Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

ik gebruik gewoon grof schuurpapier voor het schuren en en gewoon schuurpaier voor de afwerking .

welkom en succes met de boot .

Nog niet wel andere bouwverslagen doorgespit.
Heb je een link eventueel?

Thanks

Je kunt met zoektermen als - Pinta Amati Forum - wel wat terug vinden, het kost wat speurwerk en er zitten meer winkels dan bouwers tussen:
zo snel even wat gevonden:

http://shipmodeling.ru/review/first_pinta_pt1

http://www.modellismo.net/forum/navi-e-velieri-work-progress/105385-w-i-p-la-pinta-autocostruzione-da-piani-amati.html

http://www.modelshipgallery.com/gallery/misc/sail/pinta-60-mk/mk-index.html

http://www.modelylodi.cz/images/Galerie/Pinta02-Skybik/thumb.html

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=128&t=29268&p=602755#p602755

Er zijn ook wat bouwverslagen die maar kort van stof zijn :(

Hoi Chris, succes met de bouw. Je zou balkjes tussen de spanten kunnen zetten, dan wordt het steviger en kan het niet meer vervormen.

Ik gebruik zelf de dremel voor het grove schuurwerk en dan schuur ik het laatste stukje met de hand, scheelt heel wat frustratie.

Succes

Ok bedankt voor de tips en links, ga ze uitgebreid door spitten. Dit weekend eerst maar even een bouwplank maken. Iemand een eenvoudige uitleg/afbeelding hoe je dat doet?

Ok ik heb vanavond gewerkt aan het afschuinen van de spanten en opvullen met balsa.

Ik twijfel een beetje over die balsa opvulling, naar mijn idee krijg ik een veel natuurlijkere "fit" zonder dan met de opvulling. Het is een complex lijnen spel al die krommingen, dus je kunt eerder foute vormen maken met de opvulling dan dat 100% de juiste vorm maakt. Ik gebruik een dremel freesje om de spanten af te schuinen, dat gaat op zich prima.

Iemand tips?

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor mijn gevoel mist er nog wat. Meestal zit er tegen de kiel aan de voorkant nog een stukje geplakt. Ik heb het even in groen aangegeven. Op een ander verslag was het onderdeel 12 en 13.

user45780_pic168404_1383254462_zps2ec95e9b.jpg

Je natuurlijkere fit zonder opvulling is niet helemaal waar. Als je geen opvulling gebruikt en de plankjes over de spanten gaat buigen dan heb je kans dat er ter plaatse van de spanten knikjes in komen in plaats van een mooie ronding. Zeker waar je behoorlijk moet buigen. Halverwege de romp zal het wel gaan, maar met name bij de boeg is het balsa zeker wenselijk.

Laatst bewerkt:
Chris,

ik begrijp je bedenkingen met het opvullen, maar toch ziet het er al heel fraai uit. :thumbsup:

Je zou eigenlijk moeten beginnen met veel teveel vulling, niet te slank beginnen! Jouw voorste balsablokje op de eerste foto lijkt wat vlak te zijn en te weinig 'vlees' te bevatten, maar dit kan ook vertekening zijn door de foto, ik besef ook dat de vorm van de Pinta hier van concaaf naar convex overgaat wat je weer mooi in de tweede foto kunt zien.

Inderdaad een goede tip van Erik om juist vooraan ook vulling te plaatsen, waar je het 't beste kunt gebruiken (kan evt in een hardere houtsoort, basalt lijkt me wel heel hard Erik ;)).

Nadat je veel te ruime blokjes geplaatst hebt, trek je je niets meer van het balsa hout aan en gaat je op het afschuinen van de spanten concentreren, het balsa is zacht als boter en wordt automatisch in de meest natuurlijke ronding mee geschuurd met de hardere spanten. Blijf "rond" schuren en de romp zal "natuurlijk rond" van vorm blijven.

De dremel is voor het begin mogelijk wel nuttig, maar gaat soms wel heel snel en onnatuurlijk hoekig, de echte vorm maak ik zelf met de hand en blijf vaak controleren op de tast (ogen dicht) en op het oog (veel met schaduwen spelen).

succes
Diederik

Voor mijn gevoel mist er nog wat. Meestal zit er tegen de kiel aan de voorkant nog een stukje geplakt. Ik heb het even in groen aangegeven. Op een ander verslag was het onderdeel 12 en 13.

Klopt dit moet ik nog doen maar gister avond sliep de baby en mn vriendin kon het geluid van de dremel niet harden :)

Chris,

ik begrijp je bedenkingen met het opvullen, maar toch ziet het er al heel fraai uit. :thumbsup:

Je zou eigenlijk moeten beginnen met veel teveel vulling, niet te slank beginnen! Jouw voorste balsablokje op de eerste foto lijkt wat vlak te zijn en te weinig 'vlees' te bevatten, maar dit kan ook vertekening zijn door de foto, ik besef ook dat de vorm van de Pinta hier van concaaf naar convex overgaat wat je weer mooi in de tweede foto kunt zien.

Ik ben begonnen met ruime vulling maar heb daarna geprobeerd de juiste vorm/verloop te krijgen. Het is echt lastig als je dit nog nooit gedaan hebt, zelfs na het lezen van alle artikelen blijft het zoiets van "ok en nu?" :)

Ik blijf lekker schaven en schuren, hopelijk komt het goed :)

Hoi Chris, je hebt je twijfels over de balsablokken , maar daar heb je toch echt veel nut van als je gaat beplanken. Het is wel wat secuur schuurwerk natuurlijk. Je kan het best een lat langs je spanten houden en kijken of ie alle spanten netjes raakt en zo stap voor stap de juiste vorm erin schuren.
Het afschuinen is op je foto's te zien wat subtiel gedaan, je hebt alleen de voorkanten van de spanten afgeschuint en dat is waarschijnlijk niet voldoende.
Als je een lat in langsrichting langs je spanten houdt zul je zien dat er te weinig draagvlak is om te lijmen. Schuren met een schuurblokje of vijl werkt over het algemeen beter dan een dremel.

Hoi Chris, je hebt je twijfels over de balsablokken , maar daar heb je toch echt veel nut van als je gaat beplanken. Het is wel wat secuur schuurwerk natuurlijk. Je kan het best een lat langs je spanten houden en kijken of ie alle spanten netjes raakt en zo stap voor stap de juiste vorm erin schuren.
Het afschuinen is op je foto's te zien wat subtiel gedaan, je hebt alleen de voorkanten van de spanten afgeschuint en dat is waarschijnlijk niet voldoende.
Als je een lat in langsrichting langs je spanten houdt zul je zien dat er te weinig draagvlak is om te lijmen. Schuren met een schuurblokje of vijl werkt over het algemeen beter dan een dremel.

Hoi! Ik heb nog niet alles gedaan, dus inderdaad het is nog te weinig afgeschuind. Moet even een werkplek zien te vinden waar ik niet de baby wakker houd met mijn geschuur :)

Hoi! Ik heb nog niet alles gedaan, dus inderdaad het is nog te weinig afgeschuind. Moet even een werkplek zien te vinden waar ik niet de baby wakker houd met mijn geschuur :)

Ik probeer zoveel mogelijk het grove schuurwerk in de tuin (liefst met een briesje) of in ons fietsenschuurtje te doen, kwestie van niet onnodig veel lawaai te maken, maar vooral het stof voorkomen dat zich door het hele huis verspreidt (dus ook de kinderkamers :( ). De wintermaanden zijn bij mij vaak wat minder productief. Ik baal ook altijd als de winterklok weer ingaat, ik werk toch het liefst bij daglicht.

Ik probeer zoveel mogelijk het grove schuurwerk in de tuin (liefst met een briesje) of in ons fietsenschuurtje te doen, kwestie van niet onnodig veel lawaai te maken, maar vooral het stof voorkomen dat zich door het hele huis verspreidt (dus ook de kinderkamers :( ). De wintermaanden zijn bij mij vaak wat minder productief. Ik baal ook altijd als de winterklok weer ingaat, ik werk toch het liefst bij daglicht.

Ja klinkt bekend, ik moet het schuurtje eens opruimen .... :)

Hey,

Ik heb 1 helft van de spanten aan de romp afgeschuind. Wat een klus! De andere kant van de romp moet ik nog doen.
Volgens mij loopt mijn test plank overal mooi vloeiend overheen. 1 spant wil ik nog een beetje opdikken, daar kom ik 1 mm te kort op een stukje van de spant.

Kan ik nu 1 helft van de romp gaan beplanken? Ik heb daar veel zin in, maar hoe begin ik? welke lat eerst, op welke hoogte? Of is het beter om eerst de andere kant de spanten af te schuinen? Anders is het misschien moeilijk vast te houden zonder de beplanking te beschadigen?

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back