Bouwverslag HMS-victory Deagostini

abon.

Ik heb met DeAgostini gebelt over hoe het nu precies zit met de dwarsdoorsnede van de Victory. En als je niets doet dan loopt je abonnement gewoon door tot deel 150 en krijg je dus automatisch je delen voor de dwarsdoorsnede. m.a.w, je hoeft alleen te reageren indien je de doorsnede niet wil hebben.

@ Piet.

Bedankt voor de info.

Ik heb met DeAgostini gebelt over hoe het nu precies zit met de dwarsdoorsnede van de Victory. En als je niets doet dan loopt je abonnement gewoon door tot deel 150 en krijg je dus automatisch je delen voor de dwarsdoorsnede. m.a.w, je hoeft alleen te reageren indien je de doorsnede niet wil hebben.

Ik vind het wel weer de omgekeerde wereld! Als je niets doet zit je weer "vast" aan een abonnement. Zou toch verwachten dat je je juist zou moeten aanmelden als je je abonnement zou willen verlengen en dat het stopt bij deel 120 zoals je het contract bent aangegaan.

Groeten Ton

Ik vind het wel weer de omgekeerde wereld! Als je niets doet zit je weer "vast" aan een abonnement. Zou toch verwachten dat je je juist zou moeten aanmelden als je je abonnement zou willen verlengen en dat het stopt bij deel 120 zoals je het contract bent aangegaan.

Groeten Ton

Je krijgt wel een bericht hoor, dus geheel automatisch is het niet, iedereen die een abonnement heeft word op de hoogte gesteld, ik geloof bij deel 117.

Hoi Ton,
Even vanuit Frankrijk een korte reactie van mij: kijk even op pagina 109;#1621
daarin staat dat als jij de acceptgiro niet betaald je geen verdere delen zult ontvangen !!! betaal je hem wel dan gaat DeA er van uit dat je wel verdere delen (121 t/m 150) wilt ontvangen.
Het is ook zo dat als je een kennis hebt die niet de "Victory" heeft gebouwd, maar wel de Cross-section wil bouwen even mailtje stuurt naar DeAgostini.nl en zich alsnog kan inschrijven voor de afleveringen 121 t/m 150.

Gr. A3

Ps. Pietsan & Bocdan >> Goed bezig Heren, mijn complimenten !

Laatst bewerkt:
vakantie

Hoi Ton,
Even vanuit Frankrijk een korte reactie van mij: kijk even op pagina 109;#1621
daarin staat dat als jij de acceptgiro niet betaald je geen verdere delen zult ontvangen !!! betaal je hem wel dan gaat DeA er van uit dat je wel verdere delen (121 t/m 150) wilt ontvangen.
Het is ook zo dat als je een kennis hebt die niet de "Victory" heeft gebouwd, maar wel de Cross-section wil bouwen even mailtje stuurt naar DeAgostini.nl en zich alsnog kan inschrijven voor de afleveringen 121 t/m 150.

Gr. A3

Ps. Pietsan & Bocdan >> Goed bezig Heren, mijn complimenten !

Adrie,

Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt, met beter weer dan hier.

schildpadblok

Beste Piet,

Petje af voor al jouw prachtige werk. Het zweet breekt me uit bij de gedachte aan het moment dat ik aan de tuigage moet beginnen. Ik loop ver achter; ben bij deel 81 (o.a. schildpadblok) en hoe toevallig staat er in bericht 1718 dat ik 'm een beetje schuin moet monteren!
Bewijst maar weer eens hoe waardevol dit forum is voor mindere (modelbouw-)goden als ik.

Groet Peter

Beste Piet,

Petje af voor al jouw prachtige werk. Het zweet breekt me uit bij de gedachte aan het moment dat ik aan de tuigage moet beginnen. Ik loop ver achter; ben bij deel 81 (o.a. schildpadblok) en hoe toevallig staat er in bericht 1718 dat ik 'm een beetje schuin moet monteren!
Bewijst maar weer eens hoe waardevol dit forum is voor mindere (modelbouw-)goden als ik.

Groet Peter

Peter, dank voor alle lof. Je moet wel begrijpen dat in principe niet het hele schildpadblok schuin moet worden geplaatst, maar alleen de schijf in het blok. Daar dit niet mogelijk is stel ik dus voor het hele blok een graad of 10 achterover te zetten. Dat is op deze schaal wel mogelijk.
Op het originele schip zit dus de schijf ong. 10 graden gekanteld!

schilpad blokken

Hoi Piet.

Op jouw aanrade de schilpad blokken, ongeveer 7-8 graden gekanteld.
Ik moet zeggen dat het bijna niet opvalt.

Nu je op de foto's pijltjes zet, wat je bedoeld. Vind ik dat goed te begrijpen, en weet ik waar je het over hebt.

Laatst bewerkt:
dwarsdoorsnede-Victory

full

Om alle misverstanden uit te sluiten heb ik een stukje tekst uit de folder voor de doorsnede van de HMS-Victory gekopiëert.

full

En zo moet het er uit gaan zien!

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag deel 113 t/m 116 ontvangen, dus het einde is nu in zicht. aanstaande week de griet zetten (bovendste zeil bezaanmast), het 4e en laatste anker en de davids maken.
De week daarna de pinas van 28 voet in elkaar zetten en de laatste boelijns aanslaan.
Dat is het plan of het lukt in die tijd zal de toekomst uitwijzen, ik lig in ieder geval mooi op schema. En de boot zal hoogst waarschijnlijk eind augustus of begin september klaar zijn. Dat betekent dat ik haar in twee en half jaar heb gebouwd.
In uren (heb ik zo'n beetje bijgehouden is dat ong. 3600 uur)

gordings

Volgens de bouwbeschrijving van DeA. heeft de griet geen gordings. Ik heb wel buikgordings aangebracht want volgens mij horen die er gewoon te zitten. En tevens als je de gordings lichtjes aanspant dan krijg je een mooie bolling in het zeil die dus suggereert dat de wind er in staat. Op de foto de blokken van brassen, geien en gordings. (DeA. zet het blok van de bras iets meer naar het einde, maar niet aan de ranok. Ik gebruik dit blok dus voor de buikgording en zet een extra blok aan de ranokken voor de brassen.)

full

verloop gordings

De gording van de griet heb ik via een blok aan de gaffel naar de verschansing gevoerd en op het zelfde oog belegd als de bras. (geld natuurlijk ook voor de st-boord kant)

full

verloop gordings

Nog een foto die toont hoe de gordings lopen.

full

Davids

full

Op de davids die ter hoogte van het halfdek worden gemonteerd komen 6 driehoekjes van een lat van 2x2 mm. Als je deze driehoekjes (de voetsteunen) één voor één uitsnijd, dan kun je je wel voorstellen dat dat niet eenvoudig is toch word dit volgens de bouwbeschrijving zo gedaan.

Een tip om dit makkelijker te doen; Als je op de lat van 2x2 mm om de 5 mm een inkeping maakt met een hobbymes en vervolgens met een driehoeksvijltje de inkepingen voorvijlt, dan kun je de lat in z'n geheel op de david lijmen waarna je de driehoekjes verder afwerkt met een vijl of klein schuurblokje.

De foto spreekt voor zich. Op deze manier hoef je dus geen 6 mini driehoekjes op de david te lijmen wat (geloof me) niet makkelijk is .

davids

full
full

Eind resultaat ziet er zo uit. (word voor montage zwart geschilderd)

HMS-Victory

full
De Victory compleet met al haar zeilen. (bijna af)

full

Davids

De davids zijn gemonteerd.
full
omdat ik de boot heb gebouwd met zeilen heb ik ze in de zeevaste stand aangebracht.
full

david

Het halende part om de david omhoog te halen loopt via een blok onderaan de bezaanmast naar de nagelbank.

full

Back