Bouwverslag Outrigger

so kijk daar hebben we wat aan !!:D
mooie motors heb er zeker wat aan!! de indeleing die rigger spreekt mij ook wel aan eigelijk moet alleen even kijken hoe het uitkomt met het zwaarte punt ;).
ik ga even denken over de prijs van de motors want deze zijn voor mij wel wat aan de duren kant maar wie weet ;) ik laat het jullie binnenkort zeker weten ;)

MVG nick,

@jaimy en Nick,

Optie 1

De graupner 570m draaid geen 4500 tpv hoor is een overdreven hoog gegeven getal van graupner . Deze motor is nml het zelfde als een viper blackrace 35/8 en draaid maar max. 3700tpv alleen andere sticker van graupner erop, t kan wel maar draaid pas leuk op 10 cellen .

Optie 2

Zou wel kunnen mits ook daarvan de tpv kloppen maar uitgaande van de gegevens bij de 570m heb ik mijn twijfels.

Optie 3

Is geen optie deze is nog lichter dan zijn huidige motor volgens mij .

Optie 4 en 5

Aangaande de robbe roxxy motoren , deze produceren nogal erg veel warmte (spreek uit ervaring heb zelf de 3650/4 gehad ) en binnen no time zijn de lagers aan vervanging toe daar deze nogal van matige kwaliteit zijn .

Ook zag ik dat je aangaf om 2/3 cellen te gebruiken maar volgens mij gaan die maar tot 1600 mah nog oftwel die kunnen nooit de gevraagde amps aan eerder max. tot 25 a 30amp. voor gepushte versies maarje bedoelde waarschijnlijk de 4/5 type accus van GP nml de 2200mah versies die veel meer amps aankunnen dan de 2/3 types..

Sorry jaimy wil je niet afkraken hoor denk ook gewoon ff mee ;-) .

Ga je praten over vortex, feigao of wanderer motoren dan komt de feigao vx4L7 / wanderer 16L7 of de feigao 380L7 het meest in de buurt voor zijn doeleind . Al deze motoren vallen in de maat 28mm x 58mm en draaien goed op 8 cellen en kunnen het af met een 70 amp watergekoelde regelaar .

Verder heeft jaimy goed uitgebeeld via een tekening hoe de setup moet zijn van een ideale rigger , trouwens de achterdrivers zijn mijns inzien overbodig bij een electro aangedreven rigger. Deze worden vaak toegepast bij de wat zwaardere riggers om extra lift te creëeren .

groet ,

Michiel

Laatst bewerkt:
zoveel mensen zoveel meningen, dat iedereen ff meedenkt is natuurlijk prima.

wat betreft de accu's, hij heeft een stickpack (no-name) 2700mah. Dit zijn gewoon sub-c cellen dus die gaan best wel 40-50A trekken.

Verder Nick, ik heb marcel z'n 'marktkraampje' nog even aangesproken op het xtreme forum. Deze elektroman heeft misschien ook nog wel iets voor je liggen. Zie topic
Een 7cel pakket GP3700 is wellicht ook nog wel handig voor je.

@ focused: bedankt voor uw bericht !:D scheelt mij waarschijnlijk weer een mis koop ;) waarschijnlijk heeft u het berichtje van jeroen ok al gelezen dus daar wacht ik nog op of marcel nog iets moois heeft lichen voot de rigger :) hardstike bedankt!!

@jeroen::D kijk aan dat is hardstike mooi!!:D hoop dat marcel wat heeft lichen in zijn verzameling :D bedankt!!

Voor goede gebruikte accu`s kun je ook bij hem terecht deze zijn beter dan de GP3700. .<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

groet ,

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
heej,

ik heb gisteren nog even 2B gebeld over mijn rigger die zij dat het aan de accu's
lag dat ze niet genoeg kortstondige stroom kunnen geven dus er worden nieuwe
aan geschaft ik kan al van iemand een paar lipo's met een oplader kopen is dit een goed idee ?.. het gaat om deze lippo's

11.1 volt 2200 mah merk fullymax
11.1 volt 2500mAh ook van merk fullymax
7,4 4000mAh van merk flytown

de 4000mah lijkt mij het besten anders krijg ik met de andere 2 weer het zelfde als wat er nu aan de had is tog ?.. maar daar integen is er wel een hoger toerental 56610 om prescies te zijn.
-----------------------------------------------------------------------------------
Het volgende nog ;) ik heb alles nog even na gemeten van lengete en verhoudingen. Als ik dus de tekening moet aan houden zou de afstand tussen het begin van prop tot de spiegel 537mm zijn is dit niet aan de lang kant?..

Laatst bewerkt:
met de eerste twee gaat je toerental hoger zijn dan met de 4000 mAh..
met de 4000 ga je langer kunnen varen maar niet zo snel, als ik het goed voor heb
met de eerste 2 heb je een hoger toerental maar vaar je minder lang :)
grtz

oke, maar de accu die ik nu heb is een 2700mha(sub-C) en die geeft niet genoeg kortstondige stroom zij de menerr van 2B maar geeft een lipo van 2200/2500 dat dan wel ?. heb geloof ik wel zoiets gelezen dat ze veel meer kracht konden geven?

Ik zou lipo's nog maar even laten liggen, je moet dan ook weer een speciale lader hebben en lipo pakketten vragen wel de nodige voorzichtigheid en onderhoud. Nogmaals, je bootje moet ook prima kunnen varen op sub-C. Je stuurde me van het weekend dat je bezig was met een nieuw setje sub-c toch? wat voor cellen?

nu word het allemaal wel een beetje verwaren als ik eerlijk moet zijn.
want wat is er nu beter om in mijn rigger te zetten ?? sub-c cellen
of lipo's het heeft alle 2 zijn goede kanten als ik het zo hoor..
dus lipo of sub-c ??

alvast bedankt,
nick

Lipo heeft zo zn voordelen op de sub-c cellen, maar ook nadelen. Sub-C cellen hebben het jaren goed gedaan, dus zo 123 uitgerangeerd zijn ze niet. Ze kunnen nog goed voldoen in jou rigger
Sub-c cellen zijn wat minder kritisch met laden en kunnen met de meeste laders geladen worden. Bij lipo's kom je in een andere lader terecht en heb je een ontlaadbescherming nodig en een balancer voor het laden
Ik zou eerst op Sub-C cellen testen en later kijken of je de stap naar lipo gaat maken :)

Normale NIMH cellen zakken snel in onder belasting, een lipo geeft je motor gewoon de stroom die hij vraagt. Als je al een goede lader hebt zou ik voor een lipo gaan.

Normale NIMH cellen zakken snel in onder belasting, een lipo geeft je motor gewoon de stroom die hij vraagt. Als je al een goede lader hebt zou ik voor een lipo gaan.

Nick ,

Het linkje dat ik je gaf van de gebruikte cellen zijn geen normale cellen maar gezapte cellen en kunnen veel langer hun voltage behouden maw zakken dus minder snel in .
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Dus neem nou maar van mij en jurriaan aan dat het ook echt wel met NiMh cellen kan .

Ik vaar nog met de zelfde vapex 4300 cellen in een 68 cm bootje met een motortje van 4500tpv op 8 van die cellen en haal daar nog 75km/h op mijn sloffen mee en ben ook niet van plan om over te stappen op lipo icm deze setup ivm gewicht die t bootje gewoon nodig heeft .

Het volgende komt ook nog kijken bij lipo`s dat deze een waarde hebben van ?C welke deze wel moeten kunnen leveren aan de motor anders heeft t nog geen zin .

mvg

Michiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor je uitleg jurriaan!! dan word het wel weer een heel duut grapje ja :(
;) dan word het de sub-c cellen :)!! bedankt voor julie snelle reacties!!
ik denk dat er dan ook een goede lader meteen moet komen heb nu een robber (een robbe lader 6. staat er) en dat lijkt me dan ook niet meer alles? de cellem moeten denk ik rond de 4000 zijn neem ik aan?

nick,

heb een paar spullen kunnen regelen ;)
als eerste de lader:

Automatische snellader met ingebouwde schakelende voeding. Deze lader laadt NiCad en NiMh accu's met 4 tot 8 cellen, en slaat automatisch af als de accu vol is.

Laadstroom is instelbaar tussen 0.5 en 5.5A.

De ingebouwde schakelende voeding weegt heel weinig, dus is de lader makkelijk mee te nemen.

Kan direct aangesloten worden op het lichtnet, maar kan ook via een auto accu gevoed worden.

De lader heeft diverse programma's voor het laden en ontladen:

-laden met automatische afslag
-alleen ontladen
-eerst ontladen, daarna automatisch laden
-cyclen (automatisch laden - ontladen - laden - ontladen enz.)

inclusief 220V aansluitsnoer, 12V aansluiting met standaard Tamiya type stekker.

inclusief koeling met ventilator.
tlpexpro21ds1.jpg

en ook nog een 4300mha accu (10cellen) in 2 paketjes van 5 dus moet even gesoldeert worden. ik heb er geen foto van maar dat gaat komen als ze af zijn.:)

en nog een paar foto's van hoe de boot er nu uitziet.
p1010344pv5.jpg

heb hem leeg gehaald om alles weer goed neer te zetten. De sleuf in de romp is veelste lang geworde omat ik de 1ste keer naar de verkerde kant zaagde :( jammer had voorkomen kunnen worde.

tot slot de as weer opnieuw gebochen.:D
ziet er zo alweer een heel stuk beter uit toch ?. :)
p1010345ze3.jpg

Laatst bewerkt:
Deze lader laadt NiCad en NiMh accu's met 4 tot 8 cellen, en slaat automatisch af als de accu vol is.

@ pompebled: stond er al bij, mar ik heb hem overgenomen van iemand hij is nog maar 2maade oud:) dus als het goed is staat er nog garantie op. ach ja het is al best laat dus ja ;)

AUTOMATISCHE 5.5A SNELLADER MET INGEBOUWDE VOEDING
Automatische snellader met ingebouwde schakelende voeding. Deze lader laadt NiCad en NiMh accu's met 4 tot 8 cellen, en slaat automatisch af als de accu vol is.
Laadstroom is instelbaar tussen 0.5 en 5.5A.
De ingebouwde schakelende voeding weegt heel weinig, dus is de lader makkelijk mee te nemen.
Kan direct aangesloten worden op het lichtnet, maar kan ook via een auto accu gevoed worden.
De lader heeft diverse programma's voor het laden en ontladen:
laden met automatische afslag
alleen ontladen
eerst ontladen, daarna automatisch laden
cyclen (automatisch laden - ontladen - laden - ontladen enz.)
inclusief 220V aansluitsnoer, 12V aansluitsnoer en accu aansluitsnoer met standaard Tamiya type stekker.

bij pk racing staat die voor 60 in de aanbieding anders is die 80e

Back