Bouwverslag van een Tarot Ironman 1000 (Octocopter)

Ziet er heel strak uit!

Soort van tip.. Je moet nou nog je gaatjes aftekenen.. Ik zou dit altijd doen voordat je de delen gaat zagen. Dan kun je altijd vanuit de rand van de plaat meten. Nu moet je vanuit je zaagsnede gaan meten, en is de kans dat je er een mm, of halve mm naast zit. De plaat is meestal zeer correct geleverd door de fabriek (wel nameten) en dan kun je dus makkelijk en nauwkeuriger alle gaatjes meten vanuit de rand van de plaat en daarna alles zagen en boren.

Nogmaals.. keurig uitgesneden!!!
 
Goeden Avond.

Vandaag ben ik weer een grote stap verder gekomen.
Ik heb de motoren al kunnen proef draaien en de Naza-M V2 kunnen updaten en instellen.
Ik heb weer een heleboel foto’s gemaakt, dus heb een beetje geduld als het wat langer moet laden.


Ik ben vanmorgen begonnen met de stroomkabels aan het PDB te solderen.
Ik had eerst m’n 60 Watt Ersa soldeerstation op het oog....

IM1000-s-081.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


maar gezien de dikte van de stroomkabels 4mm. is, en ik het met een grote „klodder“ soldeertin vastzetten wil, was dat dus te weinig vermogen.
Gelukkig heb ik nog een „ouderwetse“ 100 Watt pook liggen....

IM1000-s-082.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


en die is perfect voor zulke klusjes.

IM1000-s-083.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dus heb ik allebij de stroomkabels vast gesoldeerd.

IM1000-s-084.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb bewust voor 2 x „plus“ en 2 x „min“ gekozen voor een beetje extra zekerheid.

IM1000-s-085.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Eventjes checken of de kabels er goed doorheen passen.

IM1000-s-086.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En dan worden de soldeerpunten met Plasti-Dip geïsoleerd.

IM1000-s-087.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Terwijl het Plasti-Dip aan het drogen was, waren de regelaars aan de beurt.

IM1000-s-088.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb lang lopen nadenken hoe ik alles ga verbouwen en ben tot de conclusie gekomen dat alle kabels veel te lang zijn.
Ik heb dus eigenlijk alle stekkers voor niks eraan gesoldeerd omdat ik echt alle kabels moet inkorten.
Anders word het te krap, want in het midden is weinig plaats.

IM1000-s-089.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik ben begonnen met de krimpkous van de regelaars te verwijderen.

IM1000-s-091.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-092.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-093.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Als éérste moest ik de servokabels verwijderen en omdat ik hier nauwkeurig moet werken heb ik m’n soldeerstation gebruikt.

IM1000-s-090.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

Dat was snel gebeurd.....

IM1000-s-095.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De kabels ga ik in ieder geval nog inkorten, maar dat moet ik eerst nog uitmeten.

IM1000-s-094.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De 3 motorkabels heb ik ook eruit gesoldeerd, dit keer met de 100 Watt pook.

IM1000-s-096.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Omdat de stekkertjes goed gesoldeerd waren, leek het mij het beste om de kabels (op een heel kein stukje na) te verwijderen, en het dan weer aan de regelaar vast solderen.
Ik heb dus alle stekkertjes vertint.

IM1000-s-098.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En ze zo weer op de regelaar vast gezet.

IM1000-s-097.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ziet er gelijk een stuk beter uit en scheelt weer een heleboel kabeltjes.

IM1000-s-099.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb er toen voor gekozen om met smeltlijm alles te isoleren...

IM1000-s-101.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De stekkers zitten zo ook nog eens steviger vast aan de regelaar.

IM1000-s-102.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Als ik met smeltlijm werk, hang ik meestal boven de ceraan kookplaat.
De druppels smeltlijm die er naast vallen kan ik zo makkelijk verwijderen met zo’n scherp mesje.

IM1000-s-100.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nadat ik alles had uitgemeten, heb ik de servokabels een stuk korter gemaakt.

IM1000-s-103.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Omdat ik de BEC van de reglaars niet nodig heb, heb ik gelijk de rode (+) kabels weggelaten en met een stukje krimpkous vastgezet.

IM1000-s-104.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En na een paar minuten waren alle korte servokabels vastgesoldeerd.

IM1000-s-105.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook hier heb ik weer Plasti-Dip gebruikt als isolatie.

IM1000-s-106.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tussendoor eventjes alles testen of alle 8 regelaars nog werken.

IM1000-s-107.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Omdat ik het BEC heb gedeactiveerd, moest ik een aparte BEC gebruiken...

IM1000-s-108.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nadat ik alles had getest, moest ik nog uitmeten hoe lang de stroomkabels van de PDB naar de ESC moesten zijn......

IM1000-s-109.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


...want die waren ook nog een tik te lang.

IM1000-s-110.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dus ook hier weer afsnijden, inkorten en opnieuw eraan solderen en met een krimpkousje voorzien.

IM1000-s-111.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb toen de regelaars één voor één op z’n plaats gelegd, de kabels in de goede volgorde gelegd en er een nieuwe zwarte krimpkous eromheen gedaan.

IM1000-s-112.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De krimpkous bevalt me helaas niet zo goed.

IM1000-s-113.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Deze krimpkous voelt zich aan als plastic en glanzt te veel.

IM1000-s-114.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik ga van de week nog een nieuwe kopen die van rubber is.
Dat ziet er dan beter uit en glanzt ook niet meer zo erg, maar voorlopig blijft het er nog op.

IM1000-s-116.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tot slot nog eventjes mijn 8-hoekige CFK plaat eroverheen gelegd.
Zo ziet het er best wel goed uit, m.u.v de krimpkous.

IM1000-s-115.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nu de regelaars klaar zijn, was de andere kant aan de beurt.
Ik heb de verdeling van de componenten nog iets veranderd en denk dat het nu wel optimaal is.
Als éérste komt de PMU.

IM1000-s-117.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Die heeft een mooie plaats in het midden gekregen.

IM1000-s-118.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

Op de PMU is nog plaats voor de BTU.
Hiermee kan ik later alles makkelijk op m’n iPhone/iPad instellen en hoef niet iedere keer de Octo aan m’n Computer aan te sluiten.

IM1000-s-119.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tijd voor de volgende „verdieping.

IM1000-s-120.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook hier moeten alle kabels goed worden verlegd.

IM1000-s-121.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Want het gaat er heeeeeel krap aan toe.

IM1000-s-122.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De Naza zit nu op z’n plek.

IM1000-s-123.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

Alle kabels zitten goed en er klemt niets...

IM1000-s-124.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


maar er is ook bijna geen plaats meer voor nog een extra kabeltje

IM1000-s-125.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nu de Naza en de PMU + BTU op z’n plaats zitten, was het aan de tijd om het PDB definitief vast te zetten en alle 8 armen inclusief alle kabels aan het frame te monteren.

IM1000-s-126.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dit was een enorm gefriemel.

IM1000-s-127.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En heeft me ook aardig wat tijd gekost.

IM1000-s-128.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De gevaar was groot dat ik een kabeltje zou beschadigen...

IM1000-s-129.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dus moest ik voorzichtig, en met veel geduld, de armen er één voor één inschuiven.

IM1000-s-130.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Na een dik uur (!) was ik eindelijk klaar en kon ik de bovenkant bekijken.

IM1000-s-131.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik vind dat het er al aardig op begint te lijken.

IM1000-s-132.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De volgende stap was de Naza updaten, instellen en de zender programmeren.

IM1000-s-133.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Alles werkte perfect dus kon ik eindelijk voor de eerste keer de regelaars aan het PDB aansluiten en de motorkabels verbinden.

IM1000-s-134.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik was ook nieuwsgierig hoe het er met de 8-hoekige CFK plaat zou uitzien....

IM1000-s-135.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik moet zeggen.....

IM1000-s-136.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dat dit me wel heel goed bevalt.
Alleen de Krimpkous moet worden veranderd.

IM1000-s-137.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb hiernaa een motortest gemaakt en ja hoor, typisch Murphy’s Law
Van 7 van de 8 motoren moest ik de kabeltjes omdraaien...... natuurlijk... Grrrrr...

IM1000-s-138.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Toen werke alles zoals het moest, de motoren draaien ook allemaal in de goede richting.

Zo, dat was het weer voor vandaag.
Dit was een grotere update en ik denk dat de volgende update begin Maart weer komt.

Groetjes,

Jordy
 
Tip voor de motoren draairichting.
Sluit ze om en om aan... (straight en 2 gedraaid)Dan bepaal je ACHTERAF wat de voorkant is..
 
Hoe bedoel je dat Emil?

De voorkant is al vanaf het begin vastgelegd bij mij door de 2 oranje motorhouders, de vorm van het Mainframe, de NAZA die erop zit en nog een paar andere factoren.
Tevens zijn de motorkabels allemaal zwart waardoor het er ook niet makkelijker door word.
Ik denk dat het niet anders ging.

Groetjes,

Jordy
 
Een mini Update...

Vandaag is de post aan de deur geweest en heeft volgende speledingetjes uit China voorbij gebracht.

IM1000-s-139.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


In het totaal 23 Meter LED verlichting... har har har. :zon: :cool: :zon: :cool: :zon: :cool: :zon: :cool: :zon:
Aangestuurd wordt de verlichting door 2 BECs die ieder 5A bij 12V kunnen leveren.
Dat moet dus voldoende zijn.

IM1000-s-140.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik heb er nog 2 schakelaars bij gekocht zodat ik met de zender de verlichting aan en uit kan schakelen. Dat is wel zo handig.

IM1000-s-141.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De voorvreugde is nu al groot. :D
Groetjes,

Jordy
 
Wauw, echt een hele mooie octocopter, ik vind vooral de zorg, precisie en afwerking geweldig! Benieuwd hoe die vliegt... :-)
 
meest domme setup ooit deze ze stoor bron boven je brain.
je esc zo ver als maar kan weg van je brain dit geeft hf problemen maar goed zal wel vliegen.
 
meest domme setup ooit deze ze stoor bron boven je brain.
je esc zo ver als maar kan weg van je brain dit geeft hf problemen maar goed zal wel vliegen.

Bedankt voor je "mooie" antwoord.
Ik ben al 23 jaar weg uit Nederland, maar ik ben blij om te zien dat jouw Nederlands nog slechter is als de mijne ;)
Ik heb jouw gebrabbel gecorrigeerd en nu begrijp ik het:

meest domme antwoord ooit deze ze stoor bron in je brain.
je handen zo ver als maar kan weg van je toetsenbord dit geeft forum problemen maar goed zal wel verder schrijven.

Ik heb een paar woorden uitgewisseld, dan is jouw antwoord ineens veel leuker. :rolling:

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Zijn we natuurlijk wel benieuwd naar mooie video's in de bergen ipv alleen maar al die Nederlandse platteland-video's :rolleyes:
 
Zijn we natuurlijk wel benieuwd naar mooie video's in de bergen ipv alleen maar al die Nederlandse platteland-video's :rolleyes:

Ik zal m'n best doen, maar ik woon in een redelijk vlak gedeelte van Zwitserland, in de buurt van Zürich.
Wat in Nederland kleine bergen zijn, zijn hier namelijk heuveltjes ;)
 
meest domme setup ooit deze ze stoor bron boven je brain.
je esc zo ver als maar kan weg van je brain dit geeft hf problemen maar goed zal wel vliegen.

Ik denk dat ik het ontcijferd heb (duurde ff)

Dit is geen goede setup! Je esc's storen je FC(brain)
je kan het beste je esc's zo ver mogelijk weghouden van je flight controller.


ik denk dat die esc niet zo erg storen, en als ze zouden storen doen ze dat eerder op je video lijkt mij......

Ik zie geen probleem, alle hexa's en octo's hebben de esc's op de main plate volgens mij....

vind het wel een enorm tof ding trouwens, ben erg benieuwd naar het eindresultaat
 
Goeden Avond.

Ik ben weer een klein stukje verder gekomen.


Tijdens een bouwphase van een „project“ wijk ik wel ééns vaker van een plan af.
Ook dit keer heeft me dat weer tijd en zweet gekost, maar het is me uiteindelijk gelukt, het functioneerd en ik ben er tevreden mee.

Ik heb de kabels voor de verlichting naar onderen verlegt, zodat de Topplate er overzichtelijker uitziet.
Er waren gewoon weg veel te veel kabels die me gestoord hebben.

IM1000-s-131.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


In het totaal met „plus“ en „min“ samen opgeteld liepen er 24 kabels.
Dan zouden ook nog de 2 BECs en de 2 schakelaars erbij komen.
Dat was me gewoon te rommelig en te veel.
Ik heb dus alle kabels naar onderen verlegd.

IM1000-s-144.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Kijk, dat ziet er gelijk een stuk beter uit aan de bovenkant!

IM1000-s-142.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook voor de 2de verlichting moeten er nog 8 kabeltes worden doorgetrokken.

IM1000-s-147.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ook dit heb ik éérst tijdens de bouwphase besloten, anders had de kabels van te voren verlegd en was me veel gefriemel bespaard gebleven.....

IM1000-s-148.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De regelaars heb ik inmiddels ook vastgezet met een zwarte Tywrap en zitten precies tussen de schroeven van de tube-klemmen „klem“.

IM1000-s-149.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De volgende stap was alle 8 armen dezelfde lengte te geven.

IM1000-s-145.jpg


Klik hier voor een grotere foto!

Ik heb uitgemeten dat een arm precies in de binnenste klem zit als ik 387 mm. van de buitenste klem tot de motor-mount meet.
Dus 385 mm. is safe en een makkelijk getal om te merken.

IM1000-s-146.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nadat alle 8 armen de juiste lengte hadden, werd het tijd om de motoren kaarsrecht uit te richten.
Ik heb hier over nagedacht wat een goede en zekere methode is en heb het als volgt omgezet.

Met een waterpas controleren of de keuken waterpas staat.....
Natuurlijk is dat in orde. ;)

IM1000-s-150.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dan gecontroleerd of de Octo op z’n kop ook waterpas ligt.
Dat zag er ook goed uit.

IM1000-s-151.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


De 4 schroeven van de motor-mount los maken en de waterpas plat op de arm leggen.

IM1000-s-152.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Telkens weer controleren......

IM1000-s-154.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


....of de waterpas ook echt plat op de motor-mount “ ligt.

IM1000-s-155.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dan zolang aan de motor-mount draaien totdat het perfect waterpas is.

IM1000-s-153.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En dan alle 4 schroeven voorzichtig weer vastdraaien en telkens controleren of alles nog goed zit.

IM1000-s-156.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik geef toe dat dit best wel omslachtig is....

IM1000-s-157.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


....maar zo weet ik tenminste dat hier alles heel goed zit, en daar gaat het tenslotte om.

IM1000-s-158.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dit was het weer voor deze week.

Volgende week worden de stekkers voor de lipo’s eraan gesoldeerd, de Unisens-E wordt aangesloten, het GPS modul wordt erop gezet en dan nog de propellers op de motors zetten.
Misschien over 2 weken de éérste proefvlucht.
Pas als dat goed is verlopen, ga ik de BECs, schakelaars en verlichting monteren.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Wauw, weer netjes gedaan en ziet er inderdaad beter uit zo. Ik ben benieuwd naar de testvlucht!

Bedankt.
Ja, ik ben zelf ook reuze benieuwd naar de eerste testvlucht.

Heeft er iemand een Tip voor mij wat een goede (start)waarde is voor de Gains i.c.m. de Naza-M v2?
De Octo gaat ca. 5,5kg. wegen.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Ja, de defaults van de V2, daarna in flight tunen.

Klinkt "dom" maar met de defaults vliegt het altijd, daarna rustig aan de knopjes draaien (ik heb ze op de VR's van mijn futaba) totdat je een goed gevoel hebt. Emil heeft er in zijn bouwverslagen wat tijd aan besteed met een filmpje.

Overigens vliegt mijn tarot 810 met de standaard gains prima. Niets aangepast.
 
Back
Top