Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Beste Action, ik heb alle verslagen nog eens goed nagelezen. En ik krijg de indruk dat je de bouwbeschrijving niet goed leest, want hoe je je planken aan moet brengen staat gewoon goed in de beschrijving. En met alle respect (ik lees dat dit je 1e modelboot is), misschien moet je eerst een wat eenvoudiger model maken om het één en ander in de vingers te krijgen. De Victory is eigenlijk een boot voor wat meer ervaren bouwers. DeAgostini schrijft in haar reclame dat iedereen dit schip kan bouwen, maar daar zet ik vraagtekens bij. Misschien iets om over na te denken. let wel ik zeg hier niet dat je het niet kan, maar je moet wel eerst goed de beschrijving bestuderen voor je daadwerkelijk begint. Want met name met het goed zetten (haaks) van de spanten in de valse kiel en het beplanken op de juiste manier valt of staat de rest van de bouw!

Verschillende mensen geven je raad en advies en als ik dan wat verder kijk is het net of je het niet hebt gelezen en stel je nagenoeg weer de zelfde vraag over het beplanken????
Dus de moraal van dit verhaal; Eerst lezen en begrijpen en dan pas doen en niet andersom! Veel succes! Groet Piet.

PS, als je dit verslag begint te lezen bij het begin dus permalink één, dan doe je ook de nodige kennis op!

in boekje nr 21 staat heel weinig informatie over de tweede rij, in de opengewerkte versie.

ik zal mijn vraag anders formuleren: van welke spant tot welke spant loopt de boegplank, in de tweede rij, in de opengewerkte versie? :confused:

ik vraag dit met name aan de bouwers van de opengewerkte versie die reeds verder zitten dan de tweede huidgang, omdat die met hetzelfde probleem zullen gezeten hebben.

sorry dat ik zoveel vragen stel, maar iedereen heeft ooit zijn eerste boot gemaakt, en tot nu toe ging het goed bij mij. ik heb verschillende spanten, bijvoorbeeld spant 15, moeten aanpassen opdat deze mooi uitgelijnd zou zijn, ik heb een werktafel gemaakt met L-ijzers om de kiel mooit recht te houden, dit heb ik allemaal geleerd door eerst verschillende fora te lezen over dit onderwerp. maar nu loop ik dus vast, door gebrek aan ervaring en omdat dit onderwerp nog niet aan bod is gekomen op de verschillende fora.

wapen cq boegbeeld

Het wapen is geplaatst, ik heb de buikgordings van de blinde opgetrokken, want anders zie je het wapen nauwelijks zitten. Viel niet mee om te schilderen, veel héél kleine details,
full
maar al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Groet pietsan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
in boekje nr 21 staat heel weinig informatie over de tweede rij, in de opengewerkte versie.

ik zal mijn vraag anders formuleren: van welke spant tot welke spant loopt de boegplank, in de tweede rij, in de opengewerkte versie? :confused:

De tweede plank loopt precies het zelfde als de gesloten versie, omdat de planken voor de opengewerkte versie pas in een later stadium aan bod komen. Je moet nl. eerst naar boven beplanken (bouwbeschrijving!) en pas later als je dus verder naar onderen gaat beplanken komt jouw probleem aan bod! Nogmaals, volg de bouwbeschrijving!!
Vanaf deel 26 word het beplanken voor de opengewerkte versie uitvoerig uitgelegd.
Op bladzijde 11 van deel 21 staat in het gele kader hoe je je planken moet aanbrengen, in ieder boekje staat in de gele kaders het verloop van de planken voor de open versie. gr. piet

Laatst bewerkt:
wapen

Nog een foto van het wapen van de voorkant gezien.
full

wapen schild

Piet

Dat ziet er weer mooi uit, en ik vind dat je dat heel mooi en naukeurig hebt geverft, daar mag je tevreden mee zijn.

Ik neem aan dat je ondertussen bijna klaar bent??

Mooi gedaan hoor. Wat is de tekst op het schild? Dit op het lint is God en mijn recht als ik het goed heb.

De tekst op het lint heb je goed Erik, op het schild staat: Honi soit qui mal y pense. Dat betekent in het nederlands: Wee hij, die er kwaad van denkt. Als je de tekst op het schild letterlijk vertaald, dan staat er:
"Die arg denkt, vaar arg in't hart" hetgeen dus het zelfde is. Groet Piet.

Piet

Dat ziet er weer mooi uit, en ik vind dat je dat heel mooi en naukeurig hebt geverft, daar mag je tevreden mee zijn.

Ik neem aan dat je ondertussen bijna klaar bent??

Hoi Jan, ik ben inderdaad "bijna" klaar. Ik moet nog twee bootjes maken, één anker. de davids en de grietje zetten,dat is het bovendste zeil van de bezaanmast. Verder nog wat tuigage voor de Fok en Grootzeil zoals de schoten en halzen (het verschil is, dat de schoot de schoothoorn aan lijzijde (van de wind af) naar achteren houdt en ook naar achteren loopt, de hals houdt de schoothoorn aan loefzijde (waar de wind inkomt) en loopt ook naar voren. De boelijns (boelijns zitten aan de staande lijken van de zeilen. En dienen om het zeil aan de loefzijde naar voren te halen indien de wind voorlijker dan dwars in komt). En de vlaggen. misschien vergeet ik nog wat, maar ik denk haar eind september af te hebben.

Groet Piet.

Dag Pietsan,
Het ziet er geweldig uit! Mijn complimenten! Maar waar dient het gat in BB boeg naast de ankerkabel voor? Komt daar nog iets in van een kettingstopper of zoiets?

Groeten, Martin

Hoi Pietsan,

Ik wist niet dat het kon maar je overtreft jezelf, mijn complimenten Piet.
Zelfs de steun van het boegbeeld heb je voorzien van een bloemmotief en
het benaderd het origineel aardig.
Nogmaals respect “goed en gedegen werk”.

A3

full

2e anker gat

Dag Pietsan,
Het ziet er geweldig uit! Mijn complimenten! Maar waar dient het gat in BB boeg naast de ankerkabel voor? Komt daar nog iets in van een kettingstopper of zoiets?

Groeten, Martin

Martin, de Victory heeft 4 ankers, 2 aan iedere kant. Het tweede gat dient dus voor het 2e anker. Tijdens extreme omstandigheden werden er meerdere ankers gebruikt en daar dient dat extra gat voor. gr. Piet
ps, de twee extra ankers zijn in principe reserve ankers, want ankers werden nogal eens verspeelt in die tijd.
full

Hoi Pietsan,

Ik wist niet dat het kon maar je overtreft jezelf, mijn complimenten Piet.
Zelfs de steun van het boegbeeld heb je voorzien van een bloemmotief en
het benaderd het origineel aardig.
Nogmaals respect “goed en gedegen werk”.

A3

Ik had dat bloem motief ook overgenomen van het origineel. DeA schilderd de steun helemaal goudkleurig, logisch, want het is allemaal piepklein. Bij mij thuis, ziet het er op de boot nog mooier uit dan op de foto, maar valt niet mee hoor. Is onder een grote loep met een klein kwastje geschilderd en de echte details krijg ik er op die manier niet op. Maar zoals je schrijft het benaderd het origineel en daar gaat het om. Dank voor het compliment. Groet Piet

boelijns

Ik lig helemaal op schema, en in afwachting van deel 113/116 heb ik alvast de boelijns voor de zeilen van de fokkemast aangebracht.
op de foto is de boelijn van het voorbramzeil blauw omcirkelt.

full

geleide blokken boelijns

De boelijns lopen via blokken aan het voorbramstag naar de nagelbank voor de fokkemast.
Rode pijltjes voor de blokken en blauw voor het stag.

full

verloop boelijns

Deze foto laat zien hoe de boelijns naar de nagelbank lopen. Het rechter pijltje is de boelijn van het voorbramzeil en links van het voormarszeil. De Fok, het onderste zeil heeft geen boelijns, maar halzen die de zelfde functie hebben.

full

@Pietsan: het gaat er steeds mooier uitzien.

ben trouwens wel eens benieuwd hoeveel starters van deze serie ondertussen dit bereikt hebben en wat er met hun (gedeeltelijke) kit is gebeurd

(dit is niet negatief bedoeld, maar ben gewoon nieuwsgierig)

@Piet
Zaten de boelijns ook in het tuigplan van DeAgostini?
Bij Caldercraft was het tuigplan zonder zeilen en ontbraken dus de boelijns (Longridge beschrijft de loop trouwens wel allemaal). De gordings en geien stopten allemaal met een knoop bij het blok op de ra vanwaar ze naar het zeil zouden moeten gaan.

Groet,

Ad

boelijns

@Piet
Zaten de boelijns ook in het tuigplan van DeAgostini?
Bij Caldercraft was het tuigplan zonder zeilen en ontbraken dus de boelijns (Longridge beschrijft de loop trouwens wel allemaal). De gordings en geien stopten allemaal met een knoop bij het blok op de ra vanwaar ze naar het zeil zouden moeten gaan.

Groet,

Ad

Hoi Ad, de boelijns zitten inderdaad in het tuigplan van DeA. Gr. Piet

Victory van DeA.

De boot zoals ze erbij ligt na deel 112 op 23/06/2013
full

Back