Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Pietsan,
Goed verhaal over dat teak en eerlijk gezegd was ik even verbaasd. Ik ging er altijd van uit dat ook voor de dekken eiken gebruikt werd. In ons geval doet het materiaal er natuurlijk minder toe als we de kleur maar wel goed krijgen. Ik ga de vuren latjes een beetje dun grijsbruin wassen en dan vernissen. Zo kom ik volgens mij het dichtst bij de illustraties die ik tot nu toe gezien heb. Een proefje op wat resthout ziet er goed uit, al ga ik nog even met het verfmengsel spelen.

Hoi Hugo,

Ik ben begonnen met beplanken.
- goed nat maken
- opbinden en laten drogen
- lijmen en spijkeren.

Probleem dat ik nu tegen kom is dat de plank aan de boeg terug recht probeert te springen en dat er veel kracht nodig is om het op zijn plaats te houden. Nu ben ik bang dat wanneer ik de spijkers eruit haal de lijm het niet houd.

Heeft iemand advies.
bv plank terug nat maken. de plank nat maken terwijl ze is opgebonden,.????

Bedankt voor elke tip.

Peter

Nu ben ik bang dat wanneer ik de spijkers eruit haal de lijm het niet houd.

Heeft iemand advies.

Houtlijm is best wel sterk hoor. Maar wat wel belangrijk is dat je voldoende lijmoppervlak creëert tussen lat en spant of kiel. Soms kan je daarvoor ook nog een extra blokje voor tegen spant of kiel lijmen en zodanig schuren dat het een groot raakvlak heeft met de lat.
Weer nat maken heb ik geen ervaring mee. Kan alleen werken als je watervaste (D3) houtlijm hebt gebruikt!!!

Groet,

Ad

Volgens mij werden dekken vroeger uit eik. iep of den gemaakt.
Men gaf de voorkeur aan Iep omdat dat nagenoeg niet splinterd, maar in grote stukken breekt in tegenstelling tot eik (dat gaf dus meer verwondingen)
Zelf gebruik ik Lindehout omdat dat mooi te verouderen is met een mengsel van azijn en staalwol
full

Let hier niet op het patroon, dat is nog lastiger, want er werd per periode een ander patroon gebruikt.
Het gaat hier even over de manier van verouderen en nog belangrijker het aanbrengen van de breeuwnaden.
Ik gebruik een omslachtige manier, maar het zwart van mijn naden loopt of trekt niet in de planken zodat je dan te dikke naden krijgt.
Deze foto geeft een beeld van de naden en kopse kanten.

Wekwijze van verouderen en breeuwen.
1) maak de planken op maat ( afhankelijk van de periode waarin het schip gebouwd is)
2) Schuin ALLE kanten met een schuurpapiertje enigsinds af.
Smeer de planken in met de vloeistof die je krijgt uit het mengsel van azijn en staalwol (dit mengsel gaat een verbinding aan en als je dat op de planken smeert wordt het grijs. Let op bij donker hout wordt het zwart!!)
Laat het goed drogen!!
3) Ga met een potlood langs alle kanten van je plank.
Voor de spijkergaatjes prik je met een naald kleine gaatjes op de juiste plaats, potlood erin ronddraaien en klaar
4) Leg de planken op het dik in het juiste patroon. dus niet zomaar wat planken met een overlap leggen, maar er bestaat een verdeling voor.
Ik denk det de Victory een 4-planks verdeling had, maar dat weet ik niet zeker, maar dat is op te zoeken.
5) Lijm zodanig dat er steeds een beetje lijm tussen de naden uitkomt.
6) Als je zo een deel gelegd hebt, strooi dan wat zaagsel, schuurstof op het beplankte deel.
7) Schuur nu het beplankte deel en je ziet dan dat in de naden er een mengsel achter blijft van potlood restant, lijm. en zaagsel.
Wees niet bang dat lijmresten blijven liggen en straks vlekken geeft op je dek.
8) Behandel het dek met Danish oil (om de boel te fixeren)en je krijgt een schitterend dek.
Een andere MATTE vernis kan natuurlijk ook.
Ik zou het in ieder geval eerst even via een proefje proberen.
Op mijn foto moet je je niet laten misleiden door de glans, ik heb per vergissing een niet matte vernis gebruikt.

Ik geloof niet dat dit de juiste plaats is voor een discussie, maar je informatie over het hout voor de dekken is denk ik niet correct. De huidbeplanking echter werd wel van eik,iep en den gemaakt. Gr. Pietsan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hugo,

Ik ben begonnen met beplanken.
- goed nat maken
- opbinden en laten drogen
- lijmen en spijkeren.

Probleem dat ik nu tegen kom is dat de plank aan de boeg terug recht probeert te springen en dat er veel kracht nodig is om het op zijn plaats te houden. Nu ben ik bang dat wanneer ik de spijkers eruit haal de lijm het niet houd.

Heeft iemand advies.
bv plank terug nat maken. de plank nat maken terwijl ze is opgebonden,.????

Bedankt voor elke tip.

Peter

@Peter: vergeet ook niet de planken onderling te verlijmen, is erg belangrijk als je straks de geschutspoorten moet uitzagen.

Groetjes
Ton

Dat is de juiste opmerking!
Met de lange verlijmingen komt er grotere lijmktacht.
Hoe groter het lijmvlak,hoe sterker een verbinding(de eerste les bij verbindingen in houtbewerking)

Dat is de juiste opmerking!

Inderdaad, en als planken niet goed onderling verbonden zijn krijg je problemen met schuren, omdat ze onafhankelijk van elkaar ingedrukt worden. Na het beplanken was ik het oppervlak dikwijls nog even in met witte houtlijm om alle kieren te vullen.

Groet,

Ad

Inderdaad, en als planken niet goed onderling verbonden zijn krijg je problemen met schuren, omdat ze onafhankelijk van elkaar ingedrukt worden. Na het beplanken was ik het oppervlak dikwijls nog even in met witte houtlijm om alle kieren te vullen.

Groet,

Ad

Wassen???:confused:

Hoe moet ik dat zien.
- Pure bizon erop of verdun je het met water?
- met borstel of paintbrush?
-????

Sorry, ik moet nog veel technieken leren en daarom altijd zeer geinteresserd.

Mvg,
Peter

Wassen???:confused:
Hoe moet ik dat zien.

Of gewoon goed inwrijven met een (lorre)doek na gewoon een hoeveelheid (ik doe onverdund) op het oppervlak te spuiten. Goed inwrijven, je ziet wel wanner de kieren dicht raken. Het overschot dan voordat het volledig uitgehard is met een licht vochtige doek voorzichtig weghalen. Dat scheelt weer met schuren, want als het hele oppervlak met lijm bedekt blijft schuur je je daarna het ongans.

Groet,

Ad

Weer even wat verduidelijking.

Niet dat mijn werkweg de beste is maar zo heb ik het gedaan en het werkt prima.
Lees mijn verslag ron pagina 20 tot 25.

Ik heb deze Punaise gebruikt de is dikker en langer du blijf hij zitten.
Ik lijm hem er zo op.
NIET door het latje maar in de kiel bij de boeg onder het latje!
Bij de spanten een spijketje er half in.

De volgende dag verwijderen!
Dan kan je maar een lijn per dag verwerken maar je dat gaat snel genoeg!
full

full

Groet ron

Dag Peter, sorry maar lees nu pas je vragen op het forum.
Ik leg mijn plankjes eerst te weken in water met ammoniak. (ca 1 h)
Dan voorzichtig licht voorbuigen in mijn toestelletje.
Dan plooien op de spanten en boegdelen en vastzetten met de messing spijkertjes en aan de boeg met die grotere bordpuinaises.(daar boor ik wel voor met mijn dremeltje).
Na het drogen lichjes opschuren en wat houitlijm met een tissue inwrijven. Het teveel met vochtig doekje wegnemen. En ja de planken ook onderling niet vergeten te verlijmen.
Het resultaat is OK.
Hugo

hms victory

goeie dag iedereen,

ik wil me graag even voorstellen ik ben Peter ben 28 jaar
heb voorheen de amerigo vespucci gemaakt en nu dacht ik laat ik ook eens de hms victory maken.
ben geen ervaren botenbouwer maar goed het lukt me aardig.
ben alleen laat begonnen zag dat ze al op magazine 50 zitten maar beter laat dan nooit zeg ik maar:D

hoop veel te leren en tips te lezen van dit topic.

gr peter bosman

goeie dag iedereen,

ik wil me graag even voorstellen ik ben Peter ben 28 jaar
heb voorheen de amerigo vespucci gemaakt en nu dacht ik laat ik ook eens de hms victory maken.
ben geen ervaren botenbouwer maar goed het lukt me aardig.
ben alleen laat begonnen zag dat ze al op magazine 50 zitten maar beter laat dan nooit zeg ik maar:D

hoop veel te leren en tips te lezen van dit topic.

gr peter bosman

Welkom op dit forum. Als je vragen hebt gewoon terug lezen kom je veel tegen van wat er al aan bod is geweest.

Gr John

Ik heb besloten om de "kogelgoten" van de luiken te verwijderen. Dat betekent voor mij dat ik de lagere middelste lat weglaat. De buitenlijsten van de twee grotere roosters worden dan 4x4 mm. Als ik de kogels terugbreng zal ik ze in blokken langs de buitenkant van de roosters zetten. Of ik dat wil is ook afhankelijk van hoe de geschuts takelage er straks uit ziet. De terugbreng talie die deagostinie weglaat wil ik straks eigenlijk wel hebben. Vooruit kijkend vraag ik mij af waarom De agostini de kanons aan het dek spijkerd. De spijkers door de wangen van de afuit zie je alleen bij dit model ergens anders kon ik ze niet vinden.

terug

Hallo Allemaal

Ik meld me weer terug, na een hele zware tijd, waarin ik absoluut niet aan modelbouw dacht, laat staan correct optrad tegen me medemens.
De geen die ik heb gekwest, mijn wel gemeende excuses.
De rede van dit alles, laat ik dat maar ruste, het was allemaal al droevig genoeg.

Gewoon weer verder bouwen aan m'n Victory, waarmee ik nu zo'n 5 maanden achter lig.

PS. ik zal proberen een foto album inelkaar te zetten, veel foto's heb ik niet, daar waren de omstandigheden niet naar.

In het Engelse bouwverslag worden in aflevering 87 roosters geplaatst in het bovenste geschuts dek. Daar zijn de lijsten van de roosters duidelijk donkerbruin. Ik kies er voor om net als op de home site van de Victory alle lijsten van de luiken in dezelfde kleur te schilderen. Net als op de door Janzwart geplaatste foto krijg je dan donkere lijsten, afhankelijk van bij wie je kijkt iets tussen zwart en donkerbruin.

Laatst bewerkt:
Hier een foto van mijn oplossing van de roosters.
De "goot" heb ik opgevuld met kneedbaar hout, en toen het nog zacht was met een ronde punt holletjes gemaakt. Na uitharding de kogeltjes erin gelijmd en geverfd. De buitenste lijst van de goot heb ik afgeschuurd tot 0,5 mm.
full

kogels

Mocht er iemand zijn die kogels voor de Victory tekort komt, of er meer op het dek wil leggen, ik heb voor jullie een adresje.
Geef me maar een seintje.

anker beting

In de tijd, dat ik op de peplankings latjes moet wachten, heb ik maar de anker beting zitten maken.
hier een foto, de rest staat in mijn foto album.
full

Back