Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

het eerste juffertje zit.
Maar zit hij goed? of moet het wandtouw in een knoopje en dan met een woeling.

IMG_0326.JPG

IMG_0328.JPG

werkt trouwens handig zo met dat plankje van balsa hout

Zo te zien zit het wel goed, er word geen knoop in het wanttouw gelegd, meestal twee bindsels (geen woeling) boven elkaar, maar één zoals jij het hebt gedaan word ook vaak gedaan. Ik zou het bindsel wel iets strakker tegen het jufferblok leggen (als het lukt...)
2015 05 18_0212_bewerkt-2.jpg

Zo te zien zit het wel goed, er word geen knoop in het wanttouw gelegd, meestal twee bindsels (geen woeling) boven elkaar, maar één zoals jij het hebt gedaan word ook vaak gedaan. Ik zou het bindsel wel iets strakker tegen het jufferblok leggen (als het lukt...)
Bekijk bijlage 375199
Dat lukt wel, ik kan bij deze nog een dubbele lus tegen het blokje aanleggen. Dat zie je niet met dat zwart. Bedankt Piet. soms ben ik nog onzeker en ik vraag liever nu voordat alles klaar is. Hier loopt de woeling ook helemaal door tot de bekleding van het touw. de middelste touwen hebben geen bekleding, daar maak ik het bindsel dan in 2 delen. Of ook 1 langen maken?

Ik dacht dat je geen bouwbeschrijving had...? (staat tenminste sinds gisteren in mijn verslag dat je die luxe niet hebt;)) de afstand is inderdaad vrij ruim genomen.
betrapt :oops:

nee, heb wel een tekening. Maar afmeten gaat niet omdat het formaat net iets kleiner is dan het origineel. En erg ingewikkeld met al die stippellijnen en zo. ook erg onduidelijk wat men soms bedoeld. Ik kon wel zien dat de juffers boven het geschut kwamen

Als de juffers iets dichter bij elkaar staan geeft dat straks wel een mooier gezicht aan het geheel, maar ook hier geld dat je de keus zelf maakt.... en als de tekening niet 1:1 is, dan is het altijd moeilijk te zien. En je moet uiteraard ook rekening houden met het geschut, dat niet de suggestie word gewekt dat de juffers en/of talrepen kapot geschoten worden.

Je kan zien dat je juffers gelijk met de bovenkant van je railing vallen. Het is leuk zo'n malletje. Maar je zou nu overal de zelfde spanning op de wanttouwen moeten zetten. Het gevaar bij dit malletje is dat je straks de talreep zet, ze allemaal ongelijk komen te zitten.

Je kan zien dat je juffers gelijk met de bovenkant van je railing vallen. Het is leuk zo'n malletje. Maar je zou nu overal de zelfde spanning op de wanttouwen moeten zetten. Het gevaar bij dit malletje is dat je straks de talreep zet, ze allemaal ongelijk komen te zitten.
Eventjes hondje uitgelaten.
Ik denk dat ik het malletje laat zitten en dan de talrepen erop zet. Of iets in die geest. Met die spanning komt het wel goed, ik wissel bij ieder touw van BB naar SB.

In een spaans boek, Siglio XVI nog wat van puntje puntje del puntje. (beetje de IJk en Witse uit spanje) werden de talierepen bij elkaar gebonden. Er is een heel verslag van een spaans galjoen te vinden op Facebook. De talierepen zien er zo uit.

95897371_667500483828074_2465516454326304768_n.jpg

Ik vind het nog steeds vreemd uitzien, ook kan ik dit nergens in de literatuur terugvinden. Het schijnt dat men dit deed tot ongeveer 1680. Ik zal nog eens kijken of ik dat boek terug kan vinden. Misschien dat iemand van jullie dit heeft. En het is ook alleen in het spaans te krijgen, dat weet ik wel nog. Het zou zo gedaan kunnen zijn, want de bij de stagen werden de verbindingen ook zo samengebonden.

heb het weer gevonden, hij schreef:

Los barcos españoles de la primera mitad del xvii se construían en el norte de España, en Cantabria y Pais Vasco; éste, concretamente, se construyó en Pasajes, Vizcaya. Solo en la segunda mitad del XVII, después de la Paz de Westfalia, se compraron algunos navios a Holanda. Los galeones españoles del XVII eran muy distintos a los holandeses. Este aparejo que señalas esta tomado del álbum del Marques de la Victoria

vertaald:
De Spaanse schepen uit de eerste helft van de 17e eeuw werden gebouwd in het noorden van Spanje, in Cantabrië en Baskenland; Deze is met name gebouwd in Pasajes, Vizcaya. Pas in de tweede helft van de 17e eeuw, na de Vrede van Westfalen, werden enkele schepen uit Nederland gekocht. De Spaanse galjoenen van de 17e eeuw waren heel anders dan de Nederlandse. Deze rig die je aangeeft, is afkomstig van het Marques de la Victoria-album
en voegde deze foto's toe:

93713262_658641728047283_6848876281811959808_n.jpg 93782782_658887844689338_1029838973242966016_o.jpg 94033059_658892708022185_2366800234505306112_o.jpg

googlen op: del álbum del Marques de la Victoria

Lekker bezig Stephan, maar ik zou inderdaad de talrepen ook plaatsen, dan weet je gelijk of je de jufferblokken allemaal ongeveer op dezelfde hoogte krijgt.
Volgens mij gaat dat goed komen, ben nu een stukje op weg en tot nu toe geen gekke uitschieters.
Alleen het geschut zit er voor ongeveer 1/4 deel achter, maar ik zag al dat ik met de weeflijnen een klein beetje kan smokkelen zodat hij er net naast valt. Anders moeten ze met dat geschut alleen in geval van nood schieten :)
Natuurlijk afwachten of de rest ook goed zit.
IMG_0332.JPG

Back