update - spiegel
Hallo mensen,
Deze update is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen, letterlijk niet. Ik heb ervoor de spiegel van het schip moeten "slopen" om vervolgens een fout te maken tijdens de fabrikage waardoor ik de spiegel te groot heb gemaakt.
Ik heb het even een nachtje laten rusten en ben toen een deel gaan herbouwen om vervolgens de spiegel te verkleinen. Dit was even een lastige klus aangezien ik met profiellijsten ben gaan werken.
Om mijn gedachten even te laten rusten, ben ik gisteravond verder gegaan met wat uitbreidingen aan het schip zelf. Ik heb de kraanbalken nu dubbelschijfs gemaakt en ik heb een paar kikkers (cleats) geplaatst bij de bel.
Terug naar spiegel. Ik heb de spiegelplaat van het schip gehaald en op mijn snijmat gelegd. Ik heb de buitenkant bekleed met fineer.
Ik wilde een mooie omlijsting rondom de spiegel maken en heb wat notenhout gezaagd en er een profiel in gemaakt met een profielschraper. Deze spiegelplaat moet later mijn houtsnijwerk "inlijsten" om zo maar te zeggen.
Vervolgens de stukken in verstek gezaagd zodat ze mooi passend zijn om de spiegel. Tevens heb ik het fineer aan de buitenkant gezwart met Oostindische Inkt.
Toen kwam ik er achter dat ik een fout met de afmeting had gemaakt.

Voordat ik de spiegelplaat van het schip haalde, zei ik nog tegen mijzelf dat de onderkant ingekort moet worden.

Dat was ik vergeten, met als gevolg dat dit expemplaar de kliko in kan of dat ik met wat kunst en vliegwerk maar een stuk overnieuw moet maken en vervolgens het huidige exemplaar inkort. Ik heb eerst het laatste geprobeerd en dat is gelukt. Als je de twee foto's vergelijkt, zie je dat de hoogte is aangepast.
Ik heb daarna de plaat weer op het schip geplaatst...
Het experiment is gelukt. Bovengenoemde foto vind ik persoolijk geslaagd doordat je ziet dat de omlijsting mooi om de spiegelplaat zit, i.p.v. dat een lijst op de plaat wordt geplakt.
Kortom, een klusje die niet even werd geklaard, maar nu wel gereed is. ik ga nu verder met het snijwerk van de spiegel en als die af is, kan het er netjes tegen gezet worden.
ook zal ik de relingen verhogen die dan op gelijke hoogte komen met de spiegel en het geheel beter gaat kloppen.
tot de volgende update,
Pter