Volg je ook andere pinta bouwers? Dat kan helpen een idee te krijgen van waar je tegen aan kan lopen. Heeft mij al een paar keer geholpen.
Nog niet wel andere bouwverslagen doorgespit.
Heb je een link eventueel?
Thanks
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Volg je ook andere pinta bouwers? Dat kan helpen een idee te krijgen van waar je tegen aan kan lopen. Heeft mij al een paar keer geholpen.
Nog niet wel andere bouwverslagen doorgespit.
Heb je een link eventueel?
Thanks
ik gebruik gewoon grof schuurpapier voor het schuren en en gewoon schuurpaier voor de afwerking .
welkom en succes met de boot .
Caravella PINTA (nazacri)
Italiaan die Pinta van tekening bouwt. Google translate is dan ook handig.
(kan evt in een hardere houtsoort, basalt lijkt me wel heel hard Erik).
Voor mijn gevoel mist er nog wat. Meestal zit er tegen de kiel aan de voorkant nog een stukje geplakt. Ik heb het even in groen aangegeven. Op een ander verslag was het onderdeel 12 en 13.
Chris,
ik begrijp je bedenkingen met het opvullen, maar toch ziet het er al heel fraai uit.
Je zou eigenlijk moeten beginnen met veel teveel vulling, niet te slank beginnen! Jouw voorste balsablokje op de eerste foto lijkt wat vlak te zijn en te weinig 'vlees' te bevatten, maar dit kan ook vertekening zijn door de foto, ik besef ook dat de vorm van de Pinta hier van concaaf naar convex overgaat wat je weer mooi in de tweede foto kunt zien.
Hoi Chris, je hebt je twijfels over de balsablokken , maar daar heb je toch echt veel nut van als je gaat beplanken. Het is wel wat secuur schuurwerk natuurlijk. Je kan het best een lat langs je spanten houden en kijken of ie alle spanten netjes raakt en zo stap voor stap de juiste vorm erin schuren.
Het afschuinen is op je foto's te zien wat subtiel gedaan, je hebt alleen de voorkanten van de spanten afgeschuint en dat is waarschijnlijk niet voldoende.
Als je een lat in langsrichting langs je spanten houdt zul je zien dat er te weinig draagvlak is om te lijmen. Schuren met een schuurblokje of vijl werkt over het algemeen beter dan een dremel.
Hoi! Ik heb nog niet alles gedaan, dus inderdaad het is nog te weinig afgeschuind. Moet even een werkplek zien te vinden waar ik niet de baby wakker houd met mijn geschuur![]()
Ik probeer zoveel mogelijk het grove schuurwerk in de tuin (liefst met een briesje) of in ons fietsenschuurtje te doen, kwestie van niet onnodig veel lawaai te maken, maar vooral het stof voorkomen dat zich door het hele huis verspreidt (dus ook de kinderkamers). De wintermaanden zijn bij mij vaak wat minder productief. Ik baal ook altijd als de winterklok weer ingaat, ik werk toch het liefst bij daglicht.