Ziet er zeer fraai en appetijtelijk uit! Heb nog wel een rete-stevige 'maar'.
Het kielvlak is niet goed uitgewerkt... ahum
Probleem is het missen van de verbindingslat die de verticale kiellatten aan romp moet verstevigen met een een goed en deugdelijk timmermans-verband. Bij een Puma van dit model is de kiel uit 1 stuk balsaplank, weerzijde in de basis twee latten langszij. (mooie basis voor een brandmerk-logo uit beits-lak)
Aangezien je model reeds neuslastig is, is een massieve balsakiel geen bezwaar. En dat alles bij gewicht van 1750 gram reeds heel erg licht te noemen is.
Een Puma van 2,5 kg vliegt beter. Te licht is niet goed, te zwaar ook niet.
Waar je vooral mee te maken kan krijgen is dat de folie waarmee je de kiel indekt, aan de onderkant niet duurzaam te hechten is onder een hoek van 90º. Het trekt hol door het thermisch terug kruipen in oude vorm, zonnenwarmte bijvoorbeeld, het langzaam loslaten van de lijm door de trekspanning en het gerammel tijdens de vlucht.
Daar slaat dan vet onder en dat verpest je houtwerk werk op den duur ook nog eens... en zichtbaar vies blijvend, want je kan er niet goed bij.
De sterke is het toch vol al eerst. Een plankstuk van zeker 1,5 tot 2 cm als verbinder. En die kan je mooi vloeien vormgeven dat het mooi oogt in de transparantie. Dan een dwarslat weerszijden aan de fundering, voor sterkte en rammelvastheid. Die verlijm je na het folien met epoxy.
Zou je zo gaan vliegen met brandstof, komen er behoorlijk wat resonantie-spanningen op het toestel te staan.
Noem het maar hevige rammelfactor.
Kan snel leiden tot mechanische breuk door het geflapper en geklapper, en propellergeweld wat op de staart staat te rammen. Tegen flutter aan?
Bij een elektrokist zou het wel houden, maar dan nog wil je tijdens de vlucht je kiel niet zien afbreken. Betekend einde oefening en een hoop werk wat verloren gaat.
Nog een punt... door de transparantie gaat je toestel verdwijnen. Een gesloten kielvlak werk als een tekstletter, leesbaar/zichtbaar contrast. Contrast heb je nodig tijdens het vliegen.
Ik had zelfs al moeite met mijn nagebouwde Rascal 40. Blauwe transparante doorzicht vlakken. De zon er door met strijklicht...en de kist veranderde in een UFO met stralenkrans. Met het vliegen let ik er nu wel op dat ik hem tactisch door de lucht laat roeien.
Bij de Puma is het alles glashelder.... maar ja... is wel een bijzonder mooi snoepje om te zien!
Gr Bas