Brandstof motoren

Of het een goede keuze is, kan alleen jij bepalen, want ik weet niet welke vliegstijl, wat voor kist, etc etc.

Ik kan je echter garanderen dat dat, als je 1:10 smeert, een goede olie gebruikt, en niet continue volgas rondjaagt, dat het dan gewoon prima gaat. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
1:20 gaat ook (ik weet dat er meerdere met die mengverhouding rondvliegen) maar aangezien ik daar zelf geen lange-termijn ervaring mee heb doe ik daar geen "garantie-uitspraak" over.

Ik zal nu een stuk of vier boxers omgebouwd hebben, waaronder een Heuse OS. De anderen waren ASP/Magnum. Daarnaast heb ik een aantal mensen geholpen danwel aan materiaal geholpen voor de ombouw. Als die het volhouden, gaat een OS dat zeer zeker OOK volhouden.
Om je een idee te geven: ik gebruik de mijne om te slepen, en de plusminus 1 minuut vol-gas die dat vergt, houd hij prima vol, al moet ik daarna wel wat gas terug nemen.
Is de sleep zwaar (duurt het langer om op de gewenste afwerphoogte te komen) dan trek ik na die minuut gewoon 500 a 1000 toeren terug en gaan we het laatste stukje wat langzamer omhoog, maar hij komt er echt wel.
De mijne (een ASP) zal nu zo'n 4 a 5 jaar op benzine draaien, en heeft in die tijd ERG veel gevlogen.

Qua verbruik: gewoon vrij rondvliegend (ik draai dan 5000~5500 toeren, wat ongeveer 25% vermogen is) doet hij 40 minuten met 250 ml brandstof, met veilige reserve.
Als ik sleep, kan ik op die zelfde tankinhoud 4 a 5 veilige sleeps doen (wat al met al ongeveer 12 minuten looptijd is).

Tip: als je een Morris Mini Motors ombouwkit overweegt, lees dan éérst even dit draadje door: sfm piper | ModelbouwForum.nl
 
Laatst bewerkt:
Hoy Brutus, alvast bedankt dit maakt alles wat duidelijker, mijn vliegstyl is wat rond puffen met de piper cub 1/4 ,of anders gezegd "low and slow" vindt ik zalig.
Grts Dirk
 
Oh, dan ga je benzine HEEEEEEEEL fijn vinden... Als je hulp nodig hebt, geef je maar een seintje.
Dit is een OS die ik voor een clubgenoot omgebouwd heb:
en dit is mijn eigen ASP boxer:

Ik doe hoofdzakelijk "Hulp op afstand" of bouw een motor om als die mij opgestuurd wordt, maar een heel enkele keer doet de dokter ook wel eens huisbezoek.
(morgen stap ik "effe" in de auto voor 580 km enkele reis naar Frankrijk voor zo'n huisbezoek).
 
Hartelijk dank Brutus, dan stuur ik de motor wel op en indien mogelijk wil je hem dan effe na kijken of er dan al onderdelen moeten vervangen worden.
voorlopig ga ik nog even op methanol verder, dan stuur ik hem in september op.
Grts Dirk
 
Op zich is dat prima, maar ik ben geen reparateur (ik kan net zo moeilijk of makkelijk aan onderdelen komen als ieder ander).
Voor ik er aan begin moet ik wel weten of je een geschikte zender hebt, want mijn benzinesysteem staat of valt met of je een goed programmeerbare zender hebt.
 
Ik bezit een Toyan zoals op deze afbeelding.
Nu is hier een kit voor te koop om de motor om te bouwen van nitro naar benzine.
Werkt dit of is het niet aan te raden?
Wat doet het met de temperatuur van de motor als het wel werkt?
S174f7861f04140dd93e27f89cf3f7ae17.jpg
 
Die kit is bij mijn weten puur een ontstekings-kit, meer niet. Op Methanol gaat hij een behoorlijk eind zuiniger lopen ALS je hem goed afstelt. Het residue zal behoorlijk verminderen en veel minder "slijmerig" zijn, want die gloeiplug is de oorzaak van die baggervette slijmerige rotzooi.
Hij blijft nog steeds behoorlijk vet hoor, verwacht geen wonderen, maar het zal opmerkelijk veel verbeteren, en is in zijn algemeenheid veel beter voor je motor.
Je kunt dan ook probleemloos brandstof zonder Nitro gebruiken, wat een stuk goedkoper is, en NOG beter voor de lagers en dergelijke.
Hij gaat dan wel fors heter lopen, maar dat zou eigenlijk geen écht probleem mogen zijn, er is heus wel wat marge in hoe heet het mag worden als je vonkontsteking gebruikt.

Voor methanol geldt: Ontstekingshoek 34 graden vóór BDP

Benzine, hij zal er gegarandeerd op lopen, maar als er geen aanpassingen aan de carburatie gedaan worden, zal hij lastig af te stellen zijn en vermoedelijk behoorlijk nukkig op het gas reageren. Hij wordt ook fors heter, en als het ding zo nu en dan wat op een tafelblad staat te draaien om te laten zien dat het loopt, zal het niet zo problematisch zijn.

Voor benzine geldt: Ontstekingshoek 28 graden vóór BDP.\

Maar als ik me niet vergis heb jij hem in een bootje staan, en dan zou ik toch echt bij Methanol blijven, TENZIJ je gelijk ook de ombouw naar waterkoeling doet. Want dat ga je met dat simpele koelfannetje echt niet meer redden, denk ik.

Ik weet om eerlijk te zijn ook niet, hoe goed die ontstekingskit van Toyan ontstoord is en of hij wel voor RC gebruik geschikt is.
 
Als het maar heel weinig draait, en als het je enige geconverteerde motor is, is dat ook het beste.
 
Hey Bert, jij had met je Radial toch dat je op een gegeven moment heel veel bougies versleet….. wat was daar de oorzaak van ?
Ik heb gezocht maar kan het niet terug vinden

mijn 1 cilinder onsteking die van 4 volt tot iets van 14 volt kan heb ik op een 2S Lifepo accu en nu heb ik hetzelfde :mad:
 
Dat bleek aan de ontstekingsvoeding te liggen, en die bougies waren niet versleten of kapot.
Met een nieuwe ontstekings accu bleef de boel werken en ik heb die "kapotte" bougies gewoon weer gebruikt.
 
Op zich is dat prima, maar ik ben geen reparateur (ik kan net zo moeilijk of makkelijk aan onderdelen komen als ieder ander).
Voor ik er aan begin moet ik wel weten of je een geschikte zender hebt, want mijn benzinesysteem staat of valt met of je een goed programmeerbare zender hebt.
Ok Brutus, dan geef ik eerst de motor een revisie en dan contacteer ik je om op afstand de conversie naar benzine te doen.
 
Da's prima! Succes, en let goed op met de drijfstangen en de lagerkapjes, dat is het enige kritische punt bij deze motoren. Als de krukaslagers nog goed zijn, laat dan de drijfstangen beter gewoon zitten zoals ze zijn. Moeten die lagers vervangen worden, zorg er dan voor dat met 1000% zekerheid de lagerkapjes bij hun eigen drijfstang blijven, en in dezelfde positie weer teruggemonteerd worden. Als je aan boutjes kunt komen, vervang dan de boutjes van de lagerkappen, en zet ze goed vast ("goed" betekent NIET "vast totdat ze bijna afbreken, maar helaas geven zowel OS als de fabrikanten van de kloon-motoren hier geen moment-waarde. Dat is voor mij de reden dat ik liever geen revisie's doe van boxers).
 
Wel een brandstofmotor, maar geen vliegend model:)
Een Toyan FS-L200 viertakt 7cc in een Riva Aquarama gebouwd en met een simpele constructie de twee schroefassen aangedreven (met vrijloop)
Motor is bewust rijk afgesteld en van daar nog niet echt varen met een topsnelheid.
(Heb al in dit draadje er iets over geschreven)
P_20230730_151605.jpg
P_20230723_141147.jpg


 
Laatst bewerkt:
Prachtig, mooi ingebouwd. 7cc... is verdraaid compact!
Demping is nog een ernstig dingetje. Onderwaterleven zal niet blij wezen. Toemaar :)
Daarbij kan het model zelfs nog als extra klankkast meewerken.

En ik had serieus meer snelheid verwacht. Hogere spoed prop er onder prikken?
Of zitten de snaren in een slip Niet de meest ideale overbrenging.
Wel voor lage toeren, maar wordt er vermogen verwacht gaat de zaak rekken, en
werkt de elasticiteit van de ronde snaar tegen. Met een V-belt gaat dat beter, met een getande
riem nog beter.

Ik vraag mij af of de echte Riva tegengesteld draaiende props had. 2x Cadillacs zaten er
oorspronkelijk in. En kijk je naar bommenwerpers, draaiden alle motoren dezelfde kant uit.
Alleen de Lockheed P-38 Lightning had tegengesteld draaiende motoren, via gearbox.
Dat had een airodynamische aanleiding gegeven. Flikkerde anders uit de lucht.

Bommenwerpers... onderhoud was anders onmogelijk geweest in WO2.
De motor trekt wel een grotere spoed. De riemen wellicht niet.

Romp is een V bodem... draairichting naar de kiel toe, doet er dan niet zoveel toe.
Bij de PT boats zal het mogelijk niet anders zijn geweest.
Is iets om te checken.
Het maakt je aandrijfsysteem van de assen optimaler.
En met het roer corrigeer je toch alles uit. Dat moet bij een enkelschroef immers ook...

Maar hier een voorbeeld... 4x ± 3000 pk (later 4000 pk) op een rij.
Jaguar/Zobelklasse S141/143 naoorlogse Nato Schnellboot.
Alles gaat dezelfde kant uit??... om een logistics probleem tijdens crises uit te sluiten??
Slechts 1 smaak propeller... betekende een een snellere fix zonder verwarring.
Zie verderop... zit toch anders...


003-Bew.jpg



Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ik moet met Bas eens zijn dat mogelijk de schroeven en de motor nog niet goed matchen, OF... (en ik denk dat dit waarschijnlijker is) je aandrijving slipt. En dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk omdat de snelheid en het toerental niet goed met elkaar in verband lijken te zijn: je geeft wel gas maar de snelheid loopt niet op in verhouding met het toerental.
Zo te zien heb je één doorgaande riem gebruikt, en dat betekent dat je hooguit 1/4 van de beschikbare poelie-omtrek gebruikt, voor TWEE schroeven.
Die raakvlakken met de motorpoelie zijn in tweeën verdeeld, wat betekent dat er maar een heel geringe aaneg-druk us tussen poelie en riem. Gegarandeerd, dat dáár slip op treedt.
Mijn advies zou zijn om twee poelies op de motor, en op iedere as een eigen riem te gebruiken: Daarmee halveer je de belasting op de motorpoelies, EN gebruik je minimaal 1/2 omtrek voor de rechtsstreeks draaiende schroef, en 3/4 omtrek voor de tegengesteld draaiende schroef.
Ik denk dat je boot dan veel beter zal varen.
Het is maar één extra poelie, en twee kortere riempjes maar ik denk dat het een wereld van verschil zal maken.
Ook heb ik het vermoeden dat het zwaartepunt niet goed ligt. Heb het gevoel dat hij wat in de kont hangt.

Wel een HEEL gave boot!
 
Genau Brutus!

Maar is is nog een nadeel ingebouwd in de overbrenging.
De aslagers bij de poelie staan op overspanning. Mochten dat glijlagers zijn,
zijn die met de kortste keren gecompromiteerd. Door gebrek aan smering en buigkrachten.
Mits die onder druk gesmeerd zijn, en van voldoende oppervlak. Denk aan de kruktappen van een automotor.
Is dat kogelgelagerd met keerringen, is het geen issue.
Mits, in alle gevallen, het lagerblok goed en volledig is gestut.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top