Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Nee, beter als lange lus om de boegspriet - langs, of om de fokkemast en dan het stagblok erin bindselen. Dat lijkt mij de beste methode.

Stagblok.jpg

Dit is de vorm.
De wijze waarop het touw loopt is goed en is hetzelfde als bij de juffers, je kunt deze er als laatste omheen wikkelen of erboven vastknopen.

Ik hoop dat hij zo goed is. Anders passen we hem weer aan. :hammer::)

IMG_0352.JPG

IMG_0353.JPG

eerst een stukje kersenhout dat ik eerst rondgedraaid heb en daarna in een ovale vorm geschuurd heb met een platte zijde. De gleuf rondom erin gefeesd om het touw te kunnen beleggen. Dan eraf gezaagd. Het ronde was de eerste poging en ter vergelijking voor het nieuwe formaat.

IMG_0354.JPG

eindresultaat.

IMG_0355.JPG

stag met bevestiging om boegspriet en dan over het voorkasteel onder de nagelbank door en langs de fokkemast

IMG_0361.JPG

de beide stagblokken met in het midden een woeling, ook stukjes uiteinde zichtbaar naar onder laten hangen.

IMG_0362.JPG

De muis en de lus om de hoofdmast

IMG_0364.JPG

totaalbeeld, excuses voor de donkere foto. kreeg hem vanwege de donkere hoek in de kamer niet mooier.

Het stagblok wat ik nu gemaakt heb is omgerekend naar werkelijke grote 50 cm. Hoe groot waren die dingen in het echt? een Juffer was 30 cm. Neem aan dat deze iets groter waren.

Ja alles ziet er prachtig uit. Jammer dat je blokken onder de mars verkeerd om zitten . Het gaatje moet aan de ander kant. Het touw door het blok gaat dan om de schijf heen die in het blok zit. Nu gaat het eronder door.

Ja alles ziet er prachtig uit. Jammer dat je blokken onder de mars verkeerd om zitten . Het gaatje moet aan de ander kant. Het touw door het blok gaat dan om de schijf heen die in het blok zit. Nu gaat het eronder door.
Ja die correctie kreeg ik van Piet ook al, te laat in dit geval. Vanaf nu doe ik alle blokken goed. Maar ik moet zeggen ik ben niet de enigste. Ik zie het echt vaak op deze manier. Maar het is inderdaad niet goed zo. In de betere boeken staat het goed.

Het want van de fokkemast gezet. Niet helemaal goed gegaan aan bakboord. Het geschut is bijna verborgen en de eerste juffer zit iets te laag. Komt ook door de takels die in de weg zitten en eigenlijk volgens origineel bouwplan er niet opzitten. dus passen en meten. desalniettemin ben ik er niet zo trots op. :oops:
Maar ook nog de "blinde stag" (spring stay) gemonteerd. (stond ook niet op de tekening) De snake moet nog. Denk dat ik het zwarte garen ga gebruiken. dit voorbeeld is te licht van kleur en veel te dik. Wel gelezen dat ze 4 ft uit elkaar zitten, op mijn schaal is dat dus 18,5 mm.
alvast een eerste indruk van alles.

IMG_0369.JPG

IMG_0370.JPG

IMG_0371.JPG

IMG_0372.JPG

Back