Bouwverslag HMS-victory Deagostini

full
Hier is nog een alternatief om de jufferblokken te bevestigen aan de rusten. Ik maak een grommertje van touwwerk en het knoopje valt weg achter de afdekplaat(lat). Ik ben nog niet bij deel 75, maar ik bouw de HMS-Fly ook. En ik vond de messing ringen niet mooi vandaar deze keus. Kan natuurlijk ook voor de rusten van de Victory. Groet pietsan.

Aan deze oplossing heb ik ook gedacht, ben eigelijk blij dat ik niet de eenigste ben met dat probleem. Dank voor de tips

Laatst bewerkt door een moderator:
hoe veel moet ik het vlak van stuk 34 afschuren? in de magazines is dit niet zo duidelijk...

de twee stukken op de spiegel die je in aflevering 20 moet afschuren

Je moet hier net zoveel (of weinig) schuren tot je een mooie vloeiende ronding krijgt zodat je de latten voor de huid zonder bulten of kuilen kan aanbrengen. Als je één of een paar latten voorbuigt en regelmatig past tijdens het schuren dan kom je er wel uit. Het magazine laat dit ook zien bij punt 1 op bladzijde 12 van afl. 20. Succes pietsan

Omlijsting van de kuil

Hallo,
Ik ben bezig met de omlijsting van de kuil (deel 59) maar ik kan in de beschrijving niet vinden of de latten 2 x 6 gelijk met het dek moeten komen of er iets boven uit steken.
Wie kan mij helpen?

Groetjes
Ton

Hallo,
Ik ben bezig met de omlijsting van de kuil (deel 59) maar ik kan in de beschrijving niet vinden of de latten 2 x 6 gelijk met het dek moeten komen of er iets boven uit steken.
Wie kan mij helpen?

Groetjes
Ton

Hoi Ton . Deze moet gelijk komen met het dek. In deel79 word deze verder afgewerkt.

Gr John

Beste Victory bouwers
In aflevering 79 starten we met de bouw van de bezaansmast.
Ik gebruikte bij de twee vorige masten het mastplan voor de maten en kon zonder probleem de masten uit het mastplan gebruiken.
In 79 lijkt het mij dat de afgedrukte modellen te klein zijn.
De bezaansmast van 355 mm is in het plan 335 mm.
De bezaansmaststeng van 200 mm is op tekening 190 mm.
De bezaansbramsteng van 170 mm is in het plan 160 mm.
Neem dus de maten exact met de meetlat en gebruik het schema niet.
Ik vind dit wel een flinke misser van DeA. een waarschuwing was miinstens op zijn plaats geweest.
Wees alert, HenRie

wie is een keer by de kombuis geweest, is het een groote winkel om rond te kyken .

ik woon er 2 uur ryden met de ns vandaan.

is er veel te zien .

Ik heb er goede ervaringen mee wanneer je er iets online besteld snel en netjes en goed verpakt dus dan moet de winkel ook wel goed zijn denk ik.

Mvrg,Frenk

ik was vandaag naar de kombuis gegaan in putten .

2, 5 uur trein reis half uur vertraging .

15 min. lopen , ik kom by de zaak aan om 15 uur 45.

was hy al dicht en op de deur stond dat hy om 1600 dicht zou gaan.

dus de hele reis voor niks .

vind ik geen steil om eerder dicht te gaan dan je vermeld op de site en de deur..

Hay
Vandaag heb ik de bouw na enige weken weer hervat en ik loop al meteen tegen een probleem aan namelijk het volgende. In afl 65 moet ik de ijzeilspieren schuren maar ik lees nergens hoelang deze ijzeilspieren moeten zijn als ik kijk op het schema van de Ra's van de grote mast dan zie ik onderaan staan dat de ene 180mm lang moet zijn en de andere 135mm maar in het handboek en dan bij foto 5 kan ik niet anders concluderen dat ze allebij even lang zijn.
Wie kan het mij vertellen ?

mvrg, Frenk

Het lijkt mij, na het schilderen van de romp, deel 75, tijd om de koperen beplating aan te brengen. Handleiding heb ik van de Engelse site gehaald, maar waar bestel ik die koperen plaatjes en waar let ik op bij het bestellen. Graag hulp, bvd.

Theo

lijzeilspieren

Hay
Vandaag heb ik de bouw na enige weken weer hervat en ik loop al meteen tegen een probleem aan namelijk het volgende..........

mvrg, Frenk

Hallo Frenk, als je de boot bouwt volgens het schema van DeAgostini, dan kun je het best de maten aanhouden volgens hun plan. Dan zijn de bijde spieren voor de grote ra 180 mm en de spieren voor de grootbramra 135 mm. Je vind de juiste maten op het mastplan. Ik denk dat de verwarring komt omdat ze de lijzeilspieren voor bijde ra's naast elkaar hebben getekent. Het bericht van Ad is ook juist, maar hij hanteert andere maten en dan word de verwarring misschien nog groter. mvg Piet

Het bericht van Ad is ook juist, maar hij hanteert andere maten en dan word de verwarring misschien nog groter.

Omgerekend naar schaal 1:84 zijn de maten bij mij 185 en 133 mm. Die afwijking is gering, in boeken vind je ook daar weer afwijkende maten voor. Die 180 en 135 mm gewoon aanhouden dus, zou ik zeggen.

Groet,

Ad

maar waar bestel ik die koperen plaatjes en waar let ik op bij het bestellen.

ShipWrightShop verkoopt ze voor de Caldercraft modellen, maar die zijn 1:72. De plaatjes zijn 17 x 6,5 mm, zelf denk ik dat ze op jullie model ook niet zouden misstaan.

83525.jpg

Aeronaut heeft ze ook (8 x 18 mm), maar die zijn wat grover van uiterlijk (minder maar grotere nagelkoppen). Ik heb die gebruikt voor m'n America restauratie (zie "Opknappertje" in mijn handtekening), en had daar achteraf spijt van. Ze zijn daarbij ook nog redelijk wat duurder.
Ik dacht dat ik er ruim 2000 gebruikt had (er zaten er 2600 in maar ik geloof dat ik er meer dan 400 over had), rekening houdend met de schaal zou je op zo'n 1600 (van de 17 x 6,5 mm) uitkomen. Met een beetje velletjes papier verknippen en daar het oppervlak van bepalen kan je wellicht op een betere schatting uitkomen.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie net in het boek van Longridge dat de afmetingen bij de Victory 1219 x 381 mm zijn. Verder zegr hij ook nog dat ze enigzins overlappend weren geplaatst, maar dat is op deze schaal niet te doen denk ik.

Back