china cat 4-3-10 video update

Tijd voor [URL="
[/URL]

Let ook even op de eenden die zich uit de voeten maakten aan het begin :P

Toch nog even tijd ervoor gevonden vanavond, dus het eerste beeld matriaal. Aangezien ik geen goeie prop heb is dit het belabberdst wat je de boot zal zien varen, er zit nu een eco achtig propje op die enkele pagina's terug op de foto's staat

anyway het geeft een indruk

en ook nog even een filmpje met muziek :P [URL="
[/URL]

Grt Romke

Laatst bewerkt door een moderator:
Romke,

FF off topic:
wat is de naam van de band/het nummer dat je onder je 2e filmpje hebt?

Nice!!

FF offtopic voortgezet

dat is een van de sound tracks van sky fighters ( les chevaliers du ciel )
gemaakt door Chris Corner "We Rise"
( Super aanrader van een film trouwens, ondanks dat de meeste hier allemaal water piloten zijn, zal menig persoon hier kippenvel van krijgen.)

en hierrrrr weer een stukkie ontopic:

K*T esc kapot :evil:, wou gister avond nog even een run neerzetten maar toen ik de accu aansloot gaf de esc geen geluidje en deed verder helemaal niets :confused:. wellicht iemand nog een idee? heb het kousje even van de esc gehaald, zag er helemaal goed uit, heb nooit magische rook zien verdwijnen dus die moet er nog in zitten.

Maar omdat het vaar weer heerlijk is ( en steeds beter wordt ) maar meteen een nieuwe regelaar besteld: turnigy marine 120 AMP. Is alleen nog steeds niet verstuurd, dus dat wordt tenminste nog anderhalve week wachten voordat deze weer gaat varen.
Aan de positieve kant: octura X447 binnen gekregen en ook een accucel 8, waarvan de voeding morgen komt dus zodra de regelaar er is gaan we knallen ( en veel ook ;) )

Groeten Romke

geoeiemorgen allemaal,

nou dit is waar ik verwachte dat ik nog een laatste filmpje zou posten en het china cat topic in de archieven van MBF te laten zakken.

Maar tot mijn grote frustratie is dat dus niet het geval. Eergisteren een nieuwe turnigy regelaar ontvangen, gister een run gemaakt. Liep erg stabiel en hard allemaal prachtig om te zien maaar toen:

kap open: Rook

als een gek de lipo's eruit gehaald, toen even gevoeld: motor was gloeiend heet water in de koelmantel kookte bijna. Ook de regelaar even gevoeld maar die voelde lauw aan. Met behulp van een water pompje het koelsysteem even door laten lopen en binnen een half minuutje was de boel weer koel. Doordat het zo snel weer koel was denk ik dat het koel systeem niet helemaal goed heeft gefunctioneerd.

Toen nog even de boel aangesloten ( andere lipo ) om te kijken of alles nog werkte. Dit was dus niet het geval. De BEC van de regelaar werkt, maar uit de motor kreeg ik alleen nog korte stootjes ( aanstalte maken om te draaien maar hij maakt geen enkele rotatie )

Nu net even een andere motor en regelaar op de regelaar en de motor die in de boot zaten geprobeerd en het blijkt dat de motor ( wonder boven wonder ) nog werkt, maar de regelaar dus niet :evil: wel geteld 1 run om een esc te mollen :(

Ik heb de ESC even uit elkaar gehaald om te kijken wat er aan kapot is, maar ik zie niets wat door gebrand kan zijn of kapot is. Ik ruik ook geen verbrande onderdelen. Dit is precies hoe de andere esc ( die oorspronkelijk bij de boot zat ook de geest heeft gegeven. die leek ook nog in een prima staat te zijn.

In jullie ervaring als je een koelsysteem doorblaast moet is heel makkelijk zijn of moet je bij het blazen nog een beetje kracht zetten ? dat is bij mij namelijk wel het geval.
Mijn vraag dus heeft er iemand enig idee wat er mis kan zijn aan de setup? waardoor al mijn esc's kapot gaan en wat zou er mis kunnen zijn aan de esc's ( te repareren? )

Alvast bedankt!

Romke

nog een paar plaatjes van de esc:
full

full

full

full

Hey,

je hebt een koelwaterpickup in het roer, dat werkt toch eigenlijk wel altijd. ik zou even kijken of er nergens knikken in zitten.

en ik heb misschien nog meer slecht nieuws, als je motor echt gloeiend heet is geworden dan heb je kans dat je die ook weg kunt gooien omdat magneten zichzelf demagnetiseren als ze te heet worden.

het is wel minder dat je regelaar ook gelijk al de geest heeft gegeven, best raar eigenlijk want een oververhitte motor moet niet een regelaar zo makkelijk om zeep kunnen helpen. ik zou hem toch voor de zekerheid nog 1 keertje testen. ik neem aan dat je je regelaar wel met een ruim limiet hebt genomen? dus niet bijvoorbeeld dat je motor 50A trekt en je regelaar 60A aankan.

dit is ook voor mij de reden dat ik tegenwoordig alleen nog maar etti koop, ik heb ook met goedkope chineesjes gewerkt maar die waren bij mij heel watergevoelig. toen een etti en nooit meer problemen gehad.

je hebt een koelwaterpickup in het roer, dat werkt toch eigenlijk wel altijd. ik zou even kijken of er nergens knikken in zitten.

knikken zaten er niet in maar als ik de boel doorblaas of met wat water in m'n mond er water doorheen blaas dan kost het veel kracht, wellicht dat er niet genoeg water door heen stroomt en de motor daardoor als nog het wordt?

en ik heb misschien nog meer slecht nieuws, als je motor echt gloeiend heet is geworden dan heb je kans dat je die ook weg kunt gooien omdat magneten zichzelf demagnetiseren als ze te heet worden.

de motor werkt nog, ik heb hem getest met een andere regelaar. Of is de motor onbruikbaar nadat hij een keer over verhit? ( na de over verhitting is hij dus getest met een andere regelaar en hij draait nog wel )

waar ik het meest over in zit is dat ik niet snap hoe die regelaars zo snel de geest geven?

een auto met 4 lekke banden rijdt ook nog maar dat wil niet zeggen dat hij ook nog goed rijd. het motortje draaid ook gewoon nog maar het kan zijn dat hij dus gewoon voor geen meter meer loopt omdat hij (deels) gedemagnetiseerd is. nu zeg ik niet dat dat gebeurd is hoor maar het kan. ik weet alleen geen manier om te testen of een motor gedemagnetiseerd is.

zit er ook niet iets van een verstopping in de koelmantel ofzo? water blazen door zo een klein slangetje gaat inderdaad zwaar maar dat gekke waterpickupje in het roer bouwt echt een ongeloofelijk hoge druk op. toch is er iets niet goed gegaan want het water stroomde niet door. ik controleer daarom ook tijdens het varen af en toe of het koelwater nog loopt (eventjes langzaam dichtbij langsvaren om te kijken of er een straaltje uit de zijkant komt)

was je regelaar wel zwaar genoeg?

Een motor die goed heet is geweest
Kan je eigenlijk wel gelijk in de container gooien
Als hij nog wel draaid zal hij wel geen kracht meer hebben
(Demagnetiseren van magneten ivb met hitte)
Zo was het bij mij dus wel het geval wel draaien maar geen kracht
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt:
voor zover ik kon nagaan was er niets verstopt, het is een doorzichtige koelmantel van etti, ik kon dus wel zien dat er water ingelopen was tijdens het varen.

Kan het kwaad om de motor "uit te proberen" ? mocht het niets zijn dan kan ik altijd nog een andere kopen.

ik heb de esc getest maar alleen de bec doet het hij geeft verder geen piepjes meer bij aansluiten van de lipo.

ik heb nog even wat testjes gedaan met de regelaar en het blijkt dat de zwartje "chips" of wat het ook mogen zijn ( ben geen electro techneut ) onmiddelijk heet worden zodra ik de esc inschakel met gas op nul en dan vervolgens gas geef. Nu ik goed kijk lijken ze ook een beetje gesmolten.

ik heb ze met een rood vierkant aangegeven:

full

Heeft iemand enig idee wat dit voor dingen zijn en of ik ze kan vervangen? nog belangrijker: wat doen ze ? dan kan ik er achter komen wat er fout is gegaan.

groeten Romke

Zou je misschien kunnen uitleggen wat een smd triac is? ( liever nog wat deze doet ) de behuizing is gesmolten dus het type nummer is ben ik bang niet te achterhalen :(

Ik zit nu met een dillema ik weet niet waar de esc aan overleden is, ben nu een beetje bang om een nieuwe te kopen zonder enige verandering aan de setup te maken.

zat zelf nog te denken: het draadje van de ontvanger naar de esc lag vlak langs de motor ( lees tegen de motor aan ) zou het mogelijk zijn dat door de magnetische velden er een stroompje is opgewekt in de draad welke de esc vernield heeft?

de warmte van de motor is de oorzaak geweest voor het smelten van die smd triac? kan je dat uitleggen? stralings warmte was het zowiezo niet want de esc lag met de fed's omhoog. en zoals ik zei was de esc ( het koelblok ervan ) koel toen ik de kap eraf haalde.

als de draadjes van je esc tegen de motor aan hebben gelegen zou hooguit de behuizing gesmolten kunnen zijn waardoor er kortsluiting ontstaan is maar dan zou eerder je bec opgeblazen moeten zijn dus dat is het ook niet.

zat er water in de boot toen je de kap eraf haalde?

en wat voor regelaar heb je nou precies? ik heb al een aantal keer gevraagd of je niet over de limieten heen was gegaan?

Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je een te hoge spanning aangesloten.Tot hoeveel lipo kan deze aan & hoeveel lipo heb je er aangehangen.
En het is een FET & geen triac........Groot verschil.
En zo'n FET heeft een bakelieten behuizing,die barst-of kapot springt als deze te heet word.Denk dat die gesmolten troep van iets anders afkomstig is.Probeer eens voorzichtig met een mesje te krabben.
En als je motor al zo heet stond,zal de regelaar ook flink heet geworden zijn.....

En dit had ik zopas nog aan de hand & zou echt niet weten wat er misgegaan is,want de boot liep supergoed:

Foto-HAJQA3FI.jpg

Foto-NKH3H3P4.jpg

Laatst bewerkt:
En dit had ik zopas nog aan de hand & zou echt niet weten wat er misgegaan is,want de boot liep supergoed:

Dus sprookjes bestaan ook nog :mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik:D :D
De Waker voer ook nog maar wel met twee sleepboten er voor lol lol lol

Back