Carson Montana 1:8 Stadium struck Electro 8) KOPPEL!

Tadango

Forum veteraan
Ik had nog een erg oud protech ultrex (niet de evo, de oudere versie) en dacht laat ik daar eens electro in gooien :) Vorige week kwam eindelijk de motor binnen en had ik alle onderdelen er voor liggen:
- Feigao 36-74 1390kv motor
- 55A Kontronik Jazz regelaar
- 3s tot 6s lipo, 4200 mAh
- Hitec 625MG stuur servo
- Hitec 545 rem servo
- Grauper XR3 zender setje (moet nog es vervangen worden ;))

Ik begon met de ultrex uitelkaar te halen en te kijken wat vervangen moest. Dat bleek maar dan leuk en de onderdelen waren niet meer te krijgen natuurlijk. Goed excuus om eens een nieuwe bak te halen ;) De bedoeling was om lekker op de parkeer plek te raggen en wat tuintjes mee te nemen. Monstertruck wil nog wel eens omslaan dus dat liever niet. Buggy is leuk maar wat laag. Stadium stuck dus maar :) lekker laag, dus stabiel maar grote banden dus goed voor de bloem perken ;)

Ding was RTR dus eerst onodige zooi eraf (motor is nieuw, ongebruikt en te koop :)(force21)) en kijken waar alles moest. Motor valt niet veel mee te schuiven ;) Gas servo is naar de andere kant verhuisd (oude ultrex servo steun kon mooi herbruikt) en de accu zit op de oude radio box. Ontvanger moet nog een mooi plekje krijgen maar ik wou effe snel raggen dus dit is het resultaat:

2062.jpg

2063.jpg

2064.jpg

Eerst eens geprobeerd met 13t en 3s........ snelheid is nog laag (45km/u oid) maar een koppel!!!!!!! Zodra je gas geeft maakt de motor direct vol toeren, komt 0,0 bij als de auto op snelheid is. Ook als je 1/2 gas rijdt en je geeft volgas zijn de wielen meteen op toeren :) Ding gaat met volgas prachtig dwars de bochten door ;) de bloemenperken zijn echt niet veilig. Met een stock 1:10 moet je volgas er doorheen en hopen dat hij het eind haalt, deze zet je in het midden en hij schiet er doorheen, bloemen vliegen er aan de andere kant uit :P de bedoeling was om op 6s te rijden met 13t maar het koppel is veeeeeel te groot. Ik denk dat ik 15t en 4s eens ga proberen, moet al weer een stuk leuker worden (65 km/u, koppel niet veel minder :))

ziet er gaaf uit
heb je nu een 3kanaals zender/ontvanger?
voor de stuur servo
rem servo
en regelaar

een schoonmaak beurt kan hij ook wel gebruiken

mvg mike

r-s racer zei:
Dat ziet er echt wel vet uit :D motor steun ook zelf gemaakt?

Jup, stukje alu profiel, zaag erin, 5 gaatjes en klaar. Loopt schuin af om onder de remplaten door de komen, motor zit tegen het schroefje (is ingekort) aan om zoveel mogelijk as in het tandwiel te krijgen. Plaat heeft sleuven dus kan verschoven worden voor andere tandwielen. Past wel tot 18t op denk ik.

mike-modelbouw14 zei:
ziet er gaaf uit
heb je nu een 3kanaals zender/ontvanger?
voor de stuur servo
rem servo
en regelaar

een schoonmaak beurt kan hij ook wel gebruiken

3 kanalen inderdaad. Kanaal 2 is de regelaar en de remweg is tot 0 terug gebracht, remmen op motor wordt kostbaar aan tandwielen denk ik. Kanaal 3 is 100% gemixt met gas en de gasweg is tot 10% terug gebracht zodat de remschijven mooi vrij lopen maar de servo nauwelijks uitslag heeft. Met rem volle kracht. Zo kan ik mooi de boel apart afregelen :)

En schoonmaken moet nog ;) Als de boel droog is borstel je het er zo van af, had geen zin om gisteren nog de compressor op te zoeken......

Is je pinion gear een standaard maat? Normaal heb je (ik wel in ieder geval) een clutchbell op je nitro...

wel een leuk project trouwens!

Er zit module 0.7 op, daarvoor zijn bij conrad tenminste gewoon tandwielen te koop :) Deze zijn opgeboort naar 5mm ipv de standaard 3.2 (had eerst andere motor op het oog)

Ik zat ook te denken om de originele koppelings klok te gebruiken maar het voordeel van electro is juist het enorme koppel, dat wil je niet kwijt door een koppeling ;) Deze motor draait ook zonder weerstand als je hem niet aanstuurt, daardoor rolt hij toch netjes uit. Geen koppeling nodig :)

ow, handig om te weten... ik zit ook al effe te denken over een stadium truck die ik om wil bouwen naar electro. Bij gebrek aan goede nieuwe 4WD stadium trucks...

eeh.. dit is een goede nieuwe 4wd stadium truck :) Bedoel je speciaal voor electro? Ik vindt het zoiezo jammer dat er geen kale kits worden verkocht :( Deze motor gaat jaren mee ;)

ik bedoel inderdaad nieuwe ST's op electro... alles is tegenwoordig nitro. Op zich is nitro prima hoor (ik heb er ook twee), maar als je snel effe in de buurt wil gaan sjeezen of op de camping dan wordt electro toch wat meer op prijs gesteld! ;)

Daarom ligt die force motor nu ook in een doos ;) Ben net hierheen verhuisd en de buren heb ik al op mijn dak gehad door tijdens kerst te verhuizen...

Ombouw valt gelukkig erg mee. Zaterdag middag opgehaald, zaterdag avond motor steun gemaakt en rem servo houder enzo gemonteerd. Zondag tandwiel laten opboren en accu en regelaar steun gemaakt.

Het is nog niet helemaal klaar maar rijdt wel :)

Alle gaten moeten nog verzonden worden geboort naar daarvoor moet ik nog een freesje kopen. Ook moeten er nog wat verzonden inbus boutjes gekocht worden. Dit was een haast projectje omdat ik erg benieuwd was naar het geweld van die motor. Het mooiste is dat die motor maar 35 euro kost ;)

Bij mij zou het om een HPI MT gaan. Die heeft vertanding 1M. Daar heeft Conrad wel een tandwiel voor, maar dan alleen met boorgat 5 of 6mm... dat is te groot voor mijn standaard motortje. :(

of ik moet een dikke motor kopen met 5 of 6 mm as!

Heb je toevallig goede ideeën voor een motor? Ik heb nu alleen standaard 6 cellen NiCD / NiMh sticks... dus bij voorkeur 7,2 V of 14,4 V.

Mark-013 zei:
Bij mij zou het om een HPI MT gaan. Die heeft vertanding 1M. Daar heeft Conrad wel een tandwiel voor, maar dan alleen met boorgat 5 of 6mm... dat is te groot voor mijn standaard motortje. :(

Je kunt ook een adapterasje (laten) draaien om je motor as op te dikken naar 5mm, dat doen wij bij de micro's ook om op een 2mm as van een speed 300 gewone 1:10 tandwielen te monteren.
Mogelijk heeft de conrad wel een adapteras in het assortiment of een buis die qua maatgeving dichtbij komt (3mm binnen met 5mm buitendiameter)

Goed en slecht nieuws ;) Hij rijdt met 15t op 3s al erg goed, snelheid zat en nog koppel zat om met veel wielspin weg te rijden op asfalt. Ik heb 4 3s pakketten dus dit lijkt me een leuke combi zo. Alles blijft mooi op temperatuur dus ook met 35 graden buiten gaat dit zonder problemen.

Maar nu het nadeel....... stalen motor tandwiel is al weer aan vervanging toe :( Ik heb dus een wat harder tandwiel nodig. Diff tandwiel ziet er nog keurig uit en heeft een metaal achtig laagje gekregen. Wie weet goed harde module 0.7 tandwielen? liefst titanium :)

dat diff tandwiel van wat voor materiaal is dat????
ik heb met deze oplossing voor een elektro wagen ook al eens lopen denken .
goedkope regelaar en de rem met de schijf ,en ik dacht zelf er aan om de kopp klok te gebruiken door een meenemer voor een prop te gebruiken.
eventueel te laten afdraaien tot de koppelings klok er op past ,zonder koppeling natuurlijk .
een idee????
groet wiebe,

Module moet 1 zijn.. geen 0.7 ;)

Kan, maar je moet wel een auto regelaar nemen omdat een vliegtuig regelaar niet met dat 0 punt overweg kan. Een kontronik kent een programeerbare stand voor auto's ;) Ik zit nog te denken om een electronisch verloopje te maken die het bereik aanpast zodat een vliegtuig regelaar ook bruikbaar is met een pistool zender.

Diff tandwiel is kunstof, neem ik een reserve van. Setje bande ook maar.... is al een eindje af :) De banden gieren erg leuk op asfalt ;)

Zo, net even het 14t tandwiel erop gezet, ik wou toch even kijken wat 4s deed :) Damn, snel en krachtig. Haats meer vermogen dan je kwijt kan op de weg! tandwiel nu al af..... Kan niet wachten tot die super harde mega tandwielen binnen zijn :)

Met koppeling is slecht idee, daar gaat je koppel.

Ik heb het harde 15t tandwiel er op zitten. Nog koppel genoeg over :) Hij is zo net iets beter te controleren ;) Topsnelheid is erg leuk voor op een parkeerplaats :) Haal net top voordat ik op de rem moet. Met 1/2 gas naar volgas en nog steeds spinnende wielen.

Binnenkort maar eens op een leuke lokatie proberen. Iemand tips? :)

daar heb ik ook al aan zitten denken ;) moet het wel droog worden natuurlijk........ rijden daar wel meer mensen? Ik wil deze brushless wel eens vergelijken met een nitro versie :)

Back