Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Als ik 2 latjes langs elkaar leg bijvoorbeeld voor de masten en ik teken een rondje en ik moet dit rondje uitzagen of snijden dan doe ik dit met een mesje.

Vraag ?

Is er nog een betere manier om een zo mooi mogelijk rond gat te krijgen of een andere methode.

Ik gebruik de dongle mast zelf voor het gat. Even schuurpapier er omheen leggen en dan recht op de lat schuren. Krijg je exact de ronding van de mast.
gr. Wim

voorderingen

De stand van zaken, aan deze zijde.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Blokken

Op veel fora van antieke zeilschepen zie ik dat de blokken en katrollen vaak op de kop zitten. Ik heb een tekeningetje gemaakt wat duidelijk maakt wat ik bedoel. Doe er je voordel mee.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
tip

LeoS

Ik ben blij met je tip, als je bezig bent valt het niet op, of je hem op z'n kop hebt, nu weet je dat je daar op moet letten.
Bedankt.

Ik heb t/m 60 ontvangen en heb al wat omgestudeerd op deel 56. Bovenaan blz 11 wordt de eerste plank van de binnenkant van de verschansing geplaatst. Uitdrukkelijk wordt gezegd niet spijkeren. Door de zeeg van het dek sluit een rechte plank over die lengte al niet mooi meer op het dek. Deagostini lost dat probleem volgens mij niet op, het is ook maar gering, maar toch denk ik de plank maar even gespijkerd aan de spanten om hem netjes op het dek te kunnen lijmen. De plank verjongen betekent hier dat je toch een mm schanshoogte opgeeft en en de kier laten ontstaan geeft in de midden een extra hoogte aan de verschansing. Ik vang dit soort dingen liever op voor ze een probleem worden al is dat soms wat overdreven.

plastic ramen kajuiten

In aflevering 58 worden de ramen in de kajuiten gelijmd. Ik heb twee vragen: ten eerste, zit de beschermfolie aan beide kanten (ik denk van wel) en hoe krijg je in vredesnaam die beschermfolie eraf, als je een begin hebt is het geen probleem, maar vind maar eens een begin!
bvd voor de reacties.

In aflevering 58 worden de ramen in de kajuiten gelijmd. Ik heb twee vragen: ten eerste, zit de beschermfolie aan beide kanten (ik denk van wel) en hoe krijg je in vredesnaam die beschermfolie eraf, als je een begin hebt is het geen probleem, maar vind maar eens een begin!
bvd voor de reacties.
De folie zit maar aan één kant. Als je moeite hebt met het verwijderen, een klein beetje lijm aan je vinger en dan blijft de folie aan je vinger plakken en kan je het weghalen. Maar je moet wel eerst bepalen aan welke kant het zit, dit kun je doen door het onder een lamp te houden de kant zonder folie glimt dan meer. gr. pietsan

Ik heb t/m 60 ontvangen en heb al wat omgestudeerd op deel 56. Bovenaan blz 11 wordt de eerste plank van de binnenkant van de verschansing geplaatst. Uitdrukkelijk wordt gezegd niet spijkeren. Door de zeeg van het dek sluit een rechte plank over die lengte al niet mooi meer op het dek. Deagostini lost dat probleem volgens mij niet op, het is ook maar gering, maar toch denk ik de plank maar even gespijkerd aan de spanten om hem netjes op het dek te kunnen lijmen. De plank verjongen betekent hier dat je toch een mm schanshoogte opgeeft en en de kier laten ontstaan geeft in de midden een extra hoogte aan de verschansing. Ik vang dit soort dingen liever op voor ze een probleem worden al is dat soms wat overdreven.
Theo, in nr. 53 op bladz. 10 onderaan word jou probleem wel deglijk behandeld. De dekknieën worden daar aangepast zodat je later geen probleem hebt met de zeeg. Je kan ook je latten in warm water leggen dan worden ze wat zachter en kun je zo de zeeg aanpassen. gr. pietsan

Bedankt voor de tip, met een klein beetje houtlijm op een vingertop is de folie inderdaad goed los te maken.

wanneer beginnen

Goeiemorgen,

Ik heb een vraagje. Ik ben de victory delen aan het "sparen".
In eerste instantie is mijn planning om te wachten met bouwen tot het eind van de serie. Je hebt dan alles compleet en hoeft niet meer te wachten.
Maar..........
Als ik het forum een beetje lees kom je toch wel veel ideeen, en moeilijkheden en mogelijkheden tegen.
Ik begin dus een beetje te twijfelen of ik niet al moet gaan beginnen, nu er veel over geschreven wordt.

Ik ben een medium ervaren bouwen, met name diarama's 1:35. Dit is het eerste houten bouwwerk

Gaarne input: wat is de beste tijd om te starten.? :confused:

starten

Goeiemorgen,

In eerste instantie is mijn planning om te wachten met bouwen tot het eind van de serie. Je hebt dan alles compleet en hoeft niet meer te wachten.
Maar..........
Als ik het forum een beetje lees kom je toch wel veel ideeen, en moeilijkheden en mogelijkheden tegen.
Ik begin dus een beetje te twijfelen of ik niet al moet gaan beginnen, nu er veel over geschreven wordt.

Ik ben een medium ervaren bouwen, met name diarama's 1:35. Dit is het eerste houten bouwwerk

Hoi Bigschuim

Je moet beginnen wanneer je het zelf goed vindt om te starten, als je begint omdat een ieder dat doet gaat het mis.
Vaak zie je bouwers die volop starten, een hoop ideeen hebben, en dan na een korte tijd de pijp aan maarten geven.
Kijk maar naar het bouwverslag van de Bismarck, in het begin heel veel bouwers, met bergen ideéen, aan het eind van het bouw proces, nog maar weinig over.
Maar als je er echt zin in hebt moet je het zeker doen, 140 uitgaven is een lange tijd om te sparen.

@Bocdan,
Goed punt.
Ach sparen heeft zo zijn voordelen en we zijn al bij op de helft heb net nu 52-56 binnen gehad.
Ik ga wachten. Blijf wel het forum lezen. Ik was begonnen met een documentje waarin ik tips en weetjes zet die gepost worden.

Goeiemorgen,

@Bigschuim.
Met de zomer op komst is dit misschien geen goede periode om te starten, maar ik zou zeker niet wachten tot je alles in huis hebt, duurt nog meer dan 1 jaar. Dan is het zomer 2013.
Het is behoorlijk veel werk en denk dat als je bv in het najaar begint je niet eerder klaar bent dan dat het laatste deel wordt geleverd.
Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je er in kunt stoppen!

Back