CleanFlight Ervaringen

Nog één keer een vraagje over die ztw's 20a esc's.
Ik heb nu een tweede esc geflashed met blheli via de blheli suite.
Ook deze is na een keer de spanning eraf gehaald te hebben niet meer te bereiken door de software. Lijkt erop dat ik de atmel chip direct moet gaan flashen of heeft iemand nog andere optie's? Het vreemde is dat de esc normaal functioneerd op het eerste gezicht tenminste(de motor spinned op). Alleen de flashfunctie werkt niet meer en daarmee kan ik dus ook geen settings of nieuwere firmwares meer flashen.

Na de eerste flash gaf de Blheli suite een bitlock error.
Toen heb ik hem nog een 2e keer geflashed en gaf hij geen foutmelding meer. Dit vind ik ook vreemd.

Ook deze is na een keer de spanning eraf gehaald te hebben niet meer te bereiken door de software.
Toen heb ik hem nog een 2e keer geflashed en gaf hij geen foutmelding meer. Dit vind ik ook vreemd.

Ik heb het zelf nog niet uitgetest maar in het verleden was de on-chip flash altijd betrouwbaar. De servo kabel methode werkt alleen als er een geldige boot loader op is geflashed, dat lijkt nu niet meer het geval te zijn.

Dat is wat ik al dacht en bang voor was.
Dus dat wordt waarschijnlijk een directe flash op de atmelchip lijkt mij zo...
Ik neem aan dat ik hem daar wel weer mee in leven krijg, toch?

Ik heb het zelf nog niet uitgetest maar in het verleden was de on-chip flash altijd betrouwbaar. De servo kabel methode werkt alleen als er een geldige boot loader op is geflashed, dat lijkt nu niet meer het geval te zijn.

Dat is wat ik al dacht en bang voor was.
Dus dat wordt waarschijnlijk een directe flash op de atmelchip lijkt mij zo...
Ik neem aan dat ik hem daar wel weer mee in leven krijg, toch?

Zo te lezen wel: ik heb een keer gehad dat ik een verkeerde image geflashed had voor een verkeerde chip. Dan is het geheel voor mij dood: kan wel hersteld worden maar dat is errug technisch

Ik heb een atmel programmer onderweg, dus daar zal ik de bootloader wel weer mee gefixed krijgen. Leek me zoiezo een handig stukje gereedschap om te hebben aangezien ik graag expirimenteer....:wink:

Zo te lezen wel: ik heb een keer gehad dat ik een verkeerde image geflashed had voor een verkeerde chip. Dan is het geheel voor mij dood: kan wel hersteld worden maar dat is errug technisch

Ook deze is na een keer de spanning eraf gehaald te hebben niet meer te bereiken door de software. Lijkt erop dat ik de atmel chip direct moet gaan flashen of heeft iemand nog andere optie's? Het vreemde is dat de esc normaal functioneerd op het eerste gezicht tenminste(de motor spinned op). Alleen de flashfunctie werkt niet meer en daarmee kan ik dus ook geen settings of nieuwere firmwares meer flashen.

Ja dat heeft met de bootloader te maken. Blheli zal gewoon goed functioneren alleen bedienen van de suite is lastig met deze bootloader. Je hoeft verder niet bang te zijn.

On chip is altijd beter, maar met servo kabel werkt het ook. Alleen ZTW hebben een of andere lock bit in de bootloader geloof ik. Ik weet niet wat daar de reden van was. Je kan ze flashen, maar je krijgt door die lockbit een verify error.
Misschien dat menno dat beter kan toelichten.

Ja dat heeft met de bootloader te maken. Blheli zal gewoon goed functioneren alleen bedienen van de suite is lastig met deze bootloader. Je hoeft verder niet bang te zijn.

On chip is altijd beter, maar met servo kabel werkt het ook. Alleen ZTW hebben een of andere lock bit in de bootloader geloof ik. Ik weet niet wat daar de reden van was. Je kan ze flashen, maar je krijgt door die lockbit een verify error.
Misschien dat menno dat beter kan toelichten.
OK, maar voor de duidelijkheid: in principe kan je gewoon via servo wires blheli flashen en dan werkt de config tool ook?

(Als in: alleen als er wat fout gaat moet je on-chip flashen om de bootloader te herstellen?)

Bij mij werkt de configtool dus niet meer omdat ik denk dat de bootloader overschreven of corrupted is. Dit is gedaan met de servowires. In ieder geval kan ik dus niks meer veranderen aan de esc tenzij ik hem on-chip flash. Aangezien dit met 2 esc's achter elkaar gebeurd is, ga ik er vanuit dat dit voor alle ZTW esc's geldt.

OK, maar voor de duidelijkheid: in principe kan je gewoon via servo wires blheli flashen en dan werkt de config tool ook?

(Als in: alleen als er wat fout gaat moet je on-chip flashen om de bootloader te herstellen?)

Bij mij werkt de configtool dus niet meer omdat ik denk dat de bootloader overschreven of corrupted is. Dit is gedaan met de servowires. In ieder geval kan ik dus niks meer veranderen aan de esc tenzij ik hem on-chip flash. Aangezien dit met 2 esc's achter elkaar gebeurd is, ga ik er vanuit dat dit voor alle ZTW esc's geldt.

Blheli kan ook via de TX ook geprogrammeerd worden! Er zijn handleidigen daarvoor.

In principe hoef je ook niets te veranderen op de blheli als je het meteen goed flasht met de juiste opties.
Config tool had je met simonk ook niet, dus in dit geval mis je niets, alleen je hebt nu hele uitgebreide TX programmeer mogelijkheden.

Ik weet niet welke flashtool jullie hiervoor gebruiken maar vaak heb je de optie om een ESC te flashen met of zonder de bootloader. Wellicht dat daar iets fout is gegaan?

Hoi Menno,

Ik heb gezocht in de BLHeli suite en daar kon ik niks vinden zoals in kkflashtool om de bootloader niet te updaten. Op forums heb ik gelezen dat eigenlijk de BLHeli suite de bootloader met rust zou moeten laten. Dit is volgens mij niet het geval aangezien het probleem wat ik heb. Dus ik ben bang dat de BLHeli suite ook de bootloader veranderd of corrupt maakt.

Ik weet niet welke flashtool jullie hiervoor gebruiken maar vaak heb je de optie om een ESC te flashen met of zonder de bootloader. Wellicht dat daar iets fout is gegaan?

Ik denk eens wat te gaan lezen over clean flight...

Man ik zie alleen maar esc praat voorbij komen.
Misschien moet ik me dan daar ook nog maar eens in gaan verdiepen.
als dat beter vliegt iig

een aparte draad voor one shot is wel een id met een verwijzing naar cleanflight vanwegen het protocol wat daar in zit voor one shot

ik steek de mijne zo in met alle 3 de draden :). Moet geen issue zijn. je sluit 5v op 5v, dus geen probleem voor mij.
Bij mijn mini x heb ik rode draad los en daar heb ik het niet gedaan.

Moet zeggen dat blheli veel smoother en fijner werkt dan simonk. Voelt als een andere quad.
Oké ik heb bij 1 servo draad op me quad de +/-/signaal en bij de andere 3 esc heb ik alleen signaal kan ik hem flashen of moet je sowieso de min draad er aan Hebben zitten?

en nog vraagje moet tijdens het flashen gewoon de accu er aan hebben zitten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Oké ik heb bij 1 servo draad op me quad de +/-/signaal en bij de andere 3 esc heb ik alleen signaal kan ik hem flashen of moet je sowieso de min draad er aan Hebben zitten?

en nog vraagje moet tijdens het flashen gewoon de accu er aan hebben zitten?
yup accu moet eraan en ds gnd ook :). Het is enkel aanbevolen om de rode draad te verwijderen.
Heb nu inmiddels al 10 ZTW's met success geflashed via simonk bootloader.
Je hoeft daarna geen esc's te calibreren, maad gewoon throttle range vanuit ds blheli suite overnemen.

Dit is een goede setting op al mijn escs op het moment met verschillende motoren.
mincommand 1050
minthrottle 1160
maxthrottle 1830

Laatst bewerkt door een moderator:
Back