Bouwverslag Wasa Corel 1/75

Dank je Germt en Timberwolf.

Rode verf is matt 36 van Revell, weet niet of het dezelfde kleur is als van Jan lijkt er wel op.
Ik heb de foto van het schaalmodel uit het wasa museum meegenomen naar de winkel om de kleuren uit te zoeken en deze leek er het meeste op.

Rood op foto's is eigenlijk niet te beoordelen, in het museum zien de foto's van het model er voor mijn gevoel redelijk fel uit. Neemt niet weg dat ze er heel fraai uitziet. Vooral de eerste foto, ik zie altijd graag zo'n mooi hoog achterschip en die steile zeeg.

Als je later nog een matte vernis over het rood zet, met een vleugje donker erin denk ik dat het rood zeer mooi en "diep" van kleur wordt.

Hij moet nog gevernist worden in matt dus dat ga ik zeker proberen.
Welke vernis kan ik het beste nemen?
Heb al eens in de bouwmarkt gezocht maar alles is hoogglas of zijdeglans.

Hij moet nog gevernist worden in matt dus dat ga ik zeker proberen.
Welke vernis kan ik het beste nemen?
Heb al eens in de bouwmarkt gezocht maar alles is hoogglas of zijdeglans.

Hoi Ed,

Als ik je een tip mag geven. Ik gebruik op alle ondergronden waterverdunbare vernis van Mia Colore. Lakken op waterbasis - Mia Colore
Het is redelijk prijzig € 32,- en alleen in een literblik te koop. Mocht je binnenkort in de buurt van Rotterdam komen geef maar een gil dan neem ik een klein potje mee waar je voorlopig mee vooruit kunt om te proberen. Het is fantastisch spul dat zeer goed uitstrijkt en binnen een uur streeploos droog is. Het is ook kleurloos. Ik hoor het wel. Groet, Ron

Bedankt voor de tip Ron. Twee vliegen in 1 klap.
Heb even op de site gekeken en zie gelijk meerdere mogelijkheden.
Binnenkort moet ik al onze meubelen gaan verouderen. Zie ik hier dat ze ook krijtverf hebben, die wil ik ook met blanke lak verder afwerken dan hou ik vast wel wat over voor een boot romp ;)

Ed,
Wat voor plamuur gebruik je en geeft dit geen problemen met de 2e laag die je er op lijmt?
Groeten, Jadzo

Ed, Wat voor plamuur heb je gebruikt en geeft dit geen problemen voor de 2e laag?
Groeten, Jadzo

PS: Oeps, 2 keer dezelfde vraag is iets teveel van het goede, maar ik kreeg het bericht niet verwijderd

Jadzo,

Ik ben wel geen Ed maar ik gebruik zelf balsa vuller ( plamuur )
Makkelijk te verwerken, snelle droog tijd en geen problemen met lijm.

Beste Jadzo, ik heb snelplamuur voor hout van Alabastine gebruikt en er is nog geen plankje losgeraakt.
Sorry voor het late antwoord maar naast het modelbouwen was het eventjes tijd voor vakantie ;)

Het zit er super uit evo70! Zelf heb ik ook de San Francisco II gemaakt (hij is nu bijna klaar). Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe uitdaging.
Onder mijn ideeën staat ook de Vasa. Ik ben dus benieuwd naar wat je verder nog meer laat zien de komende tijd. Tot nu toe belooft het veel goeds!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Thom, de San Fransisco is zeker een leuk schip en zoals je op dit forum kan zien zijn er al een aantal gebouwd en in aanbouw.
Wat betreft de Wasa, is een mooi uitdagend schip.
Zou leuk zijn als je t.z.t. een bouwverslag plaatst.

Ja, lijkt mij ook een goed idee! Met mijn San Francisco II was ik al behoorlijk gevorderd toen ik het forum ontdekte. Daarom ga ik daar alleen een fotoalbum van uploaden. Van mijn volgende schip ga ik zeker een bouwverslag bijhouden!

Voor mij is het twijfelpuntje bij de Vasa nog dat ik het lieft schepen wil hebben in de schaal 1:90 en anders erg dicht daarbij. Daarnaast dacht ik dat de Vasa van Corel geen zeilen had, wat ik zelf erg jammer vind.

er is voldoende informatie beschikbaar om de Vasa tzt te voorzien van zeilen. ik denk er zelf ook aan om de Vasa te voorzien van de zeilen die ze voerden op haar 1e en laatste trip

Back