Bouwverslag Veliero Endeavour 1768 (James Cook)

Ben behoorlijk opgeschoten met de masten, Volgende week moet ik in de buurt van Eindhoven zijn, breng ik gelijk wat beuken rondhout mee. Om de juffers te maken. (heb nu een draaibankje op de kop getikt) Maar voordat het zover is eerst al het tuigage tussen de masten.
Balsahout als mastmateriaal is wel knudde, als het te warm wordt met de draaibank trekt het krom.
De bramzalings heb ik opnieuw gemaakt van 1 en 2 mm triplex, tevens een pagina uit het boek Endeavour afgedrukt in verhouding. Resultaat is goed denk ik, het zijn ook net visgraadjes van een sardientje zo fijn en klein.

IMG_0011.JPG IMG_0013.JPG IMG_0014.JPG IMG_0015.JPG IMG_0016.JPG IMG_0018.JPG

lol ik had de boot iets meer naar links moeten schuiven, nou is het net of ik niet kan behangen. Het enigste openingetje tussen de banen behang in beeld. :zoeken:

Laatst bewerkt:
Wordt een mooie boot Stephan!
Met balsa alleen ervaring met dobbers maken en dat is dan een cm of 3 max op een saté prikker. Beuken rondhout van de gamma gaat ook wel goed alleen opletten dat ze recht zijn.

Gaaf dat je een draaibankje hebt, wat voor een is het?

Grz, Chris

Wordt een mooie boot Stephan!
Met balsa alleen ervaring met dobbers maken en dat is dan een cm of 3 max op een saté prikker. Beuken rondhout van de gamma gaat ook wel goed alleen opletten dat ze recht zijn.

Gaaf dat je een draaibankje hebt, wat voor een is het?

Grz, Chris
Proxxon DB250 met Proxxon beitelset en boorkopje. zo goed als nieuw. Hij had hem maar drie keer gebruikt zei die.

Wat me gelijk opvalt is het behang... (grapje). Ik vind het een super mooie boot worden en petje af voor het handwerk wat ik zie. :thumbsup:
Dankjewel, sommige dingen die ik moet maken zijn zo pieterig klein dat ik een vergrootglas nodig heb. De dwarszaling van de bram zijn zo smal ( 1,5 mm) en klein dat je echt heel voorzichtig moet zagen of vijlen. Breekt gelijk. Maar eenmaal samengesteld en gelijmd is het verrassend genoeg heel stevig.

effe een update inzake tuigage.

Zelf een "heart" blok gemaakt, eerst te groot later een beter formaat. Voor dat kleine bootje lijkt me dit goed genoeg.

IMG_0021.JPG IMG_0022.JPG IMG_0023.JPG IMG_0024.JPG IMG_0025.JPG IMG_0026.JPG IMG_0027.JPG

Als iemand een voorbeeld tekening heeft van een juffer voorzijde en zijkant dan kan ik die op maat printen en een hulpstuk maken voor de draaibank.
Trouwens dit is een handig boek als je met al die draadjes in de weer gaat: Rigging period ship models van Lennarth Petersson Ik zoek alleen nog goede documentatie om de diverse knoppen te kunnen maken. Daar heb ik nog geen goed boek over gevonden.

Naamloos-1_bewerkt-1.jpg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, (de gleufjes onder de gaten in de juffers worden in de modelbouw eigenlijk nooit gemaakt gezien de geringe afmetingen, meestal slechts 5 of 3 mm en soms 7 mm.)

Aangezien ik geen 5 mm balsa rondhout heb maar wel 6 mm. Heb ik van een stukje 6 mm, 5 mm gemaakt om zo de juiste maat te krijgen. Hulpstukje gemaakt om de gaatjes te boren. Als maandag of dinsdag de beuken rondhoutjes komen kan het lopende bandwerk beginnen.
IMG_0031.JPG IMG_0032.JPG IMG_0033.JPG
4 of 3 mm zou beter zijn in verhouding met de boot. Maar Dat wordt volgens mij een gepeuter. Ik heb 3 en 4 mm rondhout mee bestelt. Ga het wel proberen.

Nog steeds in afwachting van de beuken rondhout latjes. Komen ergens ver uit Duitsland ( https://nl.opitec.com/opitec-web/st/Home )
Maar intussen de bouwtekening nog eens bestudeerd en ik ontdekte nog iets aan de reling waar de touwen van de zeilen aan vastzitten. Dit moest ik volgens voorschrift van een stukje balsa maken ( blokje van 2x2x4 mm ). Dat zag dus nergens naar uit. Effe gepiekerd en naar mijn werktafel getuurd en daar zag ik de tandenstokers liggen waarmee ik lijm mee aanbreng of te veel aan lijm mee verwijder. Samen met de draaibank toch een leuk minuscuul pinnetje.
IMG_0005.JPG IMG_0006.JPG
Ook heb ik alle overige masten, ra-en of hoe het ook mag weten in de draaibank afgeschuind. Maar zoals altijd wordt je na de tweede een stuk onvoorzichtiger en knap zei het balsa stokje van 3 mm. Balen geen reserve van die lengte meer en om daarvoor een nieuwe lat te gaan halen was het mij niet waard. En toen dacht ik hoe lossen de zeelieden zoiets op vroeger. Och het resultaat mag er zijn. Het is nog stevig ook. En de breuk was precies in het midden. Het was de yard van de boegspriet als ik het goed zeg.
IMG_0002.JPG IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG

Stephan, Houtjes kun je ook goed bij Historische Modelbouw Den Helder, of de Kombuis bestellen, de achterstanden zijn weer weggewerkt, en de service is weer als vanouds van Den Helder.
(2 websites, 1 eigenaar.)
verleden week houtjes besteld, en na 4 werkdagen ontvangen.

Weer 3 dagen geknutseld aan mijn bootje. Tussendoor natuurlijk hier spammen. Maar productief bezig geweest.
In afwachting van de beuken rondstaafjes (die woensdag middag laat zijn gekomen) Heb ik met tandenstokers en mijn draaibank geëxperimenteerd om korvijnnagels te maken (bij mijn volgende pakket heb ik die nodig). Volgens mij aardig gelukt.
IMG_0009.JPG
Een mesje een beetje ingeslepen en binnen een mum van tijd had ik er een stuk of 10.

Daarna aan de juffers begonnen, de postbode was geweest. Eerst met 4 mm geprobeerd en dat ging geweldig. Beuken draait makkelijker dan balsa.
Na 20 stuks gedraaid te hebben wilde ik eens de gaatjes proberen. Het eerste malletje werkte niet voor de 4 mm (was gemaakt voor 5mm) Dus een nieuw malletje gemaakt en gelijk de mal ook aangepast voor 7, 6, 5 en 4 mm. Kleiner of groter ga ik niet. Zulke grote boten ga ik echt nooit bouwen. De mal heb ik gemaakt van pexiplas wat ik nog had liggen en mijn aritech aluminium liniaaltje dat ik al meer dan 30 jaar in de la heb liggen.
IMG_0010.JPGIMG_0009.JPG IMG_0011.JPG IMG_0012.JPG IMG_0013.JPG IMG_0014.JPG IMG_0015.JPG
Het eindresultaat is een juffer van 4 mm met 3 gaatjes recht aan beide kanten. Heb nu 10 kant en klare en 20 alleen gedraaide juffers liggen. Resultaat van 1,5 uur draaien en boren. Pffff moet er nog een stuk of 110 draaien en 130 boren. Het is net of ik weer bij nedcar ben.

Heel gaaf en volgens mij ook super leuk met zo'n draaibank.
Koop je zulke grote aantallen liever niet kant en klaar?

Bij http://www.sjaakshobbyshop.nl/index...categories_id=&keyword=juffer&categories_id=0 zie ik ze in heel veel soorten en maten :) .
Had ik kunnen doen. Maar dan was de waarde van het bootje verdubbelt en was ik bijna klaar met het bootje. En nu heb ik een malletje en dan kosten mij 150 juffer geen 25 euro maar 1 euro aan materiaal en ik ben van de straat af. :D
ps bij Kolderstok 1,50 per 10 is volgens mij een stuk goedkoper dan bij Sjaak

Back