Met Dries eens!
Puma II is overigens een nifty combi van twee profielen. Tips NACA 0018 vol symmetrisch, in het hart NACA 2315. De Puma I had NACA 2415, iets dikker.
Met iets tipverdraaiing negatief gesteld tegen overtrek, paar graad, exact weet ik het niet meer zo uit het hoofd. Dit samenstelsel maakt de Puma vergevingsgezind bij landen.
Wil je met spoilerons remmen, beide ailerons omhoog, krijg je ook een negatiefstelling die overtrek tegen gaat, wel met verminderde lift en daarmee steilere glijhoek, en remmend. Ailerons down is een overtrek gebrachte vleugel...
Het aileronvlak moet dan bij de Puma zo 5 tot 7 cm uit de tip blijven om stall tegen te gaan. Dries noemt het...
Daarover ooit ook iets gelezen op RC-Groups en... de aerodynamica-doorwrochte jongens op het zweefdeel van het forum kunnen daar wel meer (gefundeerd) over vertellen. Dirk Schipper etc.
Ik heb het op de schakelaar staan bij mijn Rascal 40, die vooral bij rustig weer eindeloos doorzweeft bij landen, maar met slechts wat stuurcorrectie toch ook netjes aan de grond te zetten is. Ailerons staan ver van de tips af
De spoilerons met iets down getrimd anders veert ie omhoog... geeft een korter landingstraject... maar je moet hem dan wel behoedzamer afvangen...
Hier wel een aardig verhaaltjes...
http://www.rcuniverse.com/forum/beginners-85/7186850-flaperons-how-exactly-does-work.html
http://www.rcuniverse.com/forum/aerodynamics-76/7313599-spoilerons-flaperons.html
Minimiem flaperon met een beetje down wordt ook wel gebruikt om een snel bochtje (halve loop eigenlijk... je neemt de bocht meskant) te suizen met een wedstrijd zwever.
Daarbij minimiem flapereron, als zweefstand, miniem spoileron als speedstand. Gaat om een enkele graad slechts...