Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Lekker hoor zo, een paar dagjes extra vrij, kun je tenminste wat doen....
Volgende crashrail moet maar weer uit "rond" materiaal bestaan, wat een hoekjes en gaatjes :(

Nu crashrail twee nog even spuiten en "licht gebruikt weatheren" en dan is er voor het oog ook weer wat gebeurt....

Vraagje met wat voor tape plak jij dat af en waar is dat te koop??
Ik gebruik Tamiya tape Piet.
Ik heb de varianten 3mm, 10mm en 18mm in gebruik.
Werkt perfect vind ik zelf, plakt strak af, maar weer heeft niet zo'n grote "plakkracht" dat de ondergrond heel makkelijk mee komt.
Ik heb het aangeschaft bij Wapstad in Rijswijk, maar ik vermoed dat modelbouwzaken die Tamiya voeren het ook wel in hun verkoop assortiment hebben.

Laatst bewerkt:
Deze "You Tube" kwam ik vandaag tegen, leuk om te zien zo op een lagere snelheid afgespeeld :D

[URL="
Kamara in Hamburg 2013[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er realistisch uit ,mooi gedaan!
Onder de naam ''Subwaterfilm'' zijn ook vertraagde filmpjes met modelschepen,ook mooi om te zien.

gr Herman

Omdat de motivatie weer ergens rond de 100% zit de laatste tijd, maar weer een nieuw deelprojectje begonnen, de knuckleboom kraan op het achterdek.
Op de een of andere manier heb ik het advies gekregen om het ding "hufterproof" te maken en dat kon dan eigenlijk alleen met messing......
Na een weekje met AutoCad alle onderdelen aan het tekenen te zijn geweest, zijn deze delen CNC gefreest uit 0.5mm, 1.0mm en 2,0mm dik messing plaat.
Hufter proof wordt ze zeker, maar m'n met veel geduld bereikte ballastplan kan volledig op de schop....
Grofweg is de ruwbouw nu klaar, nog wat klein steuntjes hier en daar aan brengen en dan kunnen ook de giekdelen gestraald worden.
De kolom heb ik vandaag al gestraald, en wat knapt dat er van op. Alle overtollige soldeer verdwijnt als sneeuw voor de zon. Nog even de zwenkmotoren aanbrengen en dan kan de kolom in de primer.
Voor de goede orde, het wordt een statische kraan, ze kan wel bewegen en in verschillende standen worden vast gezet, maar ze wordt niet radiografisch bestuurbaar.
Dan had ik daar in een eerder bouwstadium van de romp al rekening mee moeten houden, en dat is niet gebeurd.

Heel mooi Adam. Grootste voordeel in mijn optiek dat CNC frezen, lekker strak en indien juist getekend exact op maat. Wil ik dit ooit uitvoeren zal ik me toch een keer op het tekenen moeten storten. Heb tekenprogramma in huis maar kan me er nog niet toe zetten.
Ook je aangebrachte details op de kolom beloven veel goeds. Blijf je volgen.

Sjoerd

Hey Adam, hoeveel tijd heb je in totaal aan het tekenen besteed?
Het meeste handwerk was denk de traptreden aanbrengen niet?

Maar je hydraulische cylinders verdienen nog wel wat aandacht hoor voor ze kan pronken :cool:

Dat tekenen viel tegen, ondanks dat ik een GA in AutoCad had van de kraan.
Gaat toch heel veel tijd zitten in het bepalen van de maatvoering ivm de te gebruiken diktes van messing.
Ook het bepalen van "werkelijke lengtes" vraagt het nodige werk.
De hele kraan is trouwens "handwerk" Pim, heb nog geen soldeer robot gevonden ;)

Een kleurtje een decals doen wonderen

Eigenlijk alleen de lieren nog aanbrengen en een mainhoist haak en dan is ze klaar.

Een sieraad voor je Kamara. Beloofd wat voor de rest van je schip. Een uitdaging was nog geweest om de kraan werkend te maken, maar uit ervaring weet ik dat het weinig toevoegt.

Back