De buikgordings gaan over het algemeen naar een belegpunt aan de voet van de mast, dus vanaf de blokken aan de ra (52) praktisch recht naar beneden en de blokken voor de nokgordins is een beetje koffiedik kijken, het zijn zo te zien inderdaad viool blokken of samen gestelde blokken omdat de nokgordings dubbel zijn uitgevoerd (nieuw voor mij overigens, nokgordings aan de voorkant van het zeil heb ik nog niet eerder gezien) de vaste parten komen van de mars naar de blokken aan de hanepoten en dan teug naar het vioolblok en zo naar het belegpunt aan dek of nagelbank, één door de onderste schijf en één door de bovenste schijf van het vioolblok. Op de tekening lijkt het of het halende part door de bovenste schijf nog via een geleide blok loopt aan de fokkestag... (de tekening is niet helemaal duidelijk, daar kun je weinig hout van snijden, dus ik kan me ook makkelijk vergissen
)
Het kan ook nog zo zijn dat de achterste nokgording met vaste en halende part via de mars gaat en de voorste via het blok aan de ra, in dat geval is het gewoon een enkelschijf blok en dient het als geleide blok en zit het vaste part ook aan de stag. Het punt wat ik niet begrijp is de dubbele lijn die van het blok aan de ra naar de fokkestag gaat, dit zou een enkele lijn moeten zijn....??

Het kan ook nog zo zijn dat de achterste nokgording met vaste en halende part via de mars gaat en de voorste via het blok aan de ra, in dat geval is het gewoon een enkelschijf blok en dient het als geleide blok en zit het vaste part ook aan de stag. Het punt wat ik niet begrijp is de dubbele lijn die van het blok aan de ra naar de fokkestag gaat, dit zou een enkele lijn moeten zijn....??