Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

@*Hans* Dat wordt een groot vliegtuig
Een stukje cockpit heeft mijn vader al gemaakt. Kapitein prutser kan niet eens bij de stuurknuppel komen:
15786563137963655526848010894022.jpg

Ik ben nog steeds iet klaar met het plaatsen van de wanten. Het is meer werk dan ik dacht en de kettingen van de jufferblokken zijn erg kwetsbaar.

Ieder want loopt nu van stuurboord naar bakboord en dat wordt toch erg netjes en ben blij met deze oplossing.
Op de fokkemast is ook de lus van de verstaging te zien.

20200112_121022.jpg
20200112_120957.jpg

Een vraagje over de weeflijnen; Deze doen met de halve steek of mastworp?
Volgens het bouwplan worden ze gelijmd maar dat vind ik niet mooi.

ik kon er maar niet achter komen hoe ik ze moest knopen, want dat vast lijmen volgens de bouwbeschrijving slaat inderdaad nergens op

ik kwam dit filmpje tegen en heb dat gebruikt
voor een wat snellere manier, want zijn toch zo'n 3000 knoopjes!......
heb ik een lijn van geloof 15 of 20 cm geknipt
en als je van links naar rechts aan het eind van de lijn bent ging ik naar boven in de tegen gestelde richting naar links
scheelt weer wat tijd en al vrij snel krijg je er een handigheidje in en ga je een stuk sneller dan hij in dit filmpje zegt
10 knoopjes in 5 minuten, maar als snel gaat het in de helft van die tijd, geloof me ;)

Laatst bewerkt:
ik had ook net als @Stephan Kertész een papiertje erachter met lijntjes 0,5 cm afstand
deze vast gezet aan het draad (boven en onder daardoor kun je de knoopjes makkelijk op het juiste lijntje plaatsen) en inderdaad 1 of 2 pincetten
als je hele want gedaan heb elk knoopje fixeren met wat zapp

Knopen met de mastworp Maarten, de onderlinge afstand is ongeveer 35 cm, dus 350 delen door de gebezigde schaal en je hebt de afstand in mm.

Ik had een draad van een meter in een naald, deze met een knoopje aan het uiteinde, inrijgen van links naar rechts (werkt makkelijk voor een rechts handige), met een heel klein drupje secondenlijm de uiteinden fixeren, afsnijden en zo door met de volgende....;);)

Als je het zo leest lijkt het heel wat, maar uiteindelijk als je de slag te pakken hebt gaat het best wel snel hoor
Succes hoor...

Ik werkte van links naar rechts met een lange draad, en knipte hem na het laatste mastworpje na 2 cm af. Voordeel was dat ik de draad lang kon houden en daarmee recht bleef gaan. Ik hoop dat je het snapt wat ik bedoel.
Ook niet teveel spanning tussen de knopen in houden, er mag best een lus hangen, zo voorkom je ook dat het wand naar elkaar toegetrokken wordt. Ook fixeerde ik het wand met 2 plankjes en 2 klemmen.

De eerste knoop, geheel links voor mij deed ik met een dubbele knoop ipv een mastworp. dit werkte fijner omdat die mastworp niet sterk is met zulk dun draad.

je bent in elk geval goed bezig.

Back