Omdat de motivatie weer ergens rond de 100% zit de laatste tijd, maar weer een nieuw deelprojectje begonnen, de knuckleboom kraan op het achterdek.
Op de een of andere manier heb ik het advies gekregen om het ding "hufterproof" te maken en dat kon dan eigenlijk alleen met messing......
Na een weekje met AutoCad alle onderdelen aan het tekenen te zijn geweest, zijn deze delen CNC gefreest uit 0.5mm, 1.0mm en 2,0mm dik messing plaat.
Hufter proof wordt ze zeker, maar m'n met veel geduld bereikte ballastplan kan volledig op de schop....
Grofweg is de ruwbouw nu klaar, nog wat klein steuntjes hier en daar aan brengen en dan kunnen ook de giekdelen gestraald worden.
De kolom heb ik vandaag al gestraald, en wat knapt dat er van op. Alle overtollige soldeer verdwijnt als sneeuw voor de zon. Nog even de zwenkmotoren aanbrengen en dan kan de kolom in de primer.
Voor de goede orde, het wordt een statische kraan, ze kan wel bewegen en in verschillende standen worden vast gezet, maar ze wordt niet radiografisch bestuurbaar.
Dan had ik daar in een eerder bouwstadium van de romp al rekening mee moeten houden, en dat is niet gebeurd.