Bouwverslag Stoomsleepboot Tim van Aeronaut

Op sleepboot Maarten (what's in a name?) hebben ze ook relingwerk moeten zetten om met passagiers te mogen varen. Komt de "uitstraling" van de boot niet ten goede. Van het originele werkpaard is het een soort partyschip geworden. Snap dat het in de vaart houden een dure aangelegenheid is en men de kosten probeert op te vangen door met betalende passagiers te varen. Bij varende modellen zijn fragiele details vaak onhandig. Is het niet tijdens het varen dan wel bij onderhoudswerkzaamheden. Voor statische modellen ligt dat heel anders. Die gaan zodra ze gereed zijn in een vitrine en worden zelden meer aangeraakt. En hebben wij de uitdaging welke versie we kiezen. Zolang het maar plezier geeft en we onze bevindingen kunnen delen. Gr. Klaas.
 
Al dat soort regeltjes worden waarschijnlijk verzonnen door mensen die absoluut niets met schepen hebben.
Op de Maarten is gelukkig gekozen voor een demontabele oplossing.
Gr, Jan.
 
  • Like
Reactions: k-k
Op sleepboot Maarten (what's in a name?) hebben ze ook relingwerk moeten zetten om met passagiers te mogen varen.
Mooi scheepje. Ben er een dag of tien geleden effe geweest, om een litertje olie op te halen. Leuke machinekamer, met leuke aanpassingen naar de moderne tijd (o.a. een asgenerator, en oliestook, maar dan wél met een "tijdscorrecte" brander).
Als ik de schipper goed begreep, mág ze nog steeds ook als sleepboot ingezet worden.
Al dat soort regeltjes worden waarschijnlijk verzonnen door mensen die absoluut niets met schepen hebben.
Nee... dat is een onzin-opmerking, dat heeft niks te maken met "niks met schepen hebben", en alles met dat tegenwoordig overal naar een "schuldige" gezocht wordt, overal een "verantwoordelijke" voor gevonden moet worden, die dan ook verantwoordelijk gehouden MOET worden. Zo zit onze maatschappij nu eenmaal in elkaar.
En laten we even wel wezen: Een ieder van ons die enerzijds zulke opmerkingen maakt, staat anderzijds hoogstwaarschijnlijk WEL vooraan te schreeuwen als het zijn eigen (klein)kind is wat tijdens een leuk dagje uit varen overboord plonst... Want dat is de andere kant van het verhaal, dan wil opeens iedereen weten hoe dat dan toch gebeuren kon, en of men dan niet in de gaten had dat dagjesmensen geen doorgewinterde varensgasten zijn die weten dat ze bij dat potdeksel uit de buurt moeten blijven...
En die groep wil Maarten varend houden, dan móét je wel...
 
Maarten, misschien heb je het al gezien of gemaakt; Het ankergat zit op tekening aan bakboord, en de Bertus Freede heeft het aan stuurboord. Dat viel mij op tijdens verzamelen van foto's en info. ik heb dit leuke model nu ook besteld om te maken. Ik kon ook geen foto's vinden van het oorspronkelijke schip vanaf de bouw in Hamburg, als de Orion, en de periode in Nederland is ook geen info over. Gr. Albert
 

Bijlagen

  • anker stuurboord of bakboord.jpg
    anker stuurboord of bakboord.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 139
  • b800600__0012_P9090469-555x416x0x0x555x416x1604330023.jpg
    b800600__0012_P9090469-555x416x0x0x555x416x1604330023.jpg
    103,7 KB · Weergaven: 128
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Dag Albert, Het was mij niet opgevallen, maar ik vind het niet erg. De Tim is namelijk geen schaalmodel van de Bertus Freede, maar de Bertus Freede heeft als voorbeeld gediend. Een ander verschil is dat de Bertus Freede geen stoompijp met fluit heeft voor de schoorsteen en de Tim wel. Bij mij zal het model ook niet de naam Tim krijgen, maar waarschijnlijk Douwe, naar mijn zoon, zoals ik de opduwer Wietske heb genoemd. De Tim blijft verder wel een heel leuk model. Als jij het anker aan stuurboord wil hebben moet je het dek op zijn kop leggen en de kluis aan stuurboord uit de gang halen. Daarbij zit ook wel de besturing aan de andere kant, maar dat is geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
Dat van de stoompijp met fluit, was mij weer niet opgevallen. Zo zie je maar, ieder doet het op z’n eigen manier. Dat is ook mooi ook. Ik ga er ook een andere naam aan geven. TIM vind ik ook niet zo passen bij dit model, maar welke naam weet ik nog niet,…
 
Superstrak gebouwd Maarten! De huidgangen (multiknikspant) is denk ik een keuze van de bouwdoosfabrikant. Het echte model zal wel een geklonken rondspant zijn geweest. En op een model van zo'n oude sleper zou ik een sleephaak maken die een beetje bij die tijd past. De sleephaak bij de bouwdoos is veel te modern. Zie het niet als kritiek Maarten. Is min of meer beroepsdeformatie bij me. Belangrijkst is plezier tijdens de bouw en met het varen. Gr. Klaas.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?afbeeldingen2=onderdelen_sleepboten
 
Hoi Klaas, de sleephaak is conform de haak op het voorbeeldschip de Bertus Freede. Ik kan niet nagaan of er in het verleden een ander haak opgezeten heeft. Er zijn helaas geen ouder foto's beschikbaar. Omdat ik de omlopen er al op heb zitten is het ombouwen naar een beting met haak erg ingrijpend. Misschien niet helemaal tijdconform, maar ik blijf bij de haak zoals op deze foto:

Schermafbeelding 2023-07-07 om 18.36.14.png


Groet,
Maarten
 
Gewoon zo doen, waar je een goed gevoel bij hebt Maarten! Dit soort haken zijn vrij eenvoudig RC te ontgrendelen. Op mijn Smit6 Finland gebruik ik die om een dregje af te schieten en daarmee een onwillig schip terug te halen. Het witte touwtje zit aan een servo in de opbouw en trekt de pal uit de schijf. Het veertje houdt de pal in de schijf. Bij jou zit de treklijn aan de bovenkant, maar dat doet aan het principe niet af. Gr. Klaas.

20230707_193411.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maidenvoyage van mijn nieuwe sleper ging mooi en goed, totdat door vuil in de schroef de schroef loskwam en op de steiger tussen de planken door in het water viel . Gelukkig hadden ze bij Wetronic een 45 mm vierblads, wat mooier is op een sleper. Achteruit ging die ook kaarsrecht, dus wellicht een parcours kandidaat.

groet,
Maarten
 
Gefeliciteerd met het resultaat Maarten. En inderdaad, een 4-blads schroef past beter bij dit model boot. Gr. Klaas.
 
Mooie sleepboot geworden Maarten en een geslaagde proefvaart is mooi meegenomen. Succes met de laatste details. Groet, Jan.
 
Beetje loctite houd de schroef op zijn plaats bij mijn scheepjes. Heb er in het verleden ook meerdere in de vijver achtergelaten.:D
 
Bijna klaar. Alleen nog de ankerlier en de reddingsboeien. Die boeien heb ik toch maar besteld bij Ali 1:20. Ziet er strakker uit dan in vorm geschuurde zacht triplex rondjes.

IMG_5077.jpeg


Ik twijfel nog of ik op de masttop nog een rondschijnend wit licht zal zetten. Dan worden de draden de stagen van het mastje. Anders moet er nog stagen opzetten. Als er weer een zonnetje is zal ik nog wat extra foto's plaatsen.

Groet,
Maarten
 
Back
Top