Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Opgerolde zeilen misstaan echt niet Ed.
En je ziet ook nog het grootste gedeelte van de tuigage.
Als je ze los laat hangen zie je veel van je werk niet....
Bij een schip zoals de Wasa of andere meermaster zou ik toch aanbevelen om het zeil opgerold te maken. Of sterk gereefd en alleen fok.
De reden is hiervoor de moeite die gedaan is voor al het tuigwerk. Dit word dan helemaal teniet gedaan door het zeil. Wat hier ook vaak fout gaat is dat een schip met zeilen foutief getoond word. Wanneer een schip zielen voert, vaart het. Dus is de stand van de ra's hierin heel belangrijk. Die horen dus ook de varende stand te hebben. Bij voor de wind zeilen werden er verschillende zeilen bij aangeknoopt om zo meer snelheid te hebben. Bijvoorbeeld naast het grootzeil nog een extra ra die ook nog een extra zeil had. Deze extra ra's werden vaak op het dek onder de sloepen opgeborgen.
Zo dacht ik er eigenlijk ook over.
Het wordt voor zo'n schip teveel en je ziet inderdaad dan minder van het overige tuigage. Maar voorlopig hoef ik me hier nog niet over druk te maken. Zo ver ben ik nog lang niet.
Dat ben ik nog niet vergeten Sjors die afspraak staat nog steeds en heb er ook zin in. Maar komende tijd een beetje druk met andere dingen, keuken verbouwen, nieuwe vloer, alle meubels verouderen en ga zo maar door.
Wordt hier thuis aardig aan het werk gezet