Cazador Xebec 1750 - OcCre

Voortgang deel 3:

Gisteravond heb ik de grove lijnen (diepte, en vorm) ingezet voor de linkerkant van het snijwerk. Ik ga nu aan het middenstuk beginnen. Als die ook zijn gedaan, ga ik proberen de details her en der te verfijnen.

Cazador_230.jpg
 
Knap stukkie werk weer Peter, ik geloof niet dat ik het zo fijn en klein al eerder heb voorbij zien komen, volgens mij heb je ook veel geduld....:thumbsup:
 
Knap stukkie werk weer Peter, ik geloof niet dat ik het zo fijn en klein al eerder heb voorbij zien komen, volgens mij heb je ook veel geduld....:thumbsup:

Ik denk dat wij allemaal over een flinke dosis geduld beschikken om deze hobby te kunnen uitoefenen en modellen voltooien. :yes:
Hoe groter de schaal, hoe mooier en beter je details in je snijwerk kunt krijgen. Een van de redenen waarom ik nog niet aan bijvoorbeeld de Kolderstok 7-prov begonnen ben, de schaal is voor mij net te klein om mooie beeldjes te snijden. Ik loop er tijdens de bouw van Cazador ook tegenaan, maar zet toch door.

Bedankt voor je reactie Piet! :beer:

gaat de goede kant op. En dat met alleen beiteltjes. Ik kwam deze nog tegen misschien iets voor jouw http://carvingbook.weebly.com/

Hoi Stephan, ik ken dit document en de scheepsbouwer (Bill) die alle beeldjes en ornamentjes van Sovereign of the Seas zelf snijdt. Een monsterklus. Ik volgde hem nog voor de grote crash van het forum MSW. Hij gebruikt een ouderwetse tandartsboor, zo een met riemaandrijving. De reden is omdat daarmee de "pen" heel dun is en daarmee heel fijn is om te hanteren. Jaren geleden toen ik met deze hobby begon heb ik net als jij veel andere mensen gevolgd, gekeken hoe ze het deden, welke materialen ze gebruiken en vervolgens zelf gaan experimenteren. Het is onderdeel van de leercurve die nog steeds voor mij gaande is. :)
Ik ben destijds bij Baptist geslaagd voor een paar Pfeil linogutsjes die ik heden ten dagen nog steeds gebruik. Ik heb er inmiddels wel een paar extra. :D
 
Laatst bewerkt:
Nu gebruiken veel ornamenten makers (zo zullen we ze voor het gemak maar even noemen) een marathon nagelschuurmachine. De chinese kopie daarvan is bijzonder gunstig geprijst. Ook de freesjes daarvoor zijn goed te verkrijgen daar. Ik gebruik de chinese kopie en moet zeggen die werkt perfect. Heb er een extra handset bij om ook freesjes met een schacht van 3,175 mm. te gebruiken dan de gewoonlijke 2,35 mm. In mijn verslag haal ik dat ook aan. In begin heb ik ook kleine beiteltjes gebruikt. Ging best goed, veel geduld en handigheid nodig. Maar met de freesjes op hoge toeren moet ik zeggen dat meer detail mogelijk is. Evengoed de handigheid en geduld zijn nodig, maar veel minder kracht nodig om details aan te brengen. Zo kon ik een rand van een hoed bewerken die nog geen 0,5 mm dik was.
 
update - spiegel

Hallo mensen,

Deze update is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen, letterlijk niet. Ik heb ervoor de spiegel van het schip moeten "slopen" om vervolgens een fout te maken tijdens de fabrikage waardoor ik de spiegel te groot heb gemaakt.
Ik heb het even een nachtje laten rusten en ben toen een deel gaan herbouwen om vervolgens de spiegel te verkleinen. Dit was even een lastige klus aangezien ik met profiellijsten ben gaan werken.
Om mijn gedachten even te laten rusten, ben ik gisteravond verder gegaan met wat uitbreidingen aan het schip zelf. Ik heb de kraanbalken nu dubbelschijfs gemaakt en ik heb een paar kikkers (cleats) geplaatst bij de bel.

Cazador_232.jpg


Cazador_231.jpg


Terug naar spiegel. Ik heb de spiegelplaat van het schip gehaald en op mijn snijmat gelegd. Ik heb de buitenkant bekleed met fineer.

Cazador_234.jpg


Ik wilde een mooie omlijsting rondom de spiegel maken en heb wat notenhout gezaagd en er een profiel in gemaakt met een profielschraper. Deze spiegelplaat moet later mijn houtsnijwerk "inlijsten" om zo maar te zeggen.

Cazador_233.jpg


Vervolgens de stukken in verstek gezaagd zodat ze mooi passend zijn om de spiegel. Tevens heb ik het fineer aan de buitenkant gezwart met Oostindische Inkt.

Cazador_235.jpg


Cazador_236.jpg


Toen kwam ik er achter dat ik een fout met de afmeting had gemaakt. :frustie::frustie::frustie:Voordat ik de spiegelplaat van het schip haalde, zei ik nog tegen mijzelf dat de onderkant ingekort moet worden. :eek: Dat was ik vergeten, met als gevolg dat dit expemplaar de kliko in kan of dat ik met wat kunst en vliegwerk maar een stuk overnieuw moet maken en vervolgens het huidige exemplaar inkort. Ik heb eerst het laatste geprobeerd en dat is gelukt. Als je de twee foto's vergelijkt, zie je dat de hoogte is aangepast.

Cazador_237.jpg


Ik heb daarna de plaat weer op het schip geplaatst...

Cazador_238.jpg


Cazador_239.jpg


Het experiment is gelukt. Bovengenoemde foto vind ik persoolijk geslaagd doordat je ziet dat de omlijsting mooi om de spiegelplaat zit, i.p.v. dat een lijst op de plaat wordt geplakt.

Kortom, een klusje die niet even werd geklaard, maar nu wel gereed is. ik ga nu verder met het snijwerk van de spiegel en als die af is, kan het er netjes tegen gezet worden.
ook zal ik de relingen verhogen die dan op gelijke hoogte komen met de spiegel en het geheel beter gaat kloppen.

tot de volgende update,
Pter
 
Mooi opgelost en uitgevoerd ziet er netjes uit, ben erg benieuwd naar het totaal plaatje.
 
Mooie "herstelwerk" Peter. G'n mens zal weet dat de spiegel plastiese chirurgie ondergaan heb. De spiegel en snijwerk maak voor een prachtige preview.
 
Kijk dat werkt zo met foutjes die erin sluipen, eerst een nachtje van wakker liggen en uiteindelijk is het herstel veel simpeler dan verwacht ;)
Maar het totale plaatje ziet er geweldig uit Peter, een hele dikke :wave
 
Back
Top