Nu de BoT goed vliegt wil ik weer graag verder met de Puma. Nieuwe pootjes erop gezet want die zijn vorig jaar ter ziele gegaan bij het opbouwen op de club picknick tafels. Wieltje tussen de spleten en dan wat torsie op de HK pootjes. Vinden ze niet prettig ;-)
Gepakt door de draadjes van Brutus over z'n methanol naar benzine conversies besloten m'n Puma ook te gebrutificeren
Hartelijk dank aan Brutus voor een leuke ochtend waarna ik met een volledig geconverteerde motor weer naar het zuiden vertrokken. THX!
hier wat sfeer impressies:
Je ziet de bevestiging van de bougie en een opvang filter voor de uitlaat pruttel.
Brutus heeft er ook nog een thermo koppel in geslepen, das et witte draadje. Gele benzine slang, de tank en ontsteking bij JustEngines in UK gekocht.
Nylon filter is nog van vorig jaar, daar ben ik zelf erg tevreden over want dat houd alle troep goed uit de motor.
Tankje mooi hoog om een goede motorloop te verkrijgen, iets wat vorig jaar op methanol niet zo goed ging. Dit jaar hopelijk beter op benzine.
Achter de tank zie je de rexcl ontsteking en een opto switch om deze in en uit te schakelen.
Ik gebruik een aparte voeding en op de rexcl een spanningsdeler voor telemetrie van de extra batterij.
Na de Puma op de waag gezet te hebben bleek dat de extra batterij het best achterin geplaats kon worden en het lood in de neus er zo uit kon. Model weegt nu vlieg klaar 2,1kg wat nog altijd vrij licht is.
Leuk is dat de ontsteking ook een toerental uitgang heeft die op een frsky toerental meter voor Electro motoren aangesloten kan worden. Hiervoor moest een condensator toegevoegd worden om een 0V doorgang te forceren op het rpm uitgangsignaal van 0 - 5V. Ik heb een 220nF geplaats wat blijkt te werken. Dit is een flink stuk minder dan de 100uF die Brutus normaal gesproken succesvol inzet. Heb ik bij deze ook nog wat aan de kennis stand der dingen toegevoegd ;-).
En op de waag dus mooi in balans met lege tank.
Vanmiddag de motor laten lopen en na even wat uit vogelen hoe et allemaal moet weer een op de hand startende motor verkregen. Joepie!
De gas responsie is veel beter geworden en er komen nog altijd een dikke 10krpm uit een 12x6 prop. Meer dan voldoende als het goed is. Met mooi weer morgenavond maar es testen!
@brutus heel hartelijk dank voor al.je hulp. Nu maar wachten tot ik je ES conversie ook nog kan toevoegen.!
Groet Q