Volgens mij werden dekken vroeger uit eik. iep of den gemaakt.
Men gaf de voorkeur aan Iep omdat dat nagenoeg niet splinterd, maar in grote stukken breekt in tegenstelling tot eik (dat gaf dus meer verwondingen)
Zelf gebruik ik Lindehout omdat dat mooi te verouderen is met een mengsel van azijn en staalwol
Let hier niet op het patroon, dat is nog lastiger, want er werd per periode een ander patroon gebruikt.
Het gaat hier even over de manier van verouderen en nog belangrijker het aanbrengen van de breeuwnaden.
Ik gebruik een omslachtige manier, maar het zwart van mijn naden loopt of trekt niet in de planken zodat je dan te dikke naden krijgt.
Deze foto geeft een beeld van de naden en kopse kanten.
Wekwijze van verouderen en breeuwen.
1) maak de planken op maat ( afhankelijk van de periode waarin het schip gebouwd is)
2) Schuin ALLE kanten met een schuurpapiertje enigsinds af.
Smeer de planken in met de vloeistof die je krijgt uit het mengsel van azijn en staalwol (dit mengsel gaat een verbinding aan en als je dat op de planken smeert wordt het grijs. Let op bij donker hout wordt het zwart!!)
Laat het goed drogen!!
3) Ga met een potlood langs alle kanten van je plank.
Voor de spijkergaatjes prik je met een naald kleine gaatjes op de juiste plaats, potlood erin ronddraaien en klaar
4) Leg de planken op het dik in het juiste patroon. dus niet zomaar wat planken met een overlap leggen, maar er bestaat een verdeling voor.
Ik denk det de Victory een 4-planks verdeling had, maar dat weet ik niet zeker, maar dat is op te zoeken.
5) Lijm zodanig dat er steeds een beetje lijm tussen de naden uitkomt.
6) Als je zo een deel gelegd hebt, strooi dan wat zaagsel, schuurstof op het beplankte deel.
7) Schuur nu het beplankte deel en je ziet dan dat in de naden er een mengsel achter blijft van potlood restant, lijm. en zaagsel.
Wees niet bang dat lijmresten blijven liggen en straks vlekken geeft op je dek.
8) Behandel het dek met Danish oil (om de boel te fixeren)en je krijgt een schitterend dek.
Een andere MATTE vernis kan natuurlijk ook.
Ik zou het in ieder geval eerst even via een proefje proberen.
Op mijn foto moet je je niet laten misleiden door de glans, ik heb per vergissing een niet matte vernis gebruikt.