Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

eerst 2 kanten afschuinen en dan 1 plankje links en 1 plankje recht tegen het schip lijmen.
als je 1 kant voledig beplankt en de andere kant niets trekt je schip schuin of gaat torderen

meestal legt men ook eerst het dek er op voor meer stevigheid te krijgen dus eens goed in de bouwbeschrijving kijken

eerst 2 kanten afschuinen en dan 1 plankje links en 1 plankje recht tegen het schip lijmen.
als je 1 kant voledig beplankt en de andere kant niets trekt je schip schuin of gaat torderen

meestal legt men ook eerst het dek er op voor meer stevigheid te krijgen dus eens goed in de bouwbeschrijving kijken

Ok ik heb nu beide kanten goed afgeschuind. Ik zal even kijken of het dek eerst moet volgens de beschrijving.

Let op wat Dirk zegt hé Chris, steeds één plank om en om aan iedere kant.
Door dit niet te doen heb ik 30 jaar geleden de Smit Rotterdam naar de kl... geholpen;)

ok om en om dus om krom trekken te voorkomen?

Precies, zo blijft de spanning op de romp aan beide zijden gelijk, en gebeurd er niks.
Let er ook op dat je de planken niet alleen aan de spanten lijmt, maar ook onderling in de lengte richting.
Ook het dek er alvast inleggen kan helpen, zo voorkom je dat straks het dek niet past.
Bovendien, als je het dek er nu inlegt, staan, en blijven de spanten precies op hun juiste plaats.
Bij grotere schepen zetten we vaak balken tussen de panten om nog meer vaste vorm te krijgen vóór het beplanken.

Misschien overbodig; bepkanken is niet een klusje wat zo gebeurd is; dit kost tijd, meestal slechts enkele plankjes per dag.

Je moet toch steeds even wachten tot plankjes weer droog zijn en daarna tot de lijm uitgehard is. Dus het beplanken schiet sowieso meer op als je beide zijden tegelijk doet.
Wat beplanken betreft, meestal staat er in de beschrijving waar je moet beginnen. Bv. op dek hoogte. Dat heb ik ook gedaan en een tweede onderaan de kiel. Met die twee kon ik de tussenafstand over de spanten opmeten. Dan weet je hoeveel planken je nodig hebt en waar je moet gaan verjongen.
Ik heb er toen voor gekozen om een paar centen te plaatsen die de lijnen van het schip volgen en me daar tijdens het beplanken door te laten leiden. dat vond ik makkelijker werken dan alle latjes op dezelfde positie evenveel te verjongen. Je hoeft dan maar in 1 richting te buigen. Van de eerste beplanking zie je straks als het goed is toch niks meer (behalve misschien bovendeks). Op deze manier ben ik vanaf beide geplaatste plankjes naar elkaar toe gaan werken zodat ik 4 plankjes per dag kon doen.

ok is het de bedoeling dat het denk dan ook al beplankt is als het erin gaat? of alleen het fineer achtig voorgevormd dingetje wat in de kit zat?

is er een video guide van beplanken? die pdf die ik heb van e beaten is erg veel tekst, en ik krijg er niet echt een beeld bij. het word eerder onduidelijker wat ik moet doen

Ik heb nog even in het italiaanse verslag gekeken. Die gaat ook beplanken zonder dat het dek erin ligt. Door de vorm van de romp is het dek eenvoudig te plaatsen. Je zou het valse dek er los in kunnen leggen om de spanten op hun plaats te houden tot de eerste planken zijn geplaatst.

Misschien nog een tip, in de meeste bouwverslagen kun je wel volgen in het begin van die verslagen hoe de beplanking van huid en dek word gedaan.

ok bedankt voor alle tips en links, ik ga het even op mn gemak bekijken. Die pdf over beplanken is nogal rommelig geschreven (naar mijn idee) en introduceert heel veel nieuwe termen zoals barkhout, zandplank etc. Ik weet dan al snel niet meer wat ik moet doen.

de lym die ik gebruik is bison d2 superspeed , is sterk sneldrogend en droogt onzichtbaar op.

en zit in een gele pot met rode deksel.

grt timberwolf

ok bedankt voor alle tips en links, ik ga het even op mn gemak bekijken. Die pdf over beplanken is nogal rommelig geschreven (naar mijn idee) en introduceert heel veel nieuwe termen zoals barkhout, zandplank etc. Ik weet dan al snel niet meer wat ik moet doen.

De VOCsite : woordenlijst scheepsbouw

barkhout = berghout = dikkere horizontale stroken langs de zijkanten tussen de huidgangen

zandstrook = onderste strook van de scheepshuid. Deze loopt normaal van achteren naar voor langs de kiel: verticaal, vervolgens midscheeps langs de 'buik' buigt ze naar horizontaal en vooraan weer verticaal

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De VOCsite : woordenlijst scheepsbouw

barkhout = berghout = dikkere horizontale stroken langs de zijkanten tussen de huidgangen

zandstrook = onderste strook van de scheepshuid. Deze loopt normaal van achteren naar voor langs de kiel: verticaal, vervolgens midscheeps langs de 'buik' buigt ze naar horizontaal en vooraan weer verticaal

ok bedankt, dat is handig.
in de pdf over beplanken word ook "dwarsschot" gebruikt, is dit hetzelfde als een spant? Het lijkt wel also ze iedere pagina een ander woord gebruiken voor hetzelfde? :)

Heb de video's bekeken, de pdf over beplanken nog een keer gelezen en het bouwverslag van Eagter. Het is me nog steeds niet echt duidelijk, heb nog heel veel vragen (zie hieronder). Erg jammer wilde dit weekend wat voortgang maken maar zoals ik het nu zie kan ik beter een keer iemand het me voor laten doen dan zelf gaan kl*ten.

De vragen die ik na al het lezen/kijken heb zijn:

- Kiel uitsteken? ja of nee. Kom het soms tegen maar staat niet in mijn handleiding van de model kit.
- wat is het nut van senten? ik begrijp echt niet veel van het plaatsen, markeren, uitmeten en daarna alles weer weghalen :S

- zandstrook? barkhout? staat beide niet in mijn uitleg van het schip Is dit nodig? Ik zie het ook niet op de uiteindelijke foto van het schip als het klaar is
zie alleen "normale" gevormde latjes, geen bredere of iets dergelijks.

- planken nat maken om in vorm te krijgen of gewoon lijmen?
in de video guide van lauckstreet lijmen ze volgens mij direct. Elders zie ik dat het eerst natgemaakt word. Met mijn test spant heb ik niet het idee dat ik extreem moet buigen, dus gewoon lijmen zou kunnen?

- verjongen? is dat het smaller maken van je planken? hoe meet je het uit?
- moet je het dek eerst beplanken? of pas beplanken als de onderlaag in het in het schip gemonteerd is? Beplanken als het dek in het schip ligt lijkt me heel onhandig om nog goed bij te kunnen.

Ok dat zijn op dit moment mijn vragen. Voel me engizins bezwaard, ik heb echt veel tijd genomen om online te lezen en alle dingen die jullie me hebben geadviseerd maar snap er nog steeds weinig van. Is dit normaal voor een beginner ? Wil niet overkomen als iemand die niet de moeite neemt om het te leren

in de pdf over beplanken word ook "dwarsschot" gebruikt, is dit hetzelfde als een spant? Het lijkt wel also ze iedere pagina een ander woord gebruiken voor hetzelfde? :)

is inderdaad verwarrend zo, ik weet niet of ze de spanten bedoelen, het kan ook heel goed zijn dat ze hiermee een eventuele dwarse versteviging tussen twee spanten bedoelen zoals hierboven beschreven om de onderlinge stevigheid te vergroten en te zorgen dat de spanten perfect onder 90° staan (ook wel tijdelijk op te vullen met mallen uit lego blokjes zoals ook al beschreven werd). In feite bereik je nu hetzelfde met de balsablokjes, en voor jouw schaal voldoende stevig.

- Kiel uitsteken? ja of nee. Kom het soms tegen maar staat niet in mijn handleiding van de model kit.

Eigen keuze. Bij m'n eerste bootje heb ik het niet gedaan. Daar had ik moeite met de ronding van de boeg goed te klemmen tot lijm droog was. Daarom heb ik bij de dolphyn wel een sponning gemaakt.

- wat is het nut van senten? ik begrijp echt niet veel van het plaatsen, markeren, uitmeten en daarna alles weer weghalen :S

Als je de lengte van de spanten opmeet zul je merken dat deze halverwege het schip groter zijn dan aan voor en achterzijde. Dus daar moet je de planken gaan verjongen. Senten kunnen een beeld geven van hoe de lijnen van een schip lopen. Je kan overal evenveel verjongen per spant, maar dan heb je kans dat je vertanding krijgt. die je extra schuurwerk oplevert. Ik heb met de centen een aantal extra lijnen tussen kiel en dek bepaald en die onderverdeeld en zo verjongt.

- zandstrook? barkhout? staat beide niet in mijn uitleg van het schip Is dit nodig? Ik zie het ook niet op de uiteindelijke foto van het schip als het klaar is
zie alleen "normale" gevormde latjes, geen bredere of iets dergelijks.

Zijn bij eerste beplanking ook niet echt aanwezig. Is meer een benaming zodat we het een beetje kunnen benoemen in uitleg.

- planken nat maken om in vorm te krijgen of gewoon lijmen?
in de video guide van lauckstreet lijmen ze volgens mij direct. Elders zie ik dat het eerst natgemaakt word. Met mijn test spant heb ik niet het idee dat ik extreem moet buigen, dus gewoon lijmen zou kunnen?

Ik heb ook niet alle planken geweekt. Een beetje buigen en toreren kan de lijm opvangen. Maar bij scherpere bochten is weken aan te raden. Anders heb je kans op breuk of kans dat lijm los gaat laten.

- verjongen? is dat het smaller maken van je planken? Ja hoe meet je het uit?

Zoek het breedste spant op en meet de lengte over de ronding. Ik heb dat met een stukje papier gedaan en daar streepjes op gezet. Meestal van kiel tot dek. Het lijkty me dat de bouwbeschrijving aangeeft op welke hoogte je eerste plank zit. Dat is een belangrijk uitganspunt. Kiel spreekt voor zich.
Deze lengte deel je door de breedte van je plank. Dan weet je hoeveel plankjes je nodig hebt. Meet je nu een ander spant dan is die lengtemaat kleiner. Als je dit deelt door het aantal plankjes dan krijg je de verjongde plank maat voor dat spant. Dit doe je bij ieder spant. Dat kan je dan op je plank aftekenen.

- moet je het dek eerst beplanken? of pas beplanken als de onderlaag in het in het schip gemonteerd is? Beplanken als het dek in het schip ligt lijkt me heel onhandig om nog goed bij te kunnen.

Het moet niet, maar het is altijd handig om iets te doen op het moment dat je er het beste bij kunt. Bouwbeschrijvingen zitten niet altijd even logisch in elkaar

Oké, is niet makkelijk en veel benamingen die je wel zult leren.
Zelf heb ik geen auto, anders kon ik je wel een beetje wegwijs maken.
Ik denk dat Erik en Diederik het juist hebben uitgelegd, maar ik weet uit ervaring dat iets wat praktisch moet worden uitgevoerd in theorie uitleggen erg moeilijk is zonder voorbeeld.
Ik wil het je best laten zien, maar dan moet je met je romp naar Baarle-Nassau komen.
Andere optie is die van Piet, goed kijken naar de opmerking van Piet, beginverslagen betreffende beplanking nog eens goed lezen.
Het is niet moeikijk als je het systeem eenmaal door hebt

Back