Bouwverslag Outrigger

het spuiten is klaar :).
aller eerst de kleur
p1010190at9.jpg

de grondlaag zit er nu goed op dus spuiten maar!! :)
p1010189ig5.jpg
p1010192zd0.jpg

en het afplak tape eraf halen
p1010193ra6.jpg

kon het eigelijk niet laten om hem in het water te zetten.
p1010195sg3.jpg
p1010196ym7.jpg

p1010198nf1.jpg
p1010199fm9.jpg

vandaag de laatse dingen gedaan zoals de antenne er op gezet en de binnen kant.
p1010201bv4.jpg
p1010202lp1.jpg

p1010200ds2.jpg
p1010203ep6.jpg

hij licht precies in evenwicht in het water :)
p1010197ch0.jpg

nick,

Hey Nick,

hij is echt wel strak geworden, lekker opvallend kleurtje ook!

Wanneer ga je proefvaren? van het weekend ga ik in Alphen ook weer ergens varen, wellicht samen afspreken?

btw, wat voor hardware zit hier nu op? en propje om mee te beginnen?

Jeroen

dankje ;) haha ja mooie camouflage kleur he :P.
ik denk dat het morge word want vanwege het weer:( waait hard en er zijn heel wat golfjes. Er zit nu een

motor Specificaties:
Type: B2835-6T
KV (RPM/V): 5100
Afmetingen: D28 x L35mm
Gewicht: 98g / 1.2oz
Voltage range: 6-12V
As dia: 3.17mm
Max. Eff: 81%
Stroom max. eff: 35A
Max. belasting: 40A (60 sec.)
Stroom zonder belasting: 2.0A
Max. Vermogen: 350W (60 sec. max.)

regelaar is een
mystery pentium 60A.
zonder BEC.
tot 16cellen /2 tot 5 lipo

en een normale 7.2v accu
2750mhp.

de prop is een:
graupner carbon-hydroprpellor
2vleugels.
31mm in diameter
43mm pitch staat er nog op geloof dat dat de snelheid is hoe het water verplaatst.
denk zelf dat er nog een grotere op moet maar we wachten af :)

uuhhmm ja is goed ;) moeten we aleen nog kijken waar. :)

nick,

bedankt voor de info, maar ik bedoelde vooral de prop en de hardware in de zin van; strut(houder) en roer. Ik neem aan dat dit een 3.2mm flex is, maar volgens mij is het niet een 'standaard' Hopf setje. Heb je deze ook in leiden gekocht?

Looking good, looking fine!!

Is vet geworden nick, mooi roze is niet lelijk! Staat echt goed haha
Nu eigenlijk nog wat chromen stickers erop ;)

ben benieuwd hoe de eerste vaart gaat, zal denk ik wel rap gaan
Een 31mm prop kan wel goed zijn hoor, riggers zijn toerenvreters, en daarbij heb je kleine props nodig. Gewoon eerst proberen hoe het gaat en de temp van de motor in de gaten houden ondertussen

grtz

@jeroen: oke bedoelde je dat :P het aandrijf setje is uit leiden ;) er staat op de verpakking dat die van gundert modell boot spab is ? (het is een 3.2mm met motorsteun kopeling en het stukje om hoog .)

de strut is zelf gemaakt ;) met de waterkoeling.

het roer is ook uit lijde gehaalt en is van graunpner.
-------------------------------------------------------------------------------------
haha ja dat dacht ik ook jurriaan!! :P
had trouwens een paar uur gelede een test vaartje gemaakt maar het is nog niet veel ?!!
hij komt niet in plane. en als ik het roer naar links doe schiet hij heel overdreven naar rechts en is dus met een klap tegen de prop aan gekomen die dus nu ook aan de kl*ten is.:@:(.
kort om boot is af maar het zit nog niet erg mee met het afstellen. miss dat het bij de regelaar vandaan komt ?..

nick,

Laatst bewerkt:
zal inderdaad een kwestie van afstellen zijn, dit moet echt wel gaan lopen :) Heb zelf geen ervaring met riggers, maar 'als je het roer naar links doet' gaat ie naar rechts??? das wel heel raar, hoe bedoel je dat? Zender goed ingesteld? En kon het roer de prop raken bij maximale uitslag van je servo's? zo ja, de uitslag van je servo's kleiner instellen op je zender. Als je zender dit niet heeft je stuurstang een gaatje dichterbij op het servo-armpje monteren. Een uitslag van je roer van +/- 30 graden is voldoende.
Regelaar heb je ook goed ingesteld? gasstand op max = regelaar 100%? ff de handleiding erop na slaan hoe je dit insteld.
Jammer van je propje, ff een nieuwe bestellen... kleinste die ik heb in Alphen is 36mm, das misschien wat groot/zwaar voor je motor en regelaar.

@jeroen: oke bedoelde je dat :P het aandrijf setje is uit lijde ;) er staat op de verpakking dat die van gundert modell boot spab is ? (het is een 3.2mm met motorsteun kopeling en het stukje om hoog .)

de strut is zelf gemaakt ;) met de waterkoeling.

het roer is ook uit lijde gehaalt en is van graunpner.
-------------------------------------------------------------------------------------
nick,
En waarom het nog niet goed werkt is omdat het spul doodziek is
Want de plaats lijden schrijf je niet zo maar zo LEIDEN
mvg
Frederik:D :D :D

@jeroen:als ik het roer naar links doe en ik laat hem los dan trekt de servo helemaal naar rechts toe. echt heel raar de 30grade komt bij mij wel goed uit :) bij de regelaar zat niks van een boekje aleen een blaadje op de achterkant maar daar word je ook niet veel wijzer van staat de A de v en wel dat je hem kan instellen. Ik heb al gezocht op internet maar ik kan het nergens vinden over hoe ik mijn regelaar moet instellen :(. mischien dat de knopjes onders de krimpkous zitten ?...

@ frederik: ahaha ja sorry zal het even verbeteren ;).

nick,

Laatst bewerkt:
heej,
het probleem met de servo is verholpen;).
had een ander accu paketje gemaakt maar
er was een contaktje los geschoten dus maakte die
steeds wel en dan weer niet verbinding dus als gevolg dat de servo
raar gaan doen :P best logisch als je er over na denkt... maja weten we ook weer
me pa heeft een nieuwe gemaakt voor de accu dus moet het nu weer goed doen !! :)

nu aleen nog de regelaar instellen valt niet mee om deze regelaar in testellen moet ik zeggen!! ik weet niet of iemand al ervaring heeft met dit soort regelaars? heb het stukje van jeroen goed doorgelezen en heb daar al het een en ander uit kunnen halen :).
bedankt jeroen!!

nick,

HELP!!:(

ik probeer nu al een paar dagen mijn regelaar ook maar iets in te stellen ik kom in het menual menu en verder kom ik dus niet :(
het gaat om een Mystery ESC 60A. Er staat op internet al dat ze moeilijk zijn in te stellen maar mischien dat jullie het weten ??!!

HELP!!:(

ik probeer nu al een paar dagen mijn regelaar ook maar iets in te stellen ik kom in het menual menu en verder kom ik dus niet :(
het gaat om een Mystery ESC 60A. Er staat op internet al dat ze moeilijk zijn in te stellen maar mischien dat jullie het weten ??!!

Ik zal er wel overheen gelezen hebben maar wat wil je inregelen maw wat verwacht je na het inregelen te verbeteren verder komen de meeste regelaars uit de doos al goed ingeregeld voor 2polers en varend op gewone cellen (lipo is ander verhaal ivm lipo-afslag) .

Dat de rigger niet in plane komt kan liggen aan dat de flex-as in een S is gelegd als ik het goed heb gezien en daardoor heeft deze teveel weerstand en komt de motor niet op toeren maar dit is ookal eens eerder gezegd door "Solex" een S bocht kan wel maar niet op zon`n kost stukje .

Om ook gewicht te besparen kun je overgaan op wat lichtere cellen nml de nimh 1400mah 2/3 types van vapex of een andere variant.

Michiel.

de regelaar is helaas van marktplaats af de meneer waar ik heb van gekocht heb zij dat die nog helemaal nieuw was maar je weet het nooit natuurlijk;). Wat ik heb gelezen op de sites is dat je de ze regelaars op 20 50 en 100 duizend toeren kan in stellen ik denk dat deze bij mij nog op 20.000 staan en dat is dus 16.575 teweing van wat de motor nu kan draaien. En de na kijken waar de frq. op staat ( kan 8 of 16 zijn)
de s bocht die er in zit kan het niet zijn denk ik want het is wel een hele flauwe s bocht. maar klopt wel wat u zegt ja. De accu ga is zeker proberen :) goed idee trouwens!!

nick,

Wat je hebt gelezen over het aantal toeren en niet goed wordt uitgelegd blijkelijk in de handleiding is het volgende .

De toeren kunnen worden begrenst naar mate met welke motor je vaart , vliegt of rijd .
Dit heeft betrekking op het aantal polen die de motor heeft want een 8 poler mag minder toeren draaien tov een 2 poler nml 4x zo weinig dus deze begrens je dan op 20.000 en de 2 poler mag je gewoon op 100.000 laten staan dus als de regelaar nieuw is moet je kijken wat deze als standaard instelling heeft op de begrenzing.

Wat de takt pwm-freq 8-16 khz betrefd die moet op 8khz staan want stel je deze hoger in dan wisselt de freq. van het magnetisch veld sneller en zal daardoor ook mee warmte gegenereerd worden. Maar lees het stukje in de link maar eens.
RC Groups - View Single Post - Sw Rate different on Phx-Lnk than 9/2 doc?

Ookal is de S bocht flauw toch kan deze afremmen want een Flex-as krimpt onder belasting en zal dus korter worden en strakker in de teflon gaan lopen dus meer wrijving hebben .

Hoop dat het helpt met de uitleg tot waarop de regelaar moet staan en ander een nieuwe regelaar erin waarbij ikzelf hele goeie ervaringen heb met de ETTI regelaar te koop via ebay. Deze zijn speciaal bedoeld voor boten en voorzien van waterkoeling en foolproof maw aansluiten en varen niks inregelen niks afstellen als het niet nodig is .

mvg

Michiel.

Back