Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Mooi man! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :wave

Ptèr vindt dit leuk.
  3. boris279

boris279 Guest

Mooie sjieke dame aan het worden, dit juweeltje past haar uiterst goed !!!

Ptèr vindt dit leuk.
  4. Avado

Avado

Lid geworden:
    2 mei 2020
    Heel erg mooi en heel erg knap:worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  5. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Mooi (herstel) werk, Peter. En prachtig snijwerk.
    Gr. Peter

Ptèr vindt dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Chapter - "Clifhanger"

Goedenavond gentlemen,

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de toffe reacties! Ik heb weinig tijd gehad om echt te reageren, maar het wordt zeer gewaardeerd! :worship:

Het snijwerk voor de spiegel is af en geplaatst, maar voordat ik jullie dat toon, eerst nog wat andere vorderingen. #clifhanger :p
    Dan het roer, dit houdt me al enige tijd bezig. Dankzij een aantal tips van jullie, heb ik wellicht een manier gevonden om het roer t.z.t. te plaatsen cq. bevestigen. bedankt voor de tips! :beer:
    Het roer wordt op dit schip bediend d.m.v. een helmstok. Ik heb een ontwerp geschetst op karton, uitegknipt en overgenomen op een stuk noten en daarna uitgezaagd.

Cazador_241.jpg

Cazador_242.jpg

Cazador_243.jpg

Cazador_244.jpg

Op het schip staat het roer staat onder een behoorlijke hoek, waardoor de helmstok mooi uitkomt. De foto is een beetje misleidend doordat het roer recht afgebeeld staat.
    Dan heb ik nog een profielstrip op het schip aangebracht net onder de geschutspoorten. De strip is 1,5x2mm.

Cazador_246.jpg

Ook heb ik de bovenste verschansing met reling aangebracht op het achterdek. Ook dit heb ik twee keer moeten doen doordat ik de eerste keer zowel de binnen als buitenkant zwart gemaakt had. :confused:
    Dus alles er weer afgesloopt, nieuwe gemaakt, binnenkant gebeitst en buitenkant zwart gemaakt. In mijn ogen beter... :)
    De hoogte komt ook precies uit met de spiegel.

Cazador_247.jpg

En dan nu, het voltooide snijwerk!

Cazador_245.jpg

Cazador_249.jpg

Cazador_250.jpg

Cazador_248.jpg

Fijne avond en tot de volgende update,

Pter

Avado, Michiel fritz, boris279 en 9 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooi geworden, en gelukt. Zeker voor een eerste keer begreep ik.

8. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Whoooow, die is mooi geworden Peter, knap stukkie snijwerk zo :worship: :thumbsup: :worship:

9. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :wave heel mooi geworden

Ptèr vindt dit leuk.
  10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Prachtig houtsnijwerk, zowel in ontwerp als in uitvoering. Mooi kleurcontrast met de spiegelplaat. Elegante helmstok. :worship:

Ptèr vindt dit leuk.
  11. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Zozo, zozo.

Een prachtig stukje snijwerk, en een hele deftige helmstok Peter, ( om dan nog maar niet te spreken over die mooie reling )

Ptèr vindt dit leuk.
  12. jean41

jean41

Lid geworden:
    14 dec 2019
    Ik verbaas me elke keer weer als ik mensen iets zie maken wat ikzelf niet kan. En dat is best veel hoor. Je hebt daar bijzondere talenten voor nodig en Pétr, jij hebt die gekregen! Fijn dat je ons laat meegenieten van je kunstwerken. Het heeft geen enkele zin jaloers te zijn, want dat helpt niet. Het is je gegund.

Ptèr en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. Fred5

Fred5

Lid geworden:
    30 dec 2019
    Prachtig

Ptèr vindt dit leuk.
  14. Michiel fritz

Michiel fritz

Lid geworden:
    20 feb 2021
    Ik heb wel op de 'leuk' knop geramd, maar dat is echt te weinig. Wat is de spiegel en dan vooral het ornament mooi geworden. Echt een plaatje:yes:

Ptèr vindt dit leuk.
  15. boris279

boris279 Guest

Nou naar alles wat er is gezegd rest mij nog te zeggen……super !!

Ptèr vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik zeg met mijn medemensen hierboven:thumbsup::thumbsup::thumbsup: erg mooi snijwerk. Het past prachtig op de zwarte spiegel.

Ptèr vindt dit leuk.
  17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt weer voor alle lof, mooie woorden en likes! Het is een beetje overweldigend allemaal. :)
    Ik hoop dit weekend weer wat meters te kunnen maken, ik heb nog grootse plannen. #cliffhanger2

Een van de dingen die kan ik wel met jullie delen. Cazador is een Spaans fantasieschip. Dat wil zeggen dat er volgens de archieven en geschiedenis geen Cazador als Xebec heeft bestaan. Dit heeft mij de dichterlijke vrijheid gegeven om het schip volledig te maken naar mijn eigen idee. Wel de basis en constructuele uitgangspunten van de kit te gebruiken.

goed, dit schip heeft bijvoorbeeld geen boegbeeld terwijl er wel Xebecs waren met boegbeelden. Ik heb besloten om er een boegbeeld op te maken van een adelaar / arend. De kop van de adelaar om precies te zijn. Ik heb o.a. roofvogels altijd al fascinerende dieren gevonden, majestueus en echte jagers / raptors en dan met name de adelaars / arenden (andere benaming voor dezelfde vogel). Omdat het een Spaans schip betreft, leek het mij het meest passende om de kop van een Spaanse keizerarend "Imperial Eagle" te gebruiken als boegbeeld en het schip te "el Águila" (de adelaar) te hernoemen wanneer ze voltooid is.

De Spaanse Keizerarend (Imperial Eagle) is een bedreigde diersoort en lijkt qua grootte erg op z'n neef de gouden arend (golden eagle) die in Amerika voorkomt net als de Bald Eagle wat de grootste soort betreft.

Author Sumeet Moghe

Voor jullie trouwe volgers betekent dat er nog wat snijwerk gedaan gaat worden aan dit schip en daarbij er nog andere snijwerken op de zijkanten van het schip gemaakt en aangebracht gaat worden.

to be continued!

Pter

Laatst bewerkt: 11 feb 2022
  18. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Nou Peter, dat zijn mooie vooruitzichten zo, we zien het met veel vertrouwen tegemoet :worship: succes.....

boris279 en Ptèr vinden dit leuk.
  19. boris279

boris279 Guest

Mooi, kijk zeker uit naar wat je er van gaat maken, vind je het idee al fantastisch. Dus dan zal de uitwerking eveneens wel fantastisch zijn ! We blijven volgen :)

Ptèr vindt dit leuk.
  20. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is een heel mooi idee Peter, veel succes:thumbsup::thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina