bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Het achterste schot van het verlaagde dek voorzien van trap en deurtje. De traptreden zijn van 1 x 5 mm noten met onder iedere tree een steuntje van 2 x3 mm noten. Het deurtje is gemaakt van 0,6 x 3 mm tanganyika en voor de deurpost zit een zwart latje in de kit, om de deur zit een ornament gelijmd wat oud goud is geschilderd. De drempel is van op maat gesneden notenhout en de deurknop een afgeknipt klein zwart nageltje. Tevens een afdeklatje van 3 mm op de kopse kanten van het dek boven het schot gelijmd,
IMG_0009_7204_bewerkt-3.jpg

Eigenlijk stond het potdek voor op de verschansing rond de bak op het programma, maar wegens de sterke ronding heb ik de lat in het water gezet voor een uurtje of twee. In de tussentijd het deurtje gemaakt voor het voorschot van het verlaagde dek achter. Het deurtje is van het zelfde materiaal gemaakt als beschreven in de vorige update. De deur is wel wat langer als de 1e, nl. 4 cm. Daar de deurtjes amper een halve mm dik zijn is het verlijmen van de latjes onderling geen simpele opgaaf, je wilt tenslotte geen lijmresten zien :rolleyes:

het deurtje met het ornament,
IMG_0001_7205_bewerkt-1.jpg

samen gevoegd (dry-fit),
IMG_0002_7206_bewerkt-1.jpg

en in het model gelijmd,
IMG_0005_7209_bewerkt-1.jpg

Daar de deurtjes amper een halve mm dik zijn is het verlijmen van de latjes onderling geen simpele opgaaf, je wilt tenslotte geen lijmresten zien
Dergelijke assemblages lijm ik meestal op een papiertje. kassatickets van een winkel zijn daarvoor ideaal, wegens de geringe dikte. Zo moet je niet speciaal een pak heel licht papier kopen. :)

de houtsoort is behoorlijk flexibel
Dat ziet er "flexbeach" uit (buigzame beuk). Inderdaad, zeker als het nat gemaakt is kan je daar heel korte bochten in maken, en als het droog is veert het ook niet terug. (zie de bovenste regelingen van het galjoen van zowel Royal Caroline als HMS Victory)

Weer top gedaan hoor Piet.:thumbsup:

Het hout voor het potdek van de boeg is inderdaad flexbeach hetgeen @Herby63 al liet weten, wat zeer buigzaam is en het resultaat mag er dan ook zijn.

Hier ligt het potdek gewoon los (dry-fit) op de verschansing en zoals U ziet moet daar niet zo gek veel meer aan gedaan worden wat de vorm betreft :),
IMG_0009_7212_bewerkt-1.jpg

vanmiddag nog twee ladders gemaakt voor het voorschot van het verlaagde dek,
IMG_0008_7213_bewerkt-1.jpg

Zicht op het dekje vanaf de bovenkant, er komt nog één trap naar het onderste dekje en twee belegpunten aan weerszijde tegen de verschansing,
IMG_0010_7214_bewerkt-1.jpg

Vandaag de vaste trap gemaakt naar het kleine onderste dekje en geplaatst, twee kruishouten en het achterste potdek geschilderd.

De kruishouten moeten volgens de beschrijving gemaakt worden van 4 x 4 blank hout (staanders) en de dwarshouten van 1x1 en dat vond ik niet passen, dus heb ik ze gemaakt van 3 x3 (staanders) en de dwarshouten van 2x2 en in noten, ze zijn helemaal gereed, moeten alleen nog gelakt worden en vast gelijmd,
IMG_0002_7216_bewerkt-1.jpg

De vaste trap is al verlijmd, een foto van boven, tevens het geschilderde potdek in walnoot van admiralty paints. Ik heb het potdek dekkend geschilderd omdat er verschil in hout zit tussen het potdek op de verschansing en de anderen, met beits zou dit verschil zichtbaar blijven,
IMG_0004_7218_bewerkt-1.jpg

Op de overzicht foto is duidelijk het verschil te zien in houtsoort van het potdek, zelf vind ik het walnoot niet misstaan...
IMG_0003_7217_bewerkt-1.jpg

De kruishouten in de matte lak gezet en aan de bovenkant van de staanders een groef(je) gevijld waar de binnenkant van de overlap van het potdek in valt zodat ze na het verlijmen stevig tegen de verschansing staan,

hier is het groefje na het dry-fit plaatsen nog net te zien,
IMG_0001_7219_bewerkt-1.jpg

en vast gelijmd,
IMG_0002_7220_bewerkt-1.jpg

ik kwam er achter dat er een complete pomp in de kit aanwezig is, die achter het kleine rooster in de kuil komt te staan, ik denk wel dat ik de pomp ga schilderen..
IMG_0003_7221_bewerkt-1.jpg

Nu bezig met de ankerspil die net achter de bak tegen het voorschot komt te staan. In de spenen moet een gat geboord worden van 6 mm, maar mijn proxon boorkolom gaat helaas maar tot 3 mm.
@walter10 gebeld of hij een oplossing heeft, want mooi haaks een gat boren van 6 mm met de hand, daar ga ik me maar niet aan wagen. Walter heeft hier wel materiaal voor staan, dus dat gaan we dan daar morgen even doen.
Wel de gaten al precies uitgemeten en voorgeboord tot 3 mm en nu bezig met het aanbrengen van de klampen/schenen op de spil van 1x1 mm noten,
IMG_0005_7223_bewerkt-1.jpg

zelfs de 1 mm lijkt nog iets te dik, dus daar schuur ik later nog een beetje vanaf.

Voor de ankertrossen zijn 2 messing kokertjes in de kit meegeleverd, waar de trossen straks in gaan, hetgeen dan de suggestie wekt dat ze in het ruim verdwijnen, leuke details vind ik,
IMG_0004_7222_bewerkt-1.jpg

Bij de accessoires van mijn draaibankje zat nog een losse boorkop die tot 10 mm gaat en op mijn Proxon past, dus ik heb de gaatjes van 6 mm toch nog hier thuis kunnen boren, (voortaan eerst ff zoeken en dan pas bellen voor hulp....:rolleyes:)
IMG_0001_7224_bewerkt-1.jpg

De spil even voor het zicht voor het schot gezet, is best wel redelijk aan de maat vind ik. De buiten kanten van de spil die door de spenen steken (spilkoppen) zijn wat aan de korte kant, want daar moeten nog windgaten in voor de wind bomen, dus die zal ik een klein stukje moeten verlengen of ik haal nog een mm van de spenen af, want aan weerszijde komt ook nog een laddertje te staan. Ik kan ook de buitenkant van de spilkoning wat korter vijlen zodat de spenen iets meer naar binnen komen te staan. Op de 1:1 tekening is de spil 62 mm lang en op het model is hij 70 mm, dus daarin zit het verschil. Dus verlengen van de spilkoppen is eigenlijk geen optie, ik denk er nog een nachtje over na....
IMG_0003_7226_bewerkt-1.jpg

(de messing busjes staan er maar bij voor de show, die ga ik waarschijnlijk ook noten schilderen of zwart en ze moeten ook recht komen te staan)
IMG_0002_7225_bewerkt-1.jpg

Ik heb de spil aangepast door aan beide kanten de spilkoning wat korter te vijlen waardoor de spilkoppen wat verder uit de spenen steken en de windgaten er in geboord konden worden. De hele spil lijkt nu opties wat korter/kleiner, aan beide kanten is er 2 mm afgehaald.
De spenen en het balkje voor de pal heb ik walnoot geschilderd, de pal zwart en de spil zelf heb ik een dun laagje D-oil gegeven waardoor het enigszins verweerde uiterlijk zichtbaar blijft;

Op het model ziet dat er dan zo uit,
IMG_0004_7228_bewerkt-1.jpg

een foto van boven genomen laat zien dat de pal mooi aansluit op het tandwiel, het tandwiel heb ik gemaakt door met een klein vijltje de groeven in het rondhout te vijlen,
IMG_0001_7230_bewerkt-1.jpg

het balkje met de pal is al tegen het voorschot gelijmd, de spil zelf is nog dry-fit omdat er nog het één en ander aan het model moet gebeuren.

Laatst bewerkt:
Back