbinding met een ESC gebruik ik altijd een Turnigy USB linker:
Deze:
Turnigy USB Linker for AquaStar/Super Brain
Deze is om te communiceren met de bootloader.
Om de scripts
via avrdude te gebruiken is een
ASP nodig en een handige connector direct op de processor. (zal de post straks nog even ddarvoor aanpassen...)
Mvg, Leo.