bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Zo mooi en zo nauwkeurig jij dit model bouwt maakt mij wel erg verlegen. Ik bouw op mijn niveau maar moet toegeven dat van jou niet te halen.
Gelukkig zijn er meer .
Ik blijf toch maar bouwen alleen omdat ik het nog steeds erg leuk vind
Groetjes Cees
Dat is natuurlijk een heel mooi compliment Cees, dank je wel. Maar jij hebt geen reden om verlegen te zijn hoor, de modellen die ik van je heb gezien en de sloep die je nu bouwt, gewoon van een tekening, daar heb ik veel respect voor ook gezien de kleine schaal, bijzonder leuk en mooi om te volgen en te zien hoe zo'n klein scheepje groeit :thumbsup:. Dus ga vooral zo door zou ik zeggen!

Begonnen met de constructie van de boegspriet en kluiverboom;

Op de foto hieronder, de kluiverboom is van 4 mm dik rondhout en afgeschuind naar de top tot iets minder als 3 mm, de top zelf is 2 mm dik. De kluiverboom heeft een lengte van 170 mm.
Daaronder het zadel wat gemaakt is van een afvalstukje noten van 3 x 10 mm.
En onderaan de boegspriet van 8 mm dik en slechts minimaal afgeschuind naar de top, minder dan een mm. Het zichtbare deel van de spriet is 158 mm lang met aan de top het ezelshoofd van notenhout, wat een beetje schuin is gemonteerd zodat het haaks op de waterlijn komt te staan,
20211213_142224_bewerkt-1.jpg

De totale lengte van de boegspriet met kluiverboom na montage is 270 mm,
20211213_151245_bewerkt-1.jpg

In de boeg gestoken, nog dry-fit want er moet nog heel wat aan gebeuren... Er worden voor de stagen jufferblokken gebruikt i.p.v. hartblokken volgens beschrijving en tekening, maar de blokken zijn slechts 3 mm en dat vind ik voor de stagen iets aan de klein kant dus ik heb bij Kolderstok driehoeken besteld van 5 mm, die zijn onderweg....
20211213_151406_bewerkt-1.jpg

20211213_155521_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
De kluiverboom is het rondhout boven op de boegspriet die deze verlengt en is vernoemd naar de kluivers. Kluivers zijn stagzeilen die aan de stagen van de fokkemast worden gevoerd, waarvan de stagen en/of leiders aan de kluiverboom worden bevestigd. Het voorste zeil is dan de buitenkluiver, het middelste de kluiver en de achterste de binnenkluiver (ook wel voorstengenstagzeil genoemd) Soms word er tussen de fokkemast en de binnenkluiver nog een 4e stagzeil gevoerd , dat is dan de stagfok, welke aan de fok- of voorstag word aangeslagen.
De grote linie- en volschepen hebben naast of op de kluiverboom soms nog een 3e rondhout, welke deze weer verlengt en het jaaghout word genoemd en het zeil wat daar op word bevestigd heet dan de jager.

Laatst bewerkt:
De kluiverboom is het rondhout boven op de boegspriet die deze verlengt en is vernoemd naar de kluivers. Kluivers zijn stagzeilen die aan de stagen van de fokkemast worden gevoerd, waarvan de stagen en/of leiders aan de kluiverboom worden bevestigd. Het voorste zeil is dan de buitenkluiver, het middelste de kluiver en de achterste de binnenkluiver (ook wel voorstengenstagzeil genoemd) Soms word er tussen de fokkemast en de binnenkluiver nog een 4e stagzeil gevoerd , dat is dan de stagfok, welke aan de fok- of voorstag word aangeslagen.
De grote linie- en volschepen hebben naast of op de kluiverboom soms nog een 3e rondhout, welke deze weer verlengt en het jaaghout word genoemd en het zeil wat daar op word bevestigd heet dan de jager.

ah, dank Piet! Weer wat geleerd! :worship:

De kluiverboom is het rondhout boven op de boegspriet

Inderdaad, weer wat geleerd. Nu eerst een paar gaatjes in het vergiet dichtstoppen, zodat ik al die informatie erin kan houden :rolleyes:

Maar dit is een heel mooi setje geworden Piet, zoals Koos al zei, perfect uitgelijnd. :kwijl::kwijl:

Zojuist de bestelde blokken ontvangen van onze welbekende firma Kolderstok en zoals altijd doet @*Hans* dat weer netjes en vooral ook snel. Hij had ook nog een flesje oud goud van Vallejo voor me staan, dus ik kan weer rustig verder werken... Bedankt Hans!

De blokken in de 'blokkendoos' gedaan, (a zijn 4 mm jufferblokken, b zijn 3 mm basis blokken (enkel) en c de driehoek juffers van 5 mm voor de stagen van de Amphion)
20211214_132534_bewerkt-1.jpg

Vanmorgen een beginnetje gemaakt met vlaggenstok die op de boegspriet komt te staan. Hiervoor een gaatje van 1,5 mm geboord in het ezelshoofd waar de stok van 2 mm dik in komt te staan,
20211214_132947_bewerkt-1.jpg

De vlaggenstok is gemaakt van een 2 mm dik rondhoutje van 70 mm lang, wat naar de top is afgeschuind en voorzien van een mastklootje van 3 mm dik. Het onderste stukje, de voet van de stok is aangepast aan het gaatje van 1,5 mm. Even dry-fit in het ezelshoofd gestoken en de stok staat mooi verticaal en dus haaks op de waterlijn, (het klootje moet nog een tikkie worden bijgewerkt)
20211214_132851_bewerkt-1.jpg

Aan de achterkant van de stok komt nog een knie met een klein ezelshoofd, hierdoor zal de vlaggenstok zeker wat minder kwetsbaar worden, alhoewel de voet 10 mm diep in het ezelshoofd is/word verankert.. (word vervolgt)

20211214_160350_bewerkt-1.jpg

Ezelshoofd en knie zijn gemaakt uit een noten lat van 2 x 5 mm, de knie is 16 mm hoog en het ezelshoofd meet 6 x 4 x 3,5 mm. Alles staat nog los tot de spriet is voorzien van de nodige blokken, woelingen en klampen.

Ik ben weer bijgelezen. Het ziet er allemaal weer mooi uit, Piet. De combinatie van je foto’s en toelichting maakt het compleet.
Gr. Peter

Vandaag de blokken aan de boegspriet en kluiverboom geknoopt, 13 stuks, de benamingen komen aan bod met het optuigen.
20211215_171313_bewerkt-1.jpg

Al het mastwerk en ra's krijgen een laagje Deense olie en dus geen kleur of beits deze keer, de kleur op de foto is niet helemaal correct wegens het kunstlicht en omdat de foto's nog steeds gemaakt worden met de telefoon. Maar het past mooi bij de rest van het model (tenminste dat vind ik zelf) op de foto hieronder is dit iets beter te zien.
20211215_171843_bewerkt-1.jpg

Back