Brandstof motoren

Schermafbeelding 2023-08-01 104144.jpg

Die onderste bladen zijn gespiegeld. het linkse blad van de rechtse schroef gaat onder de bovenste, en het rechtse blad van de linkse schroef gaat ook onder de bovenste om het maar eens in 1 zin te zeggen ;)

Mooi deze opbouwende tips en aanwijzingen.
Even voor de duidelijkheid, ik ben geen botenbouwer en heb dit als eenmalig project gestart.
Centraal stond om met een simpele aandrijving twee schroeven aan te kunnen drijven.
Deze draaien overigens naar buiten.
Het slippen zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en is eenvoudig te verhelpen door het toepassen van een snaar spanner.
Hiermee bereik ik tevens een grote oppervlakte van de polie.
Aangezien de snaar, aan één zijde gekruist is heeft deze een raakvlak met de polie beduidend meer dan de helft van de omtrek.
Met twee snaar spanners aan de niet gekruiste zijde kan ik hetzelfde creëren.

De setup van de schroeven is nog een dingetje, maar dat voor later.

Een te rijk afgestelde sproeier naalden zal ook in het nadeel werken.

Er is nog veel te optimaliseren, maar voor mij stond voorop of ik het überhaupt aan het varen zou kunnen krijgen en daar ben ik gelukkig in geslaagd.

Waarschijnlijk nog hooguit een vijftal keer varen en dan puur als showmodel in huis opstellen.

Laatst bewerkt:
Ik kreeg dat gevoel juist niet! :)
maar dan nog...
In het echie... tegengesteld... maakt nog niet teleurgesteld!

Bekijk bijlage 548089

Met mijn beperkte kennis zeg ik dat mijn aandrijving hier op lijkt.

Vond overigens je opmerking over spanning op de schroefassen een goede opmerking.
Weer iets bijgeleerd en denk er over na om dit eventueel aan te passen, maar of dit zin heeft voor die enkele keren dat de Riva op het water komt vraag ik mij nog af :)

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen botenbouwer
:D :D :D Maak je geen zorgen, ik ook niet, en TOCh heb ik afgelopen verlof hier wat mee gespeeld...
Het slippen zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en is eenvoudig te verhelpen door het toepassen van een snaar spanner.
Nee.... dat gaat alleen maar de lagers van je schroefassen verslijten vanwege de zijdelingse druk.
Aangezien de snaar, aan één zijde gekruist is heeft deze een raakvlak met de polie beduidend meer dan de helft van de omtrek.
Ja, maar die slipt niet, en die aan de andere kant ook niet. Het is de motorpoelie die slipt. En alsof het nog niet erg genoeg is, die ene enkele motorpoelie moet ook nog eens twee keer zoveel kracht overbrengen, als de schroefaspoelies.
En je moet niet vergeten, bij ALLE riemaandrijvingen waarbij de riem minder dan 180 graden omtrek aan de poelie heeft, is het krachtenspel zodanig dat de riem min of meer zichzelf van de poelie af drukt. Dan kun je wel gaan spannen, en dat helpt ook wel IETS, maar de benodigde spankracht is onevenredig aan de verbetering.
Gewoon een tweede poelie voorop die motor-as, en een van beide schroefaspoelies een stukje naar voren opschuiven. Twee riemen, en klaar ben je. meest simpele oplossing, en met garantie goed: de kracht per motorpoelie halveert, en de aanligboog verdubbelt, zonder ingewikkelde beugeltjes en rolletjes en afstelmechanismen. Minder riemverlies ook (riemspanners kosten ook vermogen).

Stoom gaat mooi zeg!
Met advies van Brutus kan je nog iets verbeteren. En in de snelheid zit ook een reductiefactor motor-poelie…
Maar het blijft leut.
Is niet ergens nog een 7,5cc uitlaatje te herbergen?

Dag Brutus,

Allereerst, wat een geweldige mooie aandrijving voor een boot.
Heerlijk om zoiets te zien en te horen.

Jij en Bas,hebben mij overtuigd inzake het slippen van de snaar.
De oplossing die je aandraagt, voor een tweede poelie, is simpel maar ook geniaal.
Ga dit zeer zeker zo aanpassen.

Allereerst, wat een geweldige mooie aandrijving voor een boot.
Heerlijk om zoiets te zien en te horen.
Dank je, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dat gewoon een kant en klaar gekochte installatie was, die ik een klein beetje, en met minimale middelen "opgeleukt" heb (voedingpomp, automatische keteldrukregeling, handsfree lagersmeersysteem, en op het verlanglijstje staat nog een voorwarmer/condenser).
Boot is de Krick "Borkum", die ik ook eigenlijk zo minimalistisch mogelijk gebouwd heb, vond ik het realisme ten goede komen.

Je zou ook nog twee getande snaren kunnen doen, zijn niet zo duur, en slippen zeker niet
Dat gaat een probleem opleveren met de ene tegengestelde draairichting... Daar gaan dan op de kruising de tanden elkaar wegvreten.

maar of dit zin heeft voor die enkele keren dat de Riva op het water komt vraag ik mij nog af :)
:D :D :D :D :D vergis je niet... mijn stoommachientje heeft op 6 Juni voor het eerst gedraaid (geloof ik) en op 17 Juli moest ik weer van huis.
In die 5 a 6 weken heb ik 25 draaiuren op het ding weten te zetten...

Vooral in de begintijd is het JUIST het aanpassen, verbeteren, en observeren van het resultaat daarvan, ERG "verslavend"...

Niet slim, van mij,maar de test van mijn Riva heb ik doorgevoerd met een simpele o-ring voor de aandrijving(was wel zo gepland,maar niet meer aan het originele rondsnoer gedacht)
Naast het advies van Brutus ook een opgeruwde rondsnoer gekocht.
Simpel gelast met Loctite 406 en ongelooflijk sterk.
Slippen zal hier gegarandeerd minder mee zijn dan met de o-ring.
Rondsnoer rekt nagenoeg niet uit.
Recht de o- ring en uiteraard links het originele rondsnoer.
P_20230803_185750.jpg

PROEFVAART!!!!!!

En video, natuurlijk....

:D :D :D

Ben héél benieuwd hoe die boot nu zal gaan presteren.

Back