bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Met de toppenanten en de brassen is ook de grootbram-ra getuigd, nog één te gaan...

De toppenanten zijn op de zelfde manier getuigd als die van de voormars-ra,
20220221_122411_bewerkt-1.jpg

ze zijn belegd op een ring aan dek naast de nagelbank, wat wegens het aantal lijnen wat beter uitkwam voor het verloop als op de nagelbank,
20220221_123148_bewerkt-1.jpg

De brassen met het vaste part aan de nok van de gaffel lopen via het brasblok aan de ra-nokken terug naar een blok aan de nok van de gaffel en zijn belegd op de reling van het achterschip,
(de bovenkant van beide klampjes op de reling zijn tijdens het proces gebroken, dus die maak ik later opnieuw)
20220221_123527_bewerkt-1.jpg

Ik heb maar op leuk geklikt, maar het is erg mooi. Zonde als iets afbreekt, maar gelukkig kan je het repareren of opnieuw maken. Ik heb het op de foto niet kunnen vinden. :)

Ik heb maar op leuk geklikt, maar het is erg mooi. Zonde als iets afbreekt, maar gelukkig kan je het repareren of opnieuw maken. Ik heb het op de foto niet kunnen vinden. :)
Het is ook geen echte ramp in dit geval, de 'kopjes' zijn van de klampjes gebroken, op de foto boven de X, als je ze vergelijkt met die aan de voorkant dan zie je het verschil. In principe zou ik het zelfs zo kunnen laten omdat dit soort kleine details op een model niet opvallen, tenzij je het weet ;)
20220222_080539_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
De laatste ra van dit model, de grootbram-ra is voorbereid om te worden afgehangen;

De ra is gemaakt van 3 mm dik rondhout en 95 mm lang, licht afgeschuind naar de nokken die 8 mm lang zijn en ong. 1,5 mm dik en de rak-klamp is gemaakt van een noten lat van 2 x 2 mm en 25 mm lang en ook weer voorzien van 2 kleine ringen voor de rak-band. (evenals al de andere ra's is deze ook in de Deense olie gezet)

Op de foto; zijn S de schoten waarvan SH de schoothoek met een 3 mm enkelschijf blok. R is de rak-klamp en D de draaireep die voor deze kleine ra slechts enkel is uitgevoerd met een strop en kleien takeling om de ra. De draaireep word achter op het cabine dek aan bakboord vast gezet met een talie aan een ring in het dek en loopt via een gat in de bramsteng evenals de fokkbram-ra.
B zijn de beide brassen die als enige van de brassen naar voren lopen via een dubbelschijf blok aan de top van de voormarssteng... De toppenanten (niet op de foto) worden ook enkel uitgevoerd en worden straks vast gezet aan de ra-nokken en lopen dan via een geleide blok aan de bram-zaling naar het belegpunt.
20220222_105039_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Het is ook geen echte ramp in dit geval, de 'kopjes' zijn van de klampjes gebroken, op de foto boven de X, als je ze vergelijkt met die aan de voorkant dan zie je het verschil. In principe zou ik het zelfs zo kunnen laten omdat dit soort kleine details op een model niet opvallen, tenzij je het weet ;)
Bekijk bijlage 483030

Dat is inderdaad haast niet zichtbaar. Als je het aan je knaagt zou ik ze vervangen. Heb je er geen moeite mee, het ziet er prima uit overigens, dan zo laten. Mooie is, het is jouw keuze. ;)
De laatste ra Piet.....:beer:

Deze zal wel 2,5cm lang zijn Piet ;), 2,5mm is wel erg kort.............

Maar het blijft een genot om dit verslag te lezen en te bekijken, dit is een hele diepe :wavewaard.
Koos, bedankt voor je scherpe blik, dat moet natuurlijk 25 mm zijn, ik heb de komma verwijderd. Dank je wel voor je mooie compliment, zo weten we weer waar we het voor doen :)

Met het afhangen van de laatste ra is de tuigage van het lopend want compleet :). Het tuigen is voor 80 % mijn eigen plan geweest, dus dit vind je niet in de bouwbeschrijving en tekeningen van Corel.

De getuigde grootbram-ra van achteren gezien, geen details op de foto, daar de tuigage de zelfde is als die van de voorbram-ra, wat reeds besproken en getoond is eerder in dit verslag, Ik laat slechts de afwijkende tuigage zien in detail,
20220222_160844_bewerkt-1.jpg

De brassen die zoals in de vorige post vermeld naar voren staan, ze lopen echter niet via een blok aan de voormarssteng omdat de lijnen daardoor kruisten en elkaar raakte. Daarom lopen de brassen via een dubbelschijf blok aan de masttop van de fokkemast, BB is bakboord en SB is de stuurboord bras,
20220222_161010_bewerkt-1.jpg

Detail opname van de bevestiging aan de masttop; B is het verloop van de bras (is voor beide kanten gelijk) V is het vaste part aan een ring aan het ezelshoofd en G is het dubbelschijf blok die beide brassen leid naar het belegpunt op de nagelbank aan de voet van de fokke mast,
20220222_161425_bewerkt-1.jpg

de brassen zijn belegd op de achterste knechten van de nagelbank, (belegd met 2 pincetten, wat een hele toer was om te doen)
20220222_161545_bewerkt-1.jpg

Draaireep voorkant; de draaireep met strop en takeling aan de ra bevestigd loopt door een gat (waar suggestief een schijf in de steng zit) naar de achterkant van de steng en het belegpunt,
20220222_161741_bewerkt-1.jpg

draaireep achterkant; Bij de X weer het gaatje waar de reep uitkomt en D is het verloop naar het cabinedek aan een talie,
20220222_161827_bewerkt-1.jpg

D is de val van de draaireep met daaraan vast gemaakt de talie. De beide letters X geven de belegpunten weer van de beide toppenanten, op de 5e nagel van achteren op de reling naast de mast,
20220222_161640_bewerkt-1.jpg

De foto's, nog steeds genomen met de telefoon, wat me overigens toch steeds beter afgaat maar uiteraard vergeleken met de EOS 90D van Canon die dus wegens een fabricage fout naar de knoppen is, is het nog steeds behelpen, mij excuses hiervoor.
Nog een plaatje van de complete tuigage,
20220222_161915_bewerkt-1.jpg

Het model moet nog hier en daar en beetje worden afgewerkt, de 3 beeldjes aan de galjoen regelingen aan bakboord, nog 6 draaibassen en wat touwwerk over de beleg punten...

Wat een prachtige zicht is de Amphion niet met al daardie tuigage. Dit is wel minder leuk dat daar niet plaats is voor haar - Ik heb groot begrip vir een tekort aan plek.

Je hebt een prachtig tuigplan opgesteld en uitgewerkt. En met de foto’s is niets mis, Piet. Mooie beelduitsnedes, scherpte etc. Een beetje aandacht en het mobieltje laat zicht best sturen.
Gr. Peter

Een mooi (voorlopig) eindresultaat zo Piet, en de foto's zijn zeer goed het bekijken waard hoor :thumbsup::thumbsup:, succes met de laatste loodjes en op naar het volgende project maar weet je al wat dat gaat worden????
We wachten het met spanning af...........

Back