Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Dekroosters

Mede Victory bouwers,
Vandaag verstuur ik mijn eerste bouwbericht. Ik ben nieuw op het forum, maar las de berichten wel.
Ik heb niet veel meer bouwervaring dan de vorige 47 afleveringen.
Met aflevering 47 heb ik de dekroosters gemaakt.
Ging heel goed, maar ik kwam een vreemd probleem tegen.
De roosterelementen bestaan uit stripjes met 15 inkepingen, je moet stripjes maken met 10 inkepingen, blijft een stripje met 4 inkepingen over.
Het vierkante rooster bestaat uit 10 horizontale en 10 vericale stripjes.
De kleine roosters hebben 5 of 6 lange stripjes van 10 inkepingen, en 10 stripjes van 5 of 6 inkepingen.
Alles kan goed gemonteerd worden.
Maar in het laatste rooster kom je, mijns inziens, korte stripjes te kort.
Ik heb dat opgelost door korte stripjes in twee delen te maken. Gaat prima.
Als ik dit vooruit geweten had, had ik in plaats van strips van 10, strips van 9 inkepingen gebruikt.
Je hoeft dan niets te improvisren en op het dek kun je net zo makkelijk roosters van 9 in plaats van 10 gebruiken. De dekuitsparingen blijven voldoende. Wel de omlijsting aanpassen
Als je het met bovenstaande eens bent kun je je eigen roosters aanpassen.
Groetjes, medebouwer Henrie

Hekgalerij

Dag Pjotr, Je probleem komt mij bekend voor, toen ik dat ontdekte heb ik de inkeping wat verlaagd. Lijkt mij zonder problemen.
Die hekgalerij vind ik toch wat vreemd in 40/41 wordt hij aan het schip gebouwd, zonder glas. Het glas wordt pas in ca 60 geleverd, dan kun je het glas niet meer achter de beplating plakken, dus moet het ervoor komen, zou dat fraai zijn ? Aanwijzingen heb ik niet gevonden.
Ik wacht nu met het vastlijmen van de hekgalerij tot ik het glas gekregen heb en beslis dan hoe of wat.
De hekgalerij kun je heel goed uitproberen met elstiekjes, dan zie je ook dat alles past maar het moet weloverdacht geplaatst worden.
Het onderdeeltje 79, de steun, heb ik toen vastgezet op de hoogte van 58 dat geeft veel hulp.
Op forum.model-space.co.uk/default.aspx? vind je de engelse bouw begeleiding die zijn bij aflevering 90 dus dan kun je nog eens in de toekomst kijken, heel interessant.
Veel plezier met je hobby
HenRie

Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum, bouw ook de Victory maar loop wat achter; ik ben nu bij deel 40, de hekgalerij.

Daar heb ik een vraag over: de twee onderdelen nr. 59 zijn bij mij zo'n 4 mm. te kort(dwz niet hoog genoeg). Het onderste dek leg ik op de galerijsteunen en het bovenste dek komt in de inkepingen van spant 30. Daar valt niets aan te wijzigen. Dan raken de twee delen 59 (gelijmd vlgs de beschrijving) lang niet het onderste dek.

Kan dat kwaad? Of kan ik gewoon twee nieuwe plaatjes op maat maken en die gebruiken?

Graag een reactie.

Groet Pjotr

Het stuk dekgalerij dat je nu hebt is als het ware het frame. In aflevering 83 (Engelse bouwsite), plak je het glas op de stukken die je er nu op zet. Daarna volgt de afwerking met lijsten en pilaren. Wat je nu hebt verdwijnt dus eigenlijk onder het glas en dan onder de buitenkant van de hek galerij.

Jongens,

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik dacht dat dit een forum was voor beginnende bouwers.....

Als ik jullie zo bezig zie ben ik al geen beginner meer maar een knoeier.

Jullie zijn echt wel bezig als ver ver gevorderde bouwers.

Ik ben vooral op zoek naar tips van en voor collega knoeiers...

Peter

Jongens,

Ik wil geen spelbreker zijn maar ik dacht dat dit een forum was voor beginnende bouwers.....

Als ik jullie zo bezig zie ben ik al geen beginner meer maar een knoeier.

Jullie zijn echt wel bezig als ver ver gevorderde bouwers.

Ik ben vooral op zoek naar tips van en voor collega knoeiers...

Peter

Sluit ik mij bij aan>

Ik snap niet helemaal wat er zo moeilijk is.:confused: Ja de Victory is voor een beginnende bouwer een moeilijke boot. Zie Rons verhaal in bericht 1 van dit draadje. De verhalen over de hekgalerij volgen de bouwbeschrijving en sinds Ron in bericht 205 de opengewerkte versie begon te veranderen, praten we over wat er waar op het dek staat. Zelfs al volg je op de letter de bouwbeschrijving, opengewerkt of niet, geschilderd of niet, straks nog koper onder de waterlijn of niet, doe je staand tuig of ook lopend tuig en wil je wel of niet zeilen monteren.Vergis je niet ik ben met houten schepen vorig jaar september begonnen uit het niets. Tot nu toe heb ik dus 48 afleveringen Victory ervaring. Maar zoals gezegd, lees je in weet wat voor schip het was en is. Een model als de Victory is niet alleen een paar plankjes en kanonnetjes. Het is ook een geschiedenis boek over zeilende oorlogschepen rond 1800. Het is ook een cursus bouwen met dunne kleine plankjes. Hier heb je door de boekjes van deagostinie en de verschillende bouwsites en forums de gelegenheid om eigenlijk snel, veel te leren. Maar denk om de regel van Pietsan als je niet probeert faal je sowieso. Als ik onder dit bericht Theo zet denk dan maar een collega knoeier.

bouwers

Jongens Jongens.

Een beetje optimistisch mag je wel zijn, een ieder is klein begonnen, en heeft meerdere onderdelen, verschillende keren gebouwd, net zo lang tot het naar je zin is, en zoo word je dus een modelbouwer met ervaring.

Niemand is een prutser, of knoeier, of welke uitdrukking nog verder, de eerste model bouw schepen van mijn hand, durf ik niet naast die van nu
te zetten, maar weg gooien NEE, dat doen we niet.

Na enige tijd merk je van zelf dat je sommige onderdelen, veel makkelijker ga at maken, Het is net vroeger op school, iedere keer leer je wat bij.
Maar de meester heeft nog nooit gezegt dat ik zat te prutsen, of knoeien,
Wel dat het beter kan.

Dus laten we die worden maar vergeten, en zeggen dat het nog niet zo is gelukt, zoals ik het wilde hebben.

En hier veel lezen, niet alleen DIT draadje, maar ook andere, je steekt er ALTIJD wat van op.

Hallo,

Ik wil niemand tegen de borst stoten. Voor mij is dit de eerste keer in hout.

Ik lig vooral over eenvoudige punten waker die de ervaren man al lang onder de knie heeft zoals:
- welke verf/lijm is het best
- Hoe plooi ik een lat.
- Hoe vlak ik eenvoudig een plank af.
- Met welk schuurpapier moet ik werken.
-....

Echt alledaagse vragen die ik tegen kom nu ik begonnen ben met beplanken. Tot hiertoe heb ik al veel uit het forum gehaald. (bv. Ik heb op jullie aanraden een electrisch plankenbuiger gekocht en die werkt echt fantastisch. Maar echt een handleding zat er niet bij. Dus heb ik er hier veel tips over gevonden.)

Ik merk echter dat de beginners beginnen afhaken omdat er nu voor over dingen wordt gepraat die voor ons minder belangrijk zijn. (zonder dat ik afbreuk will doen aan de waarde van de bespreking voor jullie).

Ik hoop dat U allen het begrijpt.

Peter

PS.
Ik ga nu aan de eerste rij geschutspoorten. Heeft nog iemand tips. Want mijn eerste testen met uitsnijden zijn hopeloos mislukt.... de planken versplinterde (Mss is mijn dremel een mogelijkheid???)

Ik lig vooral over eenvoudige punten waker

Je bericht is niet helemaal doorgekomen, maar ik begrijp de strekking.

Maar daar is nu juist een forum als dit voor. Door ervaringen te delen, en adviezen van andere bouwers te krijgen, doe je over een jaar of twee jaar dingen fluitend waar je nu wakker van ligt.
Onervarenheid is niet iets waarvoor je je moet generen. Iedereen is onervaren met deze hobby begonnen. En de één is wat langer bezig en heeft de nodige ervaring, en voor een ander is dit de eerste stap.
Als je dingen niet snapt, of je niet weet hoe je iets moet doen, moet je dat gewoon hier plaatsen en krijg je serieus antwoord. En er zal echt niemand zijn die je daarbij uitlacht!!!!!!!

Groet,

Ad

Ik heb voor de geschutspoorten een vierkant blokje van 12x12 mm gemaakt op een tandenstoker. Zo voorkwam ik, door het blokje te passen, dat mijn angst om teveel weg te snijden de gaten te klein maakte. Verder had ik ook een malletje en gebruikte ik de boor. Maar omdat zo'n ronde kant moeilijk "onder de hand"te krijgen was, heb ik veel gecontroleerd en moest ik later toch hier en daar een beetje vullen. De kozijnen komen nog maar bij mij werd de kwaliteit daar niet beter (ook niet minder) door. Ik heb daar ook geleerd dat een scherp mes belangrijk is. Probeer je gereedschap zo te gebruiken dat je zo min mogelijk kracht nodig hebt. Als dat mij lukt, ziet de klus er ook beter uit. De dremel is een uitkomst maar ik moet er nog aan wennen. Vaak maak ik voor boorgaten een begin met het handboordje (niet die pomp van Deagostinie).

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik wil niemand tegen de borst stoten. Voor mij is dit de eerste keer in hout.

Ik lig vooral over eenvoudige punten waker die de ervaren man al lang onder de knie heeft zoals:
- Hoe plooi ik een lat.
-....

Echt alledaagse vragen die ik tegen kom nu ik begonnen ben met beplanken. Tot hiertoe heb ik al veel uit het forum gehaald. (bv. Ik heb op jullie aanraden een electrisch plankenbuiger gekocht en die werkt echt fantastisch. Maar echt een handleding zat er niet bij. Dus heb ik er hier veel tips over gevonden.)

Ik merk echter dat de beginners beginnen afhaken omdat er nu voor over dingen wordt gepraat die voor ons minder belangrijk zijn. (zonder dat ik afbreuk will doen aan de waarde van de bespreking voor jullie).

Ik hoop dat U allen het begrijpt.

Peter

PS.
Ik ga nu aan de eerste rij geschutspoorten. Heeft nog iemand tips. Want mijn eerste testen met uitsnijden zijn hopeloos mislukt.... de planken versplinterde (Mss is mijn dremel een mogelijkheid???)

Peter, Mijn tip is; boor een gaatje in het midden van het uit te snijden poortje en snij dan héél voorzichtig (per mm) met een nieuw en dus scherp mesje telkens tot de volgende plank en werk zo verder met kleine stukjes gelijk. laat de laatste mm zitten en schuur die weg met een wegwerp nagelvijltje (verkrijgbaar bij elke drogist of kruidvat) Die vijltjes zijn ong. 10 mm breed en zijn daarom zeer geschikt voor de geschutpoortjes. Maar vooral voorzichtig en met geduld. En vervang regelmatig je mesje, want dat is belangrijk een mesje waar je hout mee snijdt, is vlug bot en dat werkt niet goed. Succes! Gr. Pietsan

Peter, hier kort nog wat opmerkingen:

Gewone witte houtlijm voor al het houtwerk.

- Hoe plooi ik een lat
Je noemt al dat het buigen goed lukt, maar ik begrijp dan niet wat je met "plooien" bedoelt.

Ik begrijp hier niet wat je bedoelt met "afvlakken". Als je het geleidelijk smaller maken van een lat bedoelt, altijd van buiten naar binnen snijden, andersom loop je de kans op splijten lanhs de houtnerf. Verder het liefst stevig aandrukken met, en snijden langs een stalen lineaal, dat werk het best.

Hangt er vanaf in welke fase, en hoe glad het moet worden. Om oneffenheden weg te schuren gebruik ok zo grof mogelijk, bijvoorbeeld korrel 60. Des te dichter je bij je uiteindelijke doel komt, des te fijnere korrel ga je gebruiken. Als het de eerste beplanking is en er nog een tweede beplanking overheen komt, niet te glad schuren, met een wat ruwer oppervlak krijg je een beter hechting met de tweede beplanking. Daarbij ga ik meestal niet fijner dan korrel 120, als de vorm er maar goed in zit. Dat is belangrijk voor de tweede beplanking, die meestal dunner is (1 mm?). Daar wil je niet al te veel meer afschuren dus moet de vorm goed zijn, en mag het oppervlak wat ruw zijn.

Groet,

Ad

hallo Peter.
ik heb met de dremel de geschutspoorten uit gefreesd tot bijna de maat, en daarna met een heel scherp mes verder uit gesneden ging bij mij uitstekend.maar met dremel even oefenen voor vaste hand veel succes
groeten Andre

PS.
Ik ga nu aan de eerste rij geschutspoorten. Heeft nog iemand tips. Want mijn eerste testen met uitsnijden zijn hopeloos mislukt.... de planken versplinterde (Mss is mijn dremel een mogelijkheid???)[/QUOTE]

1) scherp mesje.
2) eerst verticaal snijden, daarna horizontaal.

Groet
Ton

Dag Peter,
Het uitsnijden van de geschutspoorten is een secuur werkje.
Ik heb eerst met een dremel geprobeerd om de poorten uit te zagen, maar je moet een heel vaste hand hebben om een goed resultaat te boeken.
Uiteindenlijk had ik de beste resultaten met een scherp stanleymes, waarmee ik eerst de verticale sneden voorzichtig maaakte daarna de horizontale, met een sjabloontje van geplakte latjes van 12 mm controleerde ik op een goede pasmaat, ging redelijk goed.
De geschutspoorten moeten daarna bekleed worden met de raamlijsten, bedenk goed wat je uiteindelijk zou willen bereiken, met de kleur.
De lijstjes rood verven moet m.i. gebeuren voor de montage, om vlekken te voorkomen.
De lijstjes kunnen m.i. best laat gemonteerd worden.
Dit is wijsheid achteraf want mijn lijstjes zijn al gelijmd.
Succes HenRie

kanonspoorten

Heeft iemand hier weleens aan gedacht, zeker een idee voor de mensen die
full
niet zo goed kunnen snijden.

full

full

Het is misschien een idee. om het toe te passen.

Foto's zijn over genomen van een duits forum. het idee is van Axel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back