Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.
De bouw heeft een redelijke tijd stil gelegen vanwege werk etc. maar er zijn wel weer wat stappen gemaakt gelukkig:
Met de opmerkingen van
@Bruno van Hoek in het achterhoofd heb ik een stevige verbinding tussen de twee hoogte roer delen gemaakt. Het middenstuk is van een stuk Douglas, een boom die ik in m'n achtertuin heb laten vallen ;-). Mooi hout trouwens! heel stevig en toch met de nodige flex.
De lijmverbinding ging wat minder; niet goed uitgemeten en simpelweg een slordig momentje. Daarom gaten geboord in het geheel en verstijft met koolstof. De krachten op dit deel worden immers net zo hoog als die op het stabilo zelf. Het resultaat is een zeer stijf en sterk geheel!
Ook heb ik tegen alle goede adviezen er toch voor gekozen lamineerfilm uit te proberen! Excuus excuus, ik ben simpelweg te nieuwsgierig om het te laten!
Deze rol heb ik in de opruiming bij
https://www.frieline.nl gekocht. Eerst nog even met de eigenaar getelefoneerd en die zei inderdaad dat er wel vaker mensen in de modelbouw dit materiaal gebruikten. Had ik ook al uitgevonden op dit Forum, maar super duidelijk is et allemaal niet op internet te vinden. Het lijkt er vooral op dat de Engelsen en ook de Amies dit materiaal graag gebruiken.
De dikte wordt veelal in "micro meters" opgegeven of in "mil". De laatste is 1/1000 Inch! Wel zo handig mocht er nog iemand dit materiaal willen proberen. Ik was heel mooi dun materiaal op het spoor van 19Micro meter. Helaas kon ik et toch niet kopen. Daarom bij Frieline een 38 micro meter rol gekocht. Deze rol heeft extra sterke lijm en in 650 mm breed. Hoe breeder hoe dikker normaal gesproken. De 38 is behoorlijk dun, maar met nog wat smallere rol kan het nog minder zijn.
Het is een enorme (!) rol van maar liefst 300 Meter. Hmmm, genoeg voor de rest van m'n leven als je et mij vraag en ik denk dat ik maar flinke modellen moet gaan bouwen in de toekomst ;-) De kosten waren heel laag omdat het een aanbieding / rest partij was: 44 Euro inclusief verzenden!
Ik vond het best wel heel spannend; geen idee of 38micro meter genoeg zou zijn. Ik kan echter schrijven dat dat zeker het geval is! Mooi dun en licht materiaal en heel erg sterk.!
Ik ben voorzichtig begonnen met de staart delen en het ging boven verwachting goed:
De folie is helemaal niet plakkerig voor je het verwarmt en ook niet statisch. Het laat zich heel makkelijk knippen of snijden, net alsof het papier is.
Aangezien de rek minder is van het materiaal ten opzichte van b.v. Oracover, ben ik heel voorzichtig begonnen alle hoekstukken vast te zetten, daarna de lijnen ertussen om dan uiteindelijk het strijkijzer midden op de vlakken te leggen. Zoals je ziet gaat dit heel erg lekker. Het resultaat is echt super strak (!) al zeg ik het zelf.. ;-).
Eerst is het materiaal wat dof van kleur, na verwarming wordt het licht. De krimp valt me ook alles mee! Het werk eigenlijk heel makkelijk! De randjes e.d. later zich makkelijk knippen en snijden, zeer vergeving gezind materiaal. Wel zal het lastig zijn om dubbel gekromde oppervlakten van folie te voorzien denk ik. De romp en de vleugel zullen dit tonen.
De strijkijzer heb ik op de hoogte temperatuur ingesteld (275graden), zou ook wel 225 tot 250 graden kunnen zijn denk ik. Het lijkt erop dat het materiaal dan gelijk krimpt en de lijm nog vloeibaar is. Nadat de temperatuur daalt plakt het dan stevig aan het balsa. Een top manier om een strak resultaat te krijgen.
Ik ben echt best heel enthousiast en schilderen / spuiten zou ook moeten kunnen. Das echter voor later.
Het materiaal lijkt trouwen ook lucht dicht te zijn, want zodra het stabilo aan beide kanten vast is gemaakt, lijkt de lucht er eerst niet echt uit te willen. Ik ben dus niet bang voor brandstof problemen e.d. Het materiaal is ook gewoon Polyethyleen, waar b.v. tankjes van gemaakt worden. Ik zal hierover later nog berichten; dat de theorie de praktijk maar mag zijn!
Groet Q