Bouwverslag Outrigger

ik ga morge weer naar de modelbouw winkel toe en dan gaan we kijken voor een kleinere/grootere prop voor mijn rigger. Had ze opgebeld maar ze werden niet echt veel weizer van mijn gepraat :P. dus ja tog maar even overlecht met me vader en besloten om dan morgen te gaan. Maar wat ik ook zie is dat sommige mensen de achterdrijvers onders de boot hebben hangen. die van mij zitten er dus naast. kan dit er ook wat mee te maken hebben dat die niet goed kan varen ?..

nick,
 
heb 2 nieuwe propen gekocht het haald wel wat uit maar het doet niet heel veel. heb de accu naar achter geplaats maar word het ook niet beter van? echt heel raar de genen die achter de bali stond daar snapte ook al niet waarom die niet vooruit kwam.
jullie nog ideen?.. (de lichtere accu's worden nog aan elkaar gesoldeert).

nick,
 
k weet nie of je een multimeter hebt maar je zou ff kunnen kijken of het benodigde voltage en de benodigde stroom wel aankomen in je motor.

ook al gekeken of de as niet wegslipt ofzo?

mvg Robbert
 
@robbert89: ja:( allemaal al naar gekeken. lijkt wel of die gewoon niet voor uit wilt komen. heb net het zwaarte punt weer berekend en alles licht precies goed. dus daar kan het ook niet aan lichen. er staat nu 2.7 A op zou denken dat het genoeg was.
heeft iemand mischien ervaring met riggers?.. de nieuwe prop maarkt ook net veel uit hij gaat wel wat harder maar gaat hoe het moet.
 
Je moet het niet in de rigger zelf zoeken maar in de electronica. Zijn alle connectoren goed aangesloten en gesoldeerd? Waarschijnlijk al gevraagd of gezegd maar wat voor cellen zitten er in en hoe veel? Hoeveel toeren maakt het geheel onbelast en welke prop gebruik je daarbij? De regelaar nog goed af kunnen stellen en goed verbonden met de motor? Geen knakpulsen? Maak is een foto van de as zodat we de S-bocht kunnen zien? Loopt hij soepel met de motor er aan en is hij spanningsloos gemonteerd?

Ik heb niet echt verstand van het doormeten van electronica met een multimeter, maar die 2,7A, heb je die gemeten met vol gas? Lijkt mij dat het wat aan de lage kant is omdat een motor toch veel meer trekt?

Met het wegvaren met vol gas, maakt hij dan overtoeren en komt hij dan niet in planee? Ik probeer alles wat op te sommen.. ;)
 
alles is goed vast geslodeert en zijn ook geen breukjes. er zitten 6cellen in van 2700mha (2,7) van ansmann. het onbelast toerental van de motor is 36720 (5100kv) maar als ik het zo hoor draait die zoveel toeren. De motor voelt soepel aan en is spanningsloos gemonteerd. Stroom zonder belasting: 2.0A van de motor dus dat zou het nog wel eens kunnen zijn ja :) hoeveel A raden jullie aan ?..

weet niet of de s bocht goed te zien is maar heb een paar foto's gemaakt voor jullie: (op sommige foto's lijkt de as scheef te zitten maar zit die niet.)
p1010227ml2.jpg
p1010228bj3.jpg

p1010229pe5.jpg
p1010230zf3.jpg

p1010232my2.jpg
 
Sorry hoor maar zoals ik je as uit je romp zie komen is die bocht veels te strak en als deze ook zo weer naar de motor toebuigt dan is het echt geen flauwe bocht .

Die 2,7 die je gemeten hebt is best leuk onbelast maar de motor krijgt meer amps te verduren tijdens belasten/het varen en vooral bij het wegtrekken . Volgas zakt de amp weer in .

Je water pickup is ook meer een rem dan functioneel deze kun je zekers in korten tot aan de hoogte van de as en dan wel ff nog schuiner wegzagen/vijlen .

Verder vind ik je 2 slagen om de motor als waterkoeling wel erg weinig deze horen minstens 5 of meer te zijn of beter een volmantelkoeling .

Ansman accu`s zijn ook niet erg top zou zeker de vapex accu`s proberen de 1400mah kunnen zelfs 25 amp aan en de gewone 3700 mah versies krijgen bij mij in de boten ook op hun donder met hogere amperes.

Heb ook even een tekeningetje gemaakt zoals het bij jou nu is en zoals het zou moeten of het meest ideaal is .

rigger.jpg


Ik wil je rigger echt niet afkraken hoor vind m zelfs perfect gebouwd maar om m goed te laten varen is een heel ander punt .

mvg

Michiel.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me helemaal aan bij Michiel. De Ansmann accu's zakken snel in bij hoge stromen. De S-bocht is inderdaad erg scherp. De flex-as gaat in de bocht tegen de teflon binnenkant aan snijden waar erg veel vermogen verloren gaat en daarnaast zal je stroomverbruik daardoor ook stijgen door de weerstand.

http://img377.imageshack.us/img377/2986/dsc2416ss6.jpg

Dit is een foto van mijn oude crackerbox, de as gemonteerd ook onder de romp. Zoals je kan zien zit er maar een flauw bochtje in naar de motor die dan ook wat verder naar achter gemonteerd moest worden, maar dat naar voren geschoven gewicht is weer te verhelpen met de accu's wat te verleggen.
 
oke,dan ga ik vanmiddag weer even aan de slag :) even op een rijtje:
bedankt voor de tekening michiel! :) ga hem vanmiddag goed zetten ;) als hetn iet te warm is natuurlijk.

1:de as is niet goed gebogen.
2:de A is te weinig dus moet een andere voor in de plaats.
3:en de waterkoeling is te klein.
 
oke,dan ga ik vanmiddag weer even aan de slag :) even op een rijtje:
bedankt voor de tekening michiel! :) ga hem vanmiddag goed zetten ;) als hetn iet te warm is natuurlijk.

1:de as is niet goed gebogen.
2:de A is te weinig dus moet een andere voor in de plaats.
3:en de waterkoeling is te klein.

4: waterpickup inkorten . ;-)
 
ik denk dat ik aan een lipo moet gaan denken om het gewenste eruit te gaan halen.
maar als iemand wat meer info heeft over hoe het zit met de bijv. 3s of 4s wat dat inhoud en zo ben nog echt een noob op lipo gebied.

nick,
 
2S, 3S en 4S zijn het aantal lipo cellen. Lipo cellen hebben een hoger voltage dan normale NIMH of NICAD cellen. 2S is een accu van 7,4V en 3S 11,1V. Verstandig als je lipo gaat laden is om een computerlader aan te schaffen met een balancer die de cellen gelijktijdig oplaad zonder spanningsverschil.

Lipo cellen moeten goed behandeld worden maar als dat gebeurd kun je ze enorm vaak laden zonder echt merkbaar spanningsverlies. Laad je een lipo 1% hoger dan mag, dan bolt deze op en zal uiteindelijk ontploffen. Te diep ontladen is darentegen ook weer niet goed.

Ik laad met een Graupner Ultramat 14 die een lipo-menu heeft met een Robbe Equalizer. Dit setje gaat perfect en er kan BIJNA niks fout mee gaan want ze zijn beveiligd tegen diep ontladen en overladen. Vaak zie je ook nog bijvoorbeeld 20C achter de specificatie's staan. Hoe hoger de capaciteit van de lipo-accu hoe meer A hij aan kan. Hier een voorbeeld : RCtechnics Internet Store Deze accu kan dus niet meer dan 15C continu aan. Een 3300 MHA accu kan bijvoorbeeld al weer 80A continu aan etc. etc.

Daarnaast hoef je niet persé voor lipo te gaan wil je de max eruit halen bij je Rigger. Er komt steeds meer lipo op de markt, maar nog veel mensen varen/rijden nog steeds met NIMH's. Een setje GP3300/3700 of IB cellen kan ook prima werken.
 
hey Nick,

bedankt nog voor je PM, ik ben niet meer aan het varen geweest in Alphen. Heb ook een bootje in Vinkeveen (schaal 1:1) en heb daar dus gevaren vandaag. Ging alleen niet super, kreeg niet echt toeren in de motor.

waterpickup en s-bocht zijn denk ik wel wat funest voor je vaargedrag. Waterpickup hoeft echt maar nét het water te raken als de boot in plane is, kan een stuk korter dus.
Nog iets, het kan ook zijn dat je motor niet op toeren komt omdat je geen ruimte tussen je as en de strut hebt overgehouden. Je as wordt namelijk korter als deze belast wordt en trekt hierdoor strak tegen je strut aan. Hier heb je vast een nylon ringetje of druklagertje zitten? (dus net voor je prop, tussen de prop en strut) Hier hoor je ongeveer een milimeter vrije ruimte te houden voor het korter worden van je as tijdens belasting.

Komt je motor wel op toeren als je de prop half het water laat raken en je boot dus vast houdt?
 
@maurits bedankt voor je duidelijke uitleg!! :)

er zit een nylon ringetje tussen de strut en de prop.

als ik hem een stukje uit het water haal dan komt die wel goed op toeren
daarom vind ik het een beetje raar alle maal dat die het nogsteeds niet doet:(...
 
misschien je strut gewoon wat hoger instellen, begin is met 2mm hoger ofzo. Wellicht heeft ie dan net iets minder weerstand om op toeren te komen en zo je boot uit het water te trekken. Valt te proberen in elk geval.
 
Heb ook een bootje in Vinkeveen (schaal 1:1) en heb daar dus gevaren vandaag.

waar in vinkeveen lig je ergens. ik lig zelf ook met een 1:1 boot in vinkeveen...:D


het niet op toeren komen van de motor kan aan meerdere dingen liggen
boot te groot voor de motor
prop te groot
strut te diep
afstand tussen de moer en de strut te klein.(moet 1½ a 2 mm zijn.)

vaak als een boot met nimh niet wil varen zal het met lipo ook niet lukken.
lipo is pas goed om te gebruiken als je boot goed vaart.
vaart de boot niet goed zullen er hoge stromen gaan lopen.
vaak zelfs zo hoog dat je lipo het begeeft.
ik test mijn boten altijd eerst een aantal keer met nimh cellen voor ik er een lipo in leg.
lipo's zijn mij nog te duur om er mee te gaan test varen.
ik gebruik zelf dan wel altijd flightpower en kokam.
dat geeft snel al ruim 150 euro aan een accu setje:neutral: op het formaat waar ik mee vaar.

greetz jaimy
 
oke;) dat is idd duur om hem mee te testen. dan moet het zo maar:)
ik ben straks 3 dagen weg dus zal er dan niet zijn op het forum.

nick,
 
Hallo,

Ik had even een vraag wat is "strut"? En op een ander forum zag ik het woord "plane" staan?

alvast bedankt,
Vincent
 
De strut is het gedeelte waar de as aan gemonteerd is bij de spiegel. Met een flex-as (een flexibele as) en een strut, kun je met de strut de as instellen. Omhoog of omlaag. http://thumbs1.ebaystatic.com/pict/2901892189894040_1.jpg
Het in plane komen van een boot is dat deze 'uit' het water komt. Boven een bepaalde snelheid gaat de boot niet IN maar OP het water liggen. Als je een speedboot hebt dan kun je dit het beste zien door de snelheid langzaam op te bouwen. Als hij eenmaal in plane is zal deze gelijk een stuk harder gaan.
 
Back
Top