[bouwverslag] Hoverthings FLIP FPV

Na een hoop zelfbouwframes begin ik nu aan een nieuw FLIP FPV frame :D. Ik ga proberen om de vorderingen regelmatig bij te werken in dit draadje.

full

Het kale frame weegt slechts 350 gram en de afstand van motor tot motor is 450 mm. De frameplaten zien er erg netjes afgewerkt uit en er zitten al diverse uitsparingen voor flightcontrollers en andere electronica. Er is rekening gehouden met het KK bord, maar ook met de kleinere controllers zoals de CC3D van Open Pilot en de Naze32.

full

Het frame zal door mij voornamelijk gebruikt gaan worden voor FPV, maar ik wil er echter ook met enige regelmaat gewoon LOS mee kunnen vliegen. Daarom heb ik ervoor gekozen om de voorste 2 armen in de kleur oranje te nemen. De armen zijn van 6,5 mm dik G10. Volgens mij moet je flink je best doen om ze stuk te krijgen.

full

Een foto van de bijgeleverde hardware en het landingsgestel. Ook wel prettig dat er 2 lengtes in afstandbusjes worden geleverd voor de topplaat. Als je dus wat meer ruimte nodig hebt omdat de pins van je flightcontroller aan de bovenzijde zitten dan kun je wat meer ruimte creëren.

full

De afstandsbusjes voor de onderplaat. De armen worden straks bevestigd op de plek waar de 3 korte busjes zitten. Tot nu toe past alles perfect en heb ik nergens het idee dat het wringt of dat de kopjes van de schroeven meteen dol draaien.

full

Ik heb de ESC's aan het power distributie bord vastgezet. Ook heb ik 2 extra jst stekkers vastgesoldeerd, 1 stekker voor de OSD en 1 stekker voor de fpv apparatuur. Als ik op een 4S batterij ga vliegen dan plaats ik hier uiteraard nog een 12 volt BEC tussen. Na het solderen heb ik de contacten afgedekt met hotglue.

full

Nu de ESC's vast gesoldeerd zitten is het tijd om de bodemplaat te bevestigen. Op aanraden van de fabrikant gebruik ik dit keer voor het borgen van de schroeven geen loctite maar blanke nagellak. Dit schijnt genoeg borging te geven, maar toch iets makkelijker los te halen te zijn. Uiteraard ga ik dit om de paar vluchten testen. Hieronder de 2 bodemplaten van het frame na bevestiging. Het is nu een supersterk geheel geworden.

full

De volgende stap is de armen bevestigen. De armen van de FLIP FPV zitten vanaf de onderzijde van het frame maar met 3 schroeven vast. Mocht je het voor elkaar krijgen om een arm te breken dan is deze dus supersnel te vervangen.

full

De motorzijde van de armen hebben 4 even lange sleuven waardoor de meeste motoren wel zullen passen. Ook kun hierdoor beter bepalen aan welke zijde je de kabels uit laat komen.

full

Onderzijde van het frame met het 'landingsgestel'. Je kunt de 4 meegeleverde poten er vrij makkelijk op klikken, maar toch zitten ze goed vast.

full

Het begint al ergens op te lijken :cool:. Op dit moment heb ik de lange afstandhouders voor de bovenplaat gemonteerd.

full

De motorkabels heb ik toch maar verlegd. Eerst kwamen deze naast de armen uit het frame en nu heb ik ze tussen de bussen waar de arm aan vast zit doorgeleid. Daarnaast heb ik de kabels nu gevlochten, enerzijds omdat ze aan de lange kant waren, anderzijds omdat het er zo beter uitziet.

full

De flightcontroller heeft ook zijn plekje op de middenplaat gekregen. Zo zonder FPV apparatuur ziet het er maar leeg uit. Ik heb ervoor gekozen om de controller iets voor het midden te plaatsen. Voor de sensors zal dit zeker geen verschil maken. De videozender komt straks aan de voorkant te zitten. Bij het vliegen met een Gopro kan de lipo achter de flightcontroller geplaatst worden. Zonder Gopro aan boord zal de Lipo onder het frame komen te hangen of bovenop de topplaat.

full

----------------------------------------------

Verdere setup
- Hobbyking F20-A ESC met SimonK firmware
- Sunnysky X-2212 980 Kv motoren
- Naze32 Acro
- 8" Gemfan carbon versterkt slowflyer propeller.
- 4S LiPo batterij 2500 mah

FPV setup:
- 1.3 Ghz zender met inverted Vee antenne
- PZ0420 CCD camera van Sony (600 TVL)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen heb ik ervoor gekozen om de lange afstandhouders te vervangen door de korte. De Lipo Batterij komt dan bovenop het frame. Hieronder een foto van het eindproduct minus GoPro.

full

Van de week mijn CCD camera binnen gekregen. Tijd om het harnas te maken dus. Om het geheel er iets netter uit te laten zien heb ik de kabels opgedraaid. De zwart gele streng gaat naar de OSD toe. De streng met de witte audiokabel is voor de videozender. De witte kabel is verder niet doorverbonden.

full

Het Flip frame heeft geen specifieke houder voor de CCD camera. Daarom heb ik de metalen behuizing erbij besteld. De printplaat van de CCD camera moet dan nog worden aangepast maar dat is met een paar minuten gebeurd.

full

full

full

full

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om dit toestel op 4S te gaan vliegen. Omdat de FPV apparatuur 12V is, heb ik een Bec geplaatst die dit voltage vanaf de hoofdbatterij levert.

full

De zender werkt op 1.3 Ghz en heeft een low-pass filter om storing op de 2,4 Ghz ontvanger te beperken. De antenne is een inverted vee. De is naar voren toe gericht. Het idee daarachter is dat je het beste signaal hebt als je weer terug naar de startplek vliegt.

full

Ga ik ook volgen. Inderdaad een heel goed initiatief om hiervan een uitgebreid verslag te maken.
Door die foto's van jou heb ik ook zin in eentje. Wel gaaf die oranje armen.

Door familieverplichtingen (hadden we vandaag denk ik bijna allemaal last van ;)) ben ik vandaag helaas nog niet echt aan het bouwen toe gekomen.

Toch kon ik het niet laten om alvast een heel klein beginnetje te maken met de bouw. De eerste post is dan ook meteen aangevuld.

Eerste indruk; wat een fantastisch frame om te bouwen. Tot nu toe naast mijn zelfbouwframes voornamelijk ervaring met de flamewheel achtige constructies, maar dit frame is van een hele andere klasse. Er is geen schroefje dat moeilijk vast gaat of wringt. Het past gewoon precies.

Hopelijk heb ik snel tijd om aan het soldeerwerk te beginnen. Dan kan ik daarna verder met het frame in elkaar schroeven.

Door die foto's van jou heb ik ook zin in eentje. Wel gaaf die oranje armen.

Als je nu bestelt dan heb je hem over 2 dagen in huis ;). Denk alleen dat hij qua formaat en vliegeigenschappen erg veel op de QX-9 lijkt. Als ik klaar ben met bouwen dan moeten we echt een keer samen gaan vliegen.

Armen en frameplaten zijn zeer sterk , maar alles is kapot te krijgen...

Ben al 30 keer gecrasht met de Flip, de 31ste keer was er een armpje stuk , ik vlieg ook als een gek dus bij gewone vluchten is het bijna onbreekbaar!

Laatst bewerkt:
Armen en frameplaten zijn zeer sterk , maar alles is kapot te krijgen...

Ben al 30 keer gecrasht met de Flip, de 31ste keer was er een armpje stuk , ik vlieg ook als een gek dus bij gewone vluchten is het bijna onbreekbaar!

Jij had/hebt toch ook een TBS Discovery? Deze ben ik momenteel ook aan het optuigen, zit er nog veel kwalitatief/vliegtechnisch verschil tusen beide modellen (Flip / TBS Disco)?

Tbs is een redelijk goede quad maar niet de vergelijken met de flip

Tbs heeft nogal last van trillingen en jello, voor dat weg te werken zit je er lang aan bezig.
Gaat sneller stuk bij een crash als de flip.
Momenteel is de Flip zonder twijfel de beste fpv quad op de markt, sterk, low profile, snel en alle acro figuren kan je ermee uitvoeren..

Is nu ook te verkrijgen in NL voor een hele leuke prijs !!

Laatst bewerkt:
Is nu ook te verkrijgen in NL voor een hele leuke prijs !!
Interessant, heb net geinformeerd voor 2 lose frameplaten, niet dat ie met de beschadigde niet vliegt, maar als het voor niet te veel geld is, wil ik toch wel nieuwe zetten....

Ik wilde ook nog een leuke rag/fpv quad erbij hebben dus maar even aan het bestellen geweest, hetzelfde oranje-zwarte frame met in ieder geval de 980KV Tigers erop (34 euro p/s bij flyduino), nanowii FC heb ik nog liggen, 4S lipo's heb ik ook al van mijn qav500 alleen nog wat klein materiaal en een paar esc's, tegen de tijd dat het binnen is zal deze wel klaar zijn, kan ik hier mooi even kijken hoe en wat... :-)

Nog 3 zwarte op het moment, voor wie er 1 wil...ze gaan hard. :-) Die met oranje armen had ik vandaag de laatste, of je moet wat reserve-armen bestellen. ;-)

Vanavond veel te warm om te solderen. Toch wel een aan het overpeinzen hoe straks mijn fpv harnas eruit moet gaan zien.

Wellicht dat mensen op het forum nog goede suggesties voor me hebben. Het is niet bepaald een technische tekening die ik heb gemaakt maar ik denk dat mensen wel een idee krijgen van wat ik bedoel ;).

full

De 12 volt bec hoeft er alleen tussen als ik een 4S LiPo ga gebruiken. Bij 3S kan hij er tussenuit.

Het uiteindelijk harnas kan ik pas maken als ik de CCD camera van securitycam2000 ontvang. Als ik maar vast weet of ik met die 2 jst stekkers aan de lipo zijde goed zit dan kan ik in ieder geval het distributiebord van de de ESC's solderen en het frame verder afbouwen.

Er is weer een kleine update aan het bouwverslag toegevoegd.
- De ESC's zijn aan het distributiebord vast gesoldeerd
- De 2 onderste frameplaten zijn aan elkaar bevestigd.

Volgende stap wordt bevestiging van de armen en de motoren.

Tot nu toe een heerlijk frame om aan te werken!

Back