Heb de video's bekeken, de pdf over beplanken nog een keer gelezen en het bouwverslag van Eagter. Het is me nog steeds niet echt duidelijk, heb nog heel veel vragen (zie hieronder). Erg jammer wilde dit weekend wat voortgang maken maar zoals ik het nu zie kan ik beter een keer iemand het me voor laten doen dan zelf gaan kl*ten.
De vragen die ik na al het lezen/kijken heb zijn:
- Kiel uitsteken? ja of nee. Kom het soms tegen maar staat niet in mijn handleiding van de model kit.
- wat is het nut van senten? ik begrijp echt niet veel van het plaatsen, markeren, uitmeten en daarna alles weer weghalen :S
- zandstrook? barkhout? staat beide niet in mijn uitleg van het schip Is dit nodig? Ik zie het ook niet op de uiteindelijke foto van het schip als het klaar is
zie alleen "normale" gevormde latjes, geen bredere of iets dergelijks.
- planken nat maken om in vorm te krijgen of gewoon lijmen?
in de video guide van lauckstreet lijmen ze volgens mij direct. Elders zie ik dat het eerst natgemaakt word. Met mijn test spant heb ik niet het idee dat ik extreem moet buigen, dus gewoon lijmen zou kunnen?
- verjongen? is dat het smaller maken van je planken? hoe meet je het uit?
- moet je het dek eerst beplanken? of pas beplanken als de onderlaag in het in het schip gemonteerd is? Beplanken als het dek in het schip ligt lijkt me heel onhandig om nog goed bij te kunnen.
Ok dat zijn op dit moment mijn vragen. Voel me engizins bezwaard, ik heb echt veel tijd genomen om online te lezen en alle dingen die jullie me hebben geadviseerd maar snap er nog steeds weinig van. Is dit normaal voor een beginner ? Wil niet overkomen als iemand die niet de moeite neemt om het te leren