Bouwverslag HMS-victory Deagostini

puttingwanten

Ik maak de spreeworst vast met ijzergaren van 1/20e mm, hierdoor zijn de knoopjes praktisch niet zichtbaar.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
puttingwanten

full
full
Nog enkele plaatjes van de spreeworsten en puttingwanten.
full

Strak werk, Pietsan............. mijn complimenten.
je mag hier best een beetje trots op zijn.
Ik zie op de laatste foto dat Oliver Hardy ook best trots is
op zijn baasje, hij staat te dansen van plezier in de hoekkast;)

gr. A3

puttingwant...

Hier nog één foto van het puttingwant van de grote mast. De reden dat ik extra dun garen gebruik om de spreeworst te bevestigen is; omdat je anders als het klaar is je alleen maar een massa aan knopen ziet, die niet in verhouding staan tot de grote (schaal) van het schip. Alles komt hier samen, de zwichtingen, het puttingwant en de knopen van de spreeworst.
Nu zie je straks slechts de bindsels van het puttingwant zelf aan de spreeworst en dat ziet er naar mening een stuk beter uit dan de plaatjes van DeA. M.vr.Gr. Pietsan
full

Hoi Pietsan,

Ik ben zover om alle marswanten te spannen en keek voor de zekerheid nog even op de foto's van jou bijdrage # 1477.
Wat mij direkt opviel was dat jij de omwikkeling+ borging van het spantouw doet BOVEN de "dubbeling" van het bovenste jufferblok (dus op het ENKELE wanttouw) en niet zoals de bouwhandleiding het aangeeft(Afl. 96/blz.10/afb.4) OP deze "dubbeling".
mijn vraag is: is dit met een speciale reden gedaan?

gr. A3

full

Wat mij direkt opviel was dat jij de omwikkeling+ borging van het spantouw doet BOVEN de "dubbeling" van het bovenste jufferblok (dus op het ENKELE wanttouw) en niet zoals de bouwhandleiding het aangeeft(Afl. 96/blz.10/afb.4) OP deze "dubbeling".

Je ziet daar (ook in het echt) verschillende varianten van. Ik denk niet dat daar een vaste regel voor is.

Groet,

Ad

Hoi Pietsan,

Ik ben zover om alle marswanten te spannen en keek voor de zekerheidnog even op de foto's van jou bijdrage # 1477.
mijn vraag is: is dit met een speciale reden gedaan?

gr. A3

A3, Geen speciale reden, oogt gewoon mooier vind ik. Gr. Piet

eind resultaat puttingwant

Met deze foto wil ik nog laten zien dat het eindresultaat er netjes uitziet als je subtiele knoopjes maakt om de spreeworst te bevestigen en de zwichtingen.
full

zeilen

Ik heb besloten om de zeilen niet te kleuren, mede omdat ik deze boot bouw voor mijn broer en hij vind de zeilen mooi zoals ze zijn. En eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook.

De eerste stagzeilen hangen erop!
full

boegspriet

In aflevering 99 worden de voorstenge- en voorstengeborgstag aangebracht. Het is echter verstandiger om eerst alle blokken voor de water- en boegstagen aan te slaan uit afl. 104. Dit omdat er 7 blokken aan de spriet moeten komen en de stagen (voorstengestagen) zitten dan behoorlijk in de weg. De handleiding van DeA. is een goede leidraad, maar ervaring is nog altijd de beste leermeester. Groet Piet.

Piet even een vraagje over de foto in bericht 1511. De grote steng heeft onderin de voet 2 gaten. Die zijn op jouw foto net zichtbaar. Daarin werden de stengewindrepen getrokken. Ga je die ook nog aanbrengen ? Ik zou er dan niet te lang mee wachten anders kun je er bijna niet meer bij.

stengewinderepen

Piet even een vraagje over de foto in bericht 1511. De grote steng heeft onderin de voet 2 gaten. Die zijn op jouw foto net zichtbaar. Daarin werden de stengewindrepen getrokken. Ga je die ook nog aanbrengen ? Ik zou er dan niet te lang mee wachten anders kun je er bijna niet meer bij.

De stengewinderepen zitten er inmiddels al op.(als ik er aan denk zal ik een foto plaatsen). Ik vind het wel leuk dat je met een kritische blik naar de foto's kijkt. Gr. Pietsan

stengewinderepen

full

Hier de foto's van de repen van de
grote mast. Ze lopen door de mars en zijn op de nagelbank belegd.
full

stagen boegspriet

Een plaatje van de boegspriet met de water- boeg- en stampstagen. Alhoewel het niet mijn beste foto is, kun je waarschijnlijk wel zien dat wanneer je eerst de voorstenge stag (en borgstag) aanbrengt dat het lastig word om al je blokken aan te slaan voor boven genoemde stagen van de boegspriet. Omdat het halende part langs de boegspriet loopt naar de apostelen. Als je eerst de voorstengestagen aanbrengt dan moet je het touw om de blokken aan te slaan er tussen wurmen. En das nie makkelijk. Pietsan
full

Mooi die stengewindereep, ik had er helaas eigenlijk geen plaats voor op de Prins Willem en had begrepen uit de literatuur begrepen dat de stengewindereep op Hollandse schepen direct na het hijsen van de stengen verwijderd werd. Zulke details maken het schip wel af.

Andy

Mooi die stengewindereep, ik had er helaas eigenlijk geen plaats voor op de Prins Willem en had begrepen uit de literatuur begrepen dat de stengewindereep op Hollandse schepen direct na het hijsen van de stengen verwijderd werd. Zulke details maken het schip wel af.

Andy

Hoi Andy, deze details zijn mogelijk omdat het een groot schip is. Ze meet 1 meter en 25 cm van puntje jaaghout tot het hek. De romp zelf is ruim 80 cm. Meestal worden dit soort details op modelschepen niet aangebracht. Ik vind het optuigen van mijn schepen eigenlijk het mooiste onderdeel, waar ik graag wat extra werk in steek. Groet Piet.

Back