Bouwverslag van de Vliestroom (model slipways)

Omdat ik toch moet wachten op tandwielen voor de kraan ben ik begonnen met het schilderwerk...
Dit weekend krijgt de romp nog een extra laag rood. Daarna volgt de monsterklus van het afplakken van de romp en de ribbels om daarna de bovenkant van de romp zwart te spuiten.

IMG_1863.JPG
 
Sjoerd, Komt die herrie in je Banckert van een eventuele vertragingskast en koppeling, of wordt het geluid (een soort piepen van de motor) veroorzaakt door de regelaar? Je Bühler motoren vragen nog een 2 Amp. aan stroom, dus kun je met relatief kleine regelaars toe. In mijn Smit Finland liggen twee regelaars van Conrad en in mijn Bugsier 3 en coastertje eentje van CTI. Deze laten de motoren wel wat piepen. Zelf heb ik daar niet zo'n moeite mee, omdat de rest van de aandrijving erg stil is. Hoor lovende geluiden over de regelaars van modellbauregler.de. Nadeel zijn de hoge verzendkosten.
De kimkielen dempen in principe het rollen oftewel slingeren. Verder hebben ze weinig invloed op het vaargedrag.
Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=70
Al scrollend door "nieuwe topics" kwam ik deze tegen.
En aangezien ik ook ooit een Model Slipways model heb gebouwd (Drumbeat of Devon) werd ik getriggerd om eens een kijkje in dit al wat ouder topic te nemen.

En dan voel ik me toch weer genoodzaakt om even te reageren op de kimkielen kwestie.
Ja, is mosterd na de maaltijd, want al meer dan een jaar geleden, maar ik kan het niet laten. :)

Kimkielen zet je op een model met maar één reden: omdat het echte schip ze ook heeft.
Nut gaan ze niet hebben.
Enkele mm plastic, schaal 1 : ?? gaan geen invloed hebben op golven schaal 1:1.
Golven die ontstaan van windkracht 4 op open water zijn voor het model golven van, weet ik veel, windkracht 8 of 9.
Dan doen echte kimkielen ook niet veel meer, hoor.

Voor koersvastheid doen ze overigens helemaal niets.
Daar zijn ze niet voor.
Daarvoor is de scheg tussen de schroeven ontworpen.
Laat je de schroeven naar binnen draaien dan wordt de koersvastheid nog groter.
Naar buiten draaien geeft betere manoeuvreerbaarheid.
 
We zijn weer een dikke maand verder na het laatste bericht dus hoog tijd voor een update.

Hieronder de nieuwste foto's

IMG_1952.JPG
IMG_1953.JPG
IMG_1954.JPG


De romp heeft een witte band gekregen en zodra het weer wat warmer is in mijn garage kan de zwarte kleur erop. Ook het dek is grotendeels geplaats en klaar voor de verf. Helaas zijn de tandwielen voor de kraan nog steeds niet binnen, dus dat stukje dek blijft voorlopig nog even open.

De opbouw krijgt ook steeds meer details en de oplettende lezer zal zien dat deze afwijkt van de Vliestroom. Dat klopt ook want dit wordt de Nieuwe Diep

Dan nog een vraag aan allen, wat is de beste lijm om ramen in de brug te plakken?
 
Hey Sjoerd , ik gebruik daar CANOPY GLUE FORMULA '560' van het merk PACER voor .
Dit is een lijm zoals witte houtlijm die doorzichtig opdroogt en zo goed als alles aan mekaar lijmt .
Tot hiertoe steeds zonder problemen gebruikt .
Groetjes
Ronny
www.mothvzw.be
 
Past het allemaal een beetje?
Of is het zo'n typische Model Slipway kit, waarbij heel veel creativiteit van de bouwer verlangd wordt?

Ik moet zeggen dat het allemaal aardig in elkaar past. Ja natuurlijk vergt het zo nu en dan wat creativiteit, maar dat vind ik ook weer het leuke aan modelbouw. Tot nu toe geen onderdelen te kort en met een beetje handigheid is deze kit heel goed te bouwen.
 
Ik vraag het omdat ik 100 jaar geleden eens hun Drumbeat of Devon gebouwd en toen waren plastic card en twee componenten plamuur mijn twee grootste vrienden om alles sluitend te krijgen.
Vele onderdelen waren (niet mili- maar centimeters) te kort.
Datzelfde hoorde i van een medeclublid van de vaargroep die de RNLI Severn Class reddingsboot gebouwd had.
Gelukkig hebben ze zich daarin verbeterd, klaarblijkelijk.
 
Ik vraag het omdat ik 100 jaar geleden eens hun Drumbeat of Devon gebouwd en toen waren plastic card en twee componenten plamuur mijn twee grootste vrienden om alles sluitend te krijgen.
Vele onderdelen waren (niet mili- maar centimeters) te kort.
Datzelfde hoorde i van een medeclublid van de vaargroep die de RNLI Severn Class reddingsboot gebouwd had.
Gelukkig hebben ze zich daarin verbeterd, klaarblijkelijk.

Wist niet ze al zo lang bestonden :koud:
 
Spijtig genoeg is Models-Slipway gestopt met hun productie en is enkele dagen geleden de Leading Lady van deze firma , Jackie, overleden. Zij die nog een kit hebben van Slipway moeten deze koesteren, want de firma werd niet overgenomen maar is gewoon gestopt.
 
Ja, klopt.

Uiteraard was die 100jaar overdrachtelijk bedoeld.
Maar lang geleden was het zeker.
Weet het niet precies meer, maar ergens begin jaren'90.

Ze hebben zich onderscheiden door modellen uit te brengen die weer eens wat anders waren dan de Smit Rotterdam, de Tön, en die brandweerboot van Graupner.
Mooie scheepjes, maar je valt nu niet bepaald op door originaliteit.

Modelslipway had weer eens wat anders.
Een coaster.
Een Schots vissersschip.
Boeienlegger.
Visserij inspectieschip.
Dat werk.

Uiteindelijk mooie modellen, maar ik heb hem tijdens het bouwen wel een paar keer vervloekt.
Het dek, bijvoorbeeld, was rondom 2-3 mm te smal.
En hoe ze ooit dat witmetaal voor het beslag hebben kunnen bedenken...

Zelfs de schroeven waren van witmetaal.
Bij het op de schroefas monteren stonden de bladen al scheef.
Ga je Raboesch schroeven halen, passen ze weer niet op de schroefassen.
Engelse maat in diameter en schroefdraad.
Oké, oké.
Andere schroefassen halen.
En die passen dan weer niet in de schroefaskokers.
En die heb je dan al ingelamineerd, uiteraard .

Nou, dat soort uitdagingen dus.
 
Laatst bewerkt:
Ja, klopt.

Uiteraard was die 100jaar overdrachtelijk bedoeld.
Maar lang geleden was het zeker.
Weet het niet precies meer, maar ergens begin jaren'90.

Ze hebben zich onderscheiden door modellen uit te brengen die weer eens wat anders waren dan de Smit Rotterdam, de Tön, en die brandweerboot van Graupner.
Mooie scheepjes, maar je valt nu niet bepaald op door originaliteit.

Modelslipway had weer eens wat anders.
Een coaster.
Een Schots vissersschip.
Boeienlegger.
Visserij inspectieschip.
Dat werk.

Uiteindelijk mooie modellen, maar ik heb hem tijdens het bouwen wel een paar keer vervloekt.
Het dek, bijvoorbeeld, was rondom 2-3 mm te smal.
En hoe ze ooit dat witmetaal voor het beslag hebben kunnen bedenken...

Zelfs de schroeven waren van witmetaal.
Bij het op de schroefas monteren stonden de bladen al scheef.
Ga je Raboesch schroeven halen, passen ze weer niet op de schroefassen.
Engelse maat in diameter en schroefdraad.
Oké, oké.
Andere schroefassen halen.
En die passen dan weer niet in de schroefaskokers.
En die heb je dan al ingelamineerd, uiteraard .

Nou, dat soort uitdagingen dus.

Ik herken wel wat zaken in dit verhaal. Alles van kunststof is prima wat pasvorm betreft, ook genoeg materiaal over om extra dingen te creëren of te veranderen. Tsja, het witmetaal, dat is ook niet mijn voorkeur maar ik kan er mee uit de voeten en vervang sommige dingen door kunststof of 3D print. De schroeven, schroefassen en roeren heb ik gelijk vervangen door Raboesch omdat dit zeker weten goed spul is en je niet achteraf spijt krijgt.
Al met al ben ik heel tevreden, echt alles zit erbij om het model compleet te bouwen met de nodige haalbare details. Ook een prima bouwbeschrijving en twee hele grote tekeningen op posterformaat zitten erbij.
Ik ben er echt heel tevreden mee en wat ik al zei, modelbouwen moet een uitdaging hebben en als ik simpel wil plakken koop ik wel een vliegtuigje van Revell.
 
Op het moment is het wat rustig met bouwen en heb ik vooral kleine details gemaakt en geplaatst op het dekhuis, brug en werkdek. Ook de romp heeft zijn definitieve kleur gekregen.
Nu ben ik bezig om de bewegingen van de kraan voor elkaar te krijgen. Daar volgen in de komende dagen de foto's van.
Onderstaand een overzicht van de huidige situatie.

20210503_144030.jpg
20210503_144047.jpg
 
Na lange tijd van alleen lezen op het forum eindelijk weer eens een update van de bouw van de Nieuwe Diep.
Ik heb niet stil gezeten en alle details op het brugdak aangebracht. De mast is voorzien van werkende verlichting en de radars draaien hun rondjes.
Tevens het nodige schilderwerk op en rond de dekken en ik heb al wat decals aangebracht. De volgende fase is de kraan werkend krijgen en de david voor de rhib bouwen.

IMG_2334.JPG


IMG_2338.JPG


IMG_2335A.JPG
IMG_2335A.JPG


IMG_2337A.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_2334.JPG
    IMG_2334.JPG
    241,3 KB · Weergaven: 143
  • IMG_2335.JPG
    IMG_2335.JPG
    240,5 KB · Weergaven: 104
  • IMG_2337.JPG
    IMG_2337.JPG
    277,3 KB · Weergaven: 99
Uiteindelijk, ooit, worden het prachtige modellen.
Maar wat een drama om te bouwen, die Model Slipways schepen.
Alles van witmetaal, dus alles zelf namaken van brons en de plastic delen passen niet.
Ik heb (echt waar) spleten van bijna een centimeter breed moeten dichtmaken.
De dekdelen moest een rand van 3 mm bij.

allemaal niet zo erg, dat is modelbouw, maar dat soort dingen verwacht je bij scratchbouw.
Niet bij een kit van vele honderden (in mijn geval nog) guldens.

Het zou me niets verbazen als TS het gewoon opgegeven heeft.
(Hoewel... Hij was al aardig ver.)

Edit:
Ik lees dit topic nu even terug en zie dat ik in herhaling val.
Kennelijk een diep zittende frustratie.:yes:
 
Back
Top