Bouwverslag HMS-victory Deagostini

spiegel

Ik ben bijna klaar met de spiegel, vandaag het wapen zitten schilderen, hier enkele fot0's.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Demontage

Hoi Piet

Gisteren avond zat ik zo de spiegel te bekijken, en ik was toch niet zo tevreden als in het begin, sommige delen van de bouw klopte niet, en kwamen niet overéén met de echte.

Heb toen besloten de gehele spiegel eraf te halen, boven verwachting ging dat heel goed, omdat het plastic niet zo goed hecht op het hout.

Heb gelijk nieuwe ramen besteld, die zullen er over twee weken wel zijn.

Ik heb gelijk de boven zijde van de spiegel wat veranderd, deAgostini maakt de inkepingen aan de zijkant veel te diep, en de vlaggen kasten kwamen bij mij boven de verschansing uit, dat heb ik ook gelijk veranderd.

Als hij klaar is , zet ik een foto in het verslag, kan je vergelijken, en kijken of het beter is.

Hoi Piet

Gisteren avond zat ik zo de spiegel te bekijken, en ik was toch niet zo tevreden als in het begin, sommige delen van de bouw klopte niet, en kwamen niet overéén met de echte.

Heb toen besloten de gehele spiegel eraf te halen, boven verwachting ging dat heel goed, omdat het plastic niet zo goed hecht op het hout.

Heb gelijk nieuwe ramen besteld, die zullen er over twee weken wel zijn.

Ik heb gelijk de boven zijde van de spiegel wat veranderd, deAgostini maakt de inkepingen aan de zijkant veel te diep, en de vlaggen kasten kwamen bij mij boven de verschansing uit, dat heb ik ook gelijk veranderd.

Als hij klaar is , zet ik een foto in het verslag, kan je vergelijken, en kijken of het beter is.

Ik mag dat wel; perfectionisme.
Ga zo door bocdan.

Hoi Piet

Op de foto zag het er toch wel mooi uit, maar inderdaad, de vlaggenkasten zitten bij mij op het hoogste punt nog 5 mm onder de rand van het hakkebord. (binnenkant spiegel). Wacht op je foto Jan, succes.

Ha Bocdan,
Ja ik was ook niet tevreden met de spiegel zoals DeAgostini die voorstelt. Ik zag op de Engelse site iemand die in samenwerking met Caldercraft een verbeterde versie aanbiedt voor ons model. Ik meldde dat al in mijn post #1467. Daar staat ook een link naar de aanbieding op de Engelse site.
Ik heb dat aangeschaft en gebouwd en wil jullie hier het resultaat laten zien.

De spiegel:
IMG_1455-Spiegel-1000_zps74cb94fd.jpg

Een detail van de spiegel:
IMG_1458-Detail-Spiegel_zpsb52a45fd.jpg

En de vlaggenkasten die ik ook heb aangepast. Ze hebben nu het correcte aantal vakken. Het dek heb ik gemaakt van 3x2 latjes. En van de lantaarns heb ik een deel dichtgemaakt, dat is een dichte deur.

IMG_1454-Vlaggenkasten-1000_zpsb86bc8e6.jpg

Groeten
Jan Zwart

spiegel

@ Janzwart

Dat is nu net, wat ik in mijn gedachte heb, het ziet er goed uit, en de ballusters zijn ook iets groter.
Heb ik tenminste weer een voorbeeld erbij.
Jan , het ziet er prachtig uit.

brassen grote ra

Het halende part van de brassen van de grote Ra lopen via het schidpadblok achter op het potdek naar de klamp binnenkant verschansing. Daar het touw niet goed door het blok liep, wipte er telkens weer uit, heb ik een extra geleide blokje van 2 mm gemaakt zodat het wel netjes door het schildpadblok loopt.

full

halende part bras gr.ra

Hier is te zien hoe het halende part van de bras aan de binnenkant verschansing naar de klamp loopt.

full

stagtakel

Aan één van de hangers heb ik een stagtakel gemaakt welke vastzit aan de barkas.
full

full

Dat ziet er toch erg mooi uit Piet.
Ben nu zelf ook met de laatste loodjes bezig van het tuigage maar het valt mij best wel tegen, ook de tijd.:???:

full
Het halende part van de brassen van de grote Ra lopen via het schidpadblok achter op het potdek naar de klamp binnenkant verschansing. Daar het touw niet goed door het blok liep, wipte er telkens weer uit, heb ik een extra geleide blokje van 2 mm gemaakt zodat het wel netjes door het schildpadblok loopt.

Ik heb even de boeken erbij gehaald, omdat het touw dus telkens uit de schijf in het schildpadblok liep. En nu blijkt dat de as van dit bewuste schijfje eigenlijk een hoek moet maken van 6 tot 10 graden. (achterover leunen) Daarmee voorkom je dit probleem. Op deze schaal is dat misschien niet haalbaar, maar je kan het hele schildpadblok wel wat schuin plaatsen.

Dus voor de mensen die het blok nog niet hebben geplaatst, kun je hier rekening mee houden. (bron, Historische scheepsmodellen van Mondfeld
bladzij 132 bovenaan).

Op deze detailfoto kun je zien dat via het geleideblok het halende part van de bras mooi recht voor het schildpadblok komt te zitten. Zet je het schildpadblok wat schuin naar achteren, dan is het extra blokje niet nodig.

Dat ziet er toch erg mooi uit Piet.
Ben nu zelf ook met de laatste loodjes bezig van het tuigage maar het valt mij best wel tegen, ook de tijd.:???:

Tijd en dus geduld is de basis van modelbouw! En van de dingen die tegenvallen leer je het meest is mijn ervaring. Maar je bent niet de enige hoor, ik hoor dat wel vaker dat het optuigen tegenvalt. Zelf vind ik het het mooiste van dit soort scheepsmodelbouw.

Ik heb met DeAgostini gebelt over hoe het nu precies zit met de dwarsdoorsnede van de Victory. En als je niets doet dan loopt je abonnement gewoon door tot deel 150 en krijg je dus automatisch je delen voor de dwarsdoorsnede. m.a.w, je hoeft alleen te reageren indien je de doorsnede niet wil hebben.

Back