Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Omdat Danny nogal "geworsteld" heeft een mooie kleur groen te bereiken heb ik dit eens nagevraagd bij de bouwer van bovenstaand model. Zijn kleur groen is een mix van 50% Admiralty olive green en 50% Vallejo green sky, wat daarmee ook een makkelijke en goed opnieuw te maken mix was.

Dank voor het navragen Hans! Een mix is voor mij niet ideaal omdat ik niet alles tegelijkertijd schilder, dit kan dus kleurverschil opleveren. Overigens heb ik op de facebook pagina van Revell het volgende model gevonden, gebouwd door Dirk Wörner:
11218961_1000062550039180_3296744639531263245_n.jpg

Als ik vergelijk met foto's van het origineel heeft hij daadwerkelijk de juiste kleur weten te vinden, echter kan ik geen contact met hem krijgen omdat hij schijnbaar al een half jaar niet meer online is geweest... Ik ga er in ieder geval achteraan en laat het weten wanneer ik de kleur gevonden heb!

Ik heb nu het volgende gevonden:
60% lichtgroen, revell 55
20% blauw, revell 56
10% bladgroen, revell 364
10% anthraciet, revell 9

Ik ga die kleuren even bestellen als revell aquacolor, en ik zorg dat ik een flinke batch in een aparte pot maak die ik kan bewaren en hergebruiken. Ik laat weten wat het resultaat wordt.

Ik heb nu het volgende gevonden:
60% lichtgroen, revell 55
20% blauw, revell 56
10% bladgroen, revell 364
10% anthraciet, revell 9

Ik ga die kleuren even bestellen als revell aquacolor, en ik zorg dat ik een flinke batch in een aparte pot maak die ik kan bewaren en hergebruiken. Ik laat weten wat het resultaat wordt.

@Danny,let er wel op dat je de kleuren mengt in de volgorde van licht naar donker...

En bewaar die kleur bij voorkeur in een metalen potje,als je een plastiek of glazen potje gebruikt ,zet het dan in een kast aangezien iedere vorm van licht uitwerking heeft op uw aangemaakte kleur....

Bedankt voor de tips! Ik ga het bewaren in glazen potjes omdat ik daar ook meteen in meng, maar ik zal ze vervolgens in de kast bewaren.

Terwijl ik aan het wachten was op de verf heb ik mij bezig gehouden met het verder beplanken van de dekken.

Hier is te zien dat ik een balsa blokje in vorm heb geschuurd om straks de verhoogde dekplanken op het spiegeldek ondersteuning te geven.
full

Op het halfdek heb ik wat notenhout geplaatst rondom het gat achter de mast.
full

Vervolgens heb ik zowel het zojuist geplaatste notenhout als de lijsten rondom de luiken afgeschuind zoals op het origineel. Ook heb ik twee iets bredere dekplanken geplaatst zoals op de tekening staat, en is één van de planken voor de verschansing aan stuurboordzijde op zijn plek gelijmd.
full

Hierna ben ik het dek verder gaan beplanken met de 3mm smalle latjes.
full

Hier ben ik het spiegeldek gaan beplanken. Het legpatroon komt niet geheel overeen met de werkelijkheid, maar dat was ook vrij moeilijk te maken met de scherpe punt op het balsa blokje. Eigenlijk had ik het blokje op het eind wat breder moeten laten, dan had ik hem wel kunnen leggen zoals op het origineel. De lijmvlekken maken hier niets uit omdat dit dek uiteindelijk rood geverfd moet worden.
full

Tot slot het resultaat van de door mij gemengde kleur. Ziet er heel aardig uit naar mijn mening.
full

Laatst bewerkt:
Terwijl ik aan het wachten was op de verf heb ik mij bezig gehouden met het verder beplanken van de dekken.

Hier is te zien dat ik een balsa blokje in vorm heb geschuurd om straks de verhoogde dekplanken op het spiegeldek ondersteuning te geven.
2016-02-23%2011.45.31.jpg

Op het halfdek heb ik wat notenhout geplaatst rondom het gat achter de mast.
2016-02-23%2016.36.04.jpg

Vervolgens heb ik zowel het zojuist geplaatste notenhout als de lijsten rondom de luiken afgeschuind zoals op het origineel. Ook heb ik twee iets bredere dekplanken geplaatst zoals op de tekening staat, en is één van de planken voor de verschansing aan stuurboordzijde op zijn plek gelijmd.
2016-02-23%2017.38.19.jpg

Hierna ben ik het dek verder gaan beplanken met de 3mm smalle latjes.
2016-02-23%2021.41.47.jpg

Hier ben ik het spiegeldek gaan beplanken. Het legpatroon komt niet geheel overeen met de werkelijkheid, maar dat was ook vrij moeilijk te maken met de scherpe punt op het balsa blokje. Eigenlijk had ik het blokje op het eind wat breder moeten laten, dan had ik hem wel kunnen leggen zoals op het origineel. De lijmvlekken maken hier niets uit omdat dit dek uiteindelijk rood geverfd moet worden.
2016-02-24%2012.42.34.jpg

Tot slot het resultaat van de door mij gemengde kleur. Ziet er heel aardig uit naar mijn mening.
2016-02-24%2015.01.10.jpg

vergelijkingsmateriaal:
Batavia1.jpg
mooi!

Betekend dan wel dat de scratchbouwer ook een crack op de pc moet zijn. Achter de schermen heb ik wat meer contact gehad met Danny hierover, en hij heeft er een hoop computertijd in gestoken.
Maar het resultaat mag er zonder meer zijn!

Een AutoCAD programma beheersen is zeker geen vereiste. Wanneer een ornamentje maar één zichtbare zijde heeft ( zoals alle ornamenten die ik nu door Shapeways heb laten maken), volstaat enkel een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop. Je gaat dan een lijnentekening inkleuren alsof het een kleurplaat is, maar in plaats van kleur te gebruiken, gebruik je enkel grijstinten. Het plaatje wat je hieruit krijgt kun je uploaden op de site van Shapeways, en wordt daar automatisch omgezet in een 3D model. Hierbij kun je de maatvoering en dikte van je object aangeven. Alles wat op je tekening zwart is krijgt de maximale dikte, en alles wat wit is blijft helemaal leeg. De grijstinten zitten er precies tussenin. Het klinkt wat lastig, maar voor degenen die het Engels beheersen zou deze link wat meer informatie moeten kunnen geven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Displacement_mapping
Ik zal in Duizel een aantal van mijn tekeningen op mijn laptop laten zien om de boel verder te verduidelijken. Ik plaats ze hier niet want ik wil ze niet hebben rondslingeren op het internet.

Voor zeer simpele geometrische modellen gebruik ik Google Sketchup, hiermee kun je snel 3D modellen maken, maar het is niet mogelijk om hier organische vormen mee te maken.

Voor complexere modellen die ik niet automatisch kan laten genereren gebruik ik Maya 2010. Dit is een 3D tekenprogramma die vooral gebruikt wordt om 3D-modellen voor games en animatiefilms te maken. Het is echter ook goed mogelijk om hier modellen voor 3D-prints mee te maken.

Ik heb vandaag de 3D-geprinte modellen geschilderd. Op onderstaande foto heb ik ze even vergeleken met de origineel meegeleverde delen. Niet om Hans de ogen uit te steken met de kwaliteit van de handgemaakte delen, maar juist om te laten zien wat er mogelijk is met 3D printen in verhouding tot handwerk.
full

Hier heb ik ze tijdelijk op het model gelegd. Uiteindelijk worden de gordijntjes nog geflankeerd met wat houten latjes, vandaar dat de latten van de zijverschansing nog zichtbaar zijn. Ik lijm alles pas vast op het moment dat de romp verder bijna klaar is, om te voorkomen dat ik ornamentjes van het model ga stoten.
full

Laatst bewerkt:
Als geroutineerd scratchbouwer voel ik me zeker niet de ogen uitgestoken. Tegenwoordig kun je met de computer zeer veel werk op een perfecte manier doen, wat met handwerk beslist niet te evenaren is. Ik merk dat ook met het tekenwerk wat ik nu voor de Duyfken doe, en wat perfect lasergesneden kan worden.
Heeft handwerk zijn charme, computerwerk heeft zijn perfectie. En het komt het model van Danny alleen maar ten goede!

Danny, bedankt voor de uitleg.
Ze zien er inderdaad bijzonder fraai uit, je kunt met een 3D printer hele mooie details aanbrengen die je met lasergesneden onderdelen niet zo verfijnd kunt maken.

Vandaag ben ik toch maar met een vijftiental kleurstalen in de hand naar Lelystad gegaan. De door mij gemengde kleur leek erg goed maar was naar mijn idee nog iets te donker. In de praktijk blijkt dit ook het geval te zijn. Ik gok dat de onderhoudsploeg telkens wel andere kleuren gebruikt want je zag kleurverschillen op het origineel, maar ik heb wel het Flexa kleurnummer gevonden wat de werkelijkheid zéér dicht benadert. Het gaat hier om kleurnummer L8.10.60 . Ik heb dit zowel bij het schot op de luizenplecht als in de binnenzijde bij de officiersvertrekken vergeleken. De kleur komt nog steeds niet 1-op-1 overeen, maar goed genoeg om een zeer overtuigend model te kunnen maken.

Ik ga dit nu proberen te mengen met de Revell kleuren die ik heb, en mocht ik er echt niet uitkomen ga ik helaas weer een flinke lading centen uit moeten geven om nog een pot verf te laten mengen. Ik weet dan in ieder geval wel zeker dat de kleur eindelijk klopt:)

Back