Bouwverslag HMS-victory Deagostini

zeer fijn

In de tijd, dat ik op de peplankings latjes moet wachten, heb ik maar de anker beting zitten maken.
hier een foto, de rest staat in mijn foto album.
full

zeer fijn afgewerkt maar kan dit niet plaatsen waar dit zou moet geplaatst worden

Laatst bewerkt door een moderator:
ankerbeting

@wittyrudy

Deze beting staat op het eerste geschuts dek.
Ik zet de balkjes voor de imitatie kanonnen er niet in, daar komen echte voor.
dus deze beting kan je altijd nog zien, door de poorten.
Moet je er wel licht in maken, dat licht al klaar, in de vorm van kerst verlichting, ik moet de led nog wel ombouwen.

In de tijd, dat ik op de peplankings latjes moet wachten, heb ik maar de anker beting zitten maken.
hier een foto, de rest staat in mijn foto album.
full

eheu:confused::confused: .Mist ik iets dit zit toch nog niet in de geleverde delen?????

Laatst bewerkt door een moderator:
onderdelen

Johnboy

Maak je geen zorgen, dit zit ook niet in het pakket, maar ik maak hem open, zodat je door de poorten kan kijken, en dan zie je deze beting staan.
Wel met licht, anders zie je nog niets.

Hoi,

Het beplanken loopt prima. 24 uur onder water (gevulde waterfles) dan volgende dag vastzetten met duimspijkers en laten drogen.
Dan de dag erna vastlijmen. Het gaat zo wel niet snel (2 latjes per dag SB en BB), maar wel goed.
Ook de boeg lukt zeer zeer goed.

Heb wel wat gevloekt bij mijn 2de rij omdat mijn 1ste rij niet goed in lijn was gezet. (maar dat is verholpen met terug losmaken en terug plakken).

NU mijn probleem. de spiegel. Hier buigen de latjes wat te veel en breken. Heeft iemand wat tips?

Mss wat amoniak toevoegen aan het water? (mijn model staat in de living en de geur zou wel eens een probleem kunnen worden.) en dan hoeveel amoniak?

Ik ben op zoek naar een goede werkwijze voor de spiegel af te werken.

Mvg,
Peter

NU mijn probleem. de spiegel. Hier buigen de latjes wat te veel en breken. Heeft iemand wat tips?

Is het mogelijk een foto te plaatsen van waar de problemen optreden, Peter. Ik kan me zo niet voorstellen waarom er problemen bij de spiegel optreden. De rondingen bij de boeg zijn veel sterker, toch?

Groet,

Ad

Hoi,

Het beplanken loopt prima. 24 uur onder water (gevulde waterfles) dan volgende dag vastzetten met duimspijkers en laten drogen.
Dan de dag erna vastlijmen. Het gaat zo wel niet snel (2 latjes per dag SB en BB), maar wel goed.
Ook de boeg lukt zeer zeer goed.

Heb wel wat gevloekt bij mijn 2de rij omdat mijn 1ste rij niet goed in lijn was gezet. (maar dat is verholpen met terug losmaken en terug plakken).

Mss wat amoniak toevoegen aan het water? (mijn model staat in de living en de geur zou wel eens een probleem kunnen worden.) en dan hoeveel amoniak?

Ik ben op zoek naar een goede werkwijze voor de spiegel af te werken.

Mvg,
Peter
Peter, Ik heb de latjes in heet water gelegd, ong. 20 min. en daarna gebogen met de electrische plankenbuiger. Dat ging zonder probleem, ik heb er niet één gebroken. Wel rustig aan doen en tussendoor weer even nat maken, dan krijg je ze haaks en zelfs nog verder. Gr. Piet

Peter, Ik heb de latjes in heet water gelegd, ong. 20 min. en daarna gebogen met de electrische plankenbuiger. Dat ging zonder probleem, ik heb er niet één gebroken. Wel rustig aan doen en tussendoor weer even nat maken, dan krijg je ze haaks en zelfs nog verder. Gr. Piet

Piet,

Ik heb echter geen electrische plankenbuiger.(enkel de mechanische maar ze hebben mij afgeraden hem te gebruiken.)

Zou een soldeerbout kunnen helpen?

Mvg,
Peter

Piet,

Ik heb echter geen electrische plankenbuiger.(enkel de mechanische maar ze hebben mij afgeraden hem te gebruiken.)

Zou een soldeerbout kunnen helpen?

Mvg,
Peter
Peter, een soldeerbout is misschien een alternatief, je moet er wel rekening mee houden dat een soldeerbout veel heter word dan een plankenbuiger. Een buiger is ong. 30 watt en een sold.bout 700 watt! Dus je plankjes goed nat houden, dan lukt het wellicht. Ik heb zelf geen ervaring met een soldeerbout. Je kan ook buigen met stoom. Gr. Piet

Is het mogelijk een foto te plaatsen van waar de problemen optreden, Peter. Ik kan me zo niet voorstellen waarom er problemen bij de spiegel optreden. De rondingen bij de boeg zijn veel sterker, toch?

Groet,

Ad

@Peter, begrijp het verhaal ook niet zoals Ad hierboven aangeeft.
Je bent toch niet naar onderen aan het beplanken ipv naar boven?

Groet
Ton

hekgalerij

Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum, bouw ook de Victory maar loop wat achter; ik ben nu bij deel 40, de hekgalerij.

Daar heb ik een vraag over: de twee onderdelen nr. 59 zijn bij mij zo'n 4 mm. te kort(dwz niet hoog genoeg). Het onderste dek leg ik op de galerijsteunen en het bovenste dek komt in de inkepingen van spant 30. Daar valt niets aan te wijzigen. Dan raken de twee delen 59 (gelijmd vlgs de beschrijving) lang niet het onderste dek.

Kan dat kwaad? Of kan ik gewoon twee nieuwe plaatjes op maat maken en die gebruiken?

Graag een reactie.

Groet Pjotr

Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum, bouw ook de Victory maar loop wat achter; ik ben nu bij deel 40, de hekgalerij.

Daar heb ik een vraag over: de twee onderdelen nr. 59 zijn bij mij zo'n 4 mm. te kort(dwz niet hoog genoeg). Het onderste dek leg ik op de galerijsteunen en het bovenste dek komt in de inkepingen van spant 30. Daar valt niets aan te wijzigen. Dan raken de twee delen 59 (gelijmd vlgs de beschrijving) lang niet het onderste dek.

Kan dat kwaad? Of kan ik gewoon twee nieuwe plaatjes op maat maken en die gebruiken?

Graag een reactie.

Groet Pjotr
Pjotr, de enige reden die ik zie is; dat je de steunen van de hekgallerij waar het onderste dek van de gallerij op rust te diep hebt afgeschuurd. Maar volgens mij is dit geen probleem, omdat de onderdelen 59 slechts als steuntjes dienen en als je er een stukje afvallat onder lijmt komt het wel goed. Probeer het wel secuur te doen anders kom je in de problemen met de maten van de zijgallerijen. Gr. Pietsan

ik heb een vraagje over deel 24, blz 11 "de onderbouw van de hekgalerij"

er staat "schuur de bovenkant van de plank vervolgens gelijk met de bovenkant van de steun (zie afbeelding rechts"

maar, op de afbeelding is latje nr 5 schuin oplopend naar boven afgeschuurd, en loopt die helemaal niet gelijk met de steunen van de hekgalerij??

ik heb een vraagje over deel 24, blz 11 "de onderbouw van de hekgalerij"

er staat "schuur de bovenkant van de plank vervolgens gelijk met de bovenkant van de steun (zie afbeelding rechts"

maar, op de afbeelding is latje nr 5 schuin oplopend naar boven afgeschuurd, en loopt die helemaal niet gelijk met de steunen van de hekgalerij??

@action: de foto vertekent omdat hij schuin van boven is genomen. De bovenkanten moeten wel degelijk gelijk komen te liggen.
Later komt hier het onderste dek van de hekgalerij op te liggen! Zie bouwhandleiding deel 40.

Groetjes, Ton

dek beplanking

@ Pietsan.

Ik ga binnenkort mijn eerste dek beplanken, en ik zit nog steeds te twijfelen wat voor hout.
Nu wil ik graag weten, of jij de dekken ook hebt beplankt, en wat voor hout heb jij daarvoor gebruikt.
Ik denk zelf aan teak, het is een mooie hout kleur, en het word veel voor dekken gebruikt, ( of dat toen ook was, laat ik in het midden ), het gaat van zelf kleuren.
Maar is het niet TE donker, wat denk jij?
De meeste gebruiken Ahorn, een vrij witte houtsoort.

Ik ga binnenkort mijn eerste dek beplanken, en ik zit nog steeds te twijfelen wat voor hout.

Het realistisch namaken van de kleur/uitstraling van de dekken van dit soort schepen blijft een vrijwel onmogelijke opgave denk ik, Jan. Ik denk dat je maar gewoon moet doen wat je het mooist vindt, te donker lijkt me zeker niet mooi bij dit schip. Bij Caldercraft zijn ze vrij licht (Tanganyika). Wat ik zelf ook mooi vind is Annegré van Billing Boats. Licht teak lijkt me ook wel wat, maar ik weet niet of dat in van dit soort dunne latjes te krijgen is.
Er is trouwens ook wel héél licht noten (dekken van de Amerigo Vespucci van Mantua), maar als je dat aanschaft moet je dat echt zelf in de winkel uitzoeken denk ik. Op de bouwfoto's van de Amerigo Vespucci zijn ze gewoon donker noten!!
Bij de Mississippi boot zijn de dekken ook heel licht, maar daar heeft Mantua niet de moeite genomen om te vermelden welk houtsoort dat is.....

Het blijft een persoonlijke keuze.

Groet,

Ad

Back