Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De "launch" is de sloep die Deagostini levert bij de Victory. Er zit maar één sloep bij, dus ik heb er twee bij gekocht. Weet nog niet of ik ze in de davids hang of op het dek zet. Gr. PietZien er goed uit Piet.
Maar nu ik je over die sloepen bezig zie, vraag ik me af welke versie jullie eigenlijk bouwen. Bij Caldercraft had je de keuze tussen de "Trafalgar versie" (1805) en de huidige "Portsmouth versie". Daar zitten op sommige punten nogal verschillen tussen. Wat het aantal sloepen betreft zijn ze niet helemaal duidelijk, alleen dat ten tijde van de slag bij Trafalgar (de versie die ik uiteindelijk besloten heb te bouwen) ze vier sloepen aan boord had, Launch, Barge, Pinnace en Cutter (excuses voor de Engelse namen, maar ik ken de Nederlandse namen niet).
De Cutter is aanzienlijk kleiner dan de andere drie, en in de Caldercraft versie staan ze alle vier aan dek, dus niet in de davits. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keus die iedereen voor zichzelf moet maken!!!!
Groet,
Ad
Maten van extra sloepen.
In John McKay's "The 100-gun ship Victory" staan tekeningen van de Launch, de Barge, de Pinnacle en de Cutter.
Maar er staan drie cutters.
Maar nergens, buiten die homesite, komt een sloep voor die langer is dan de barge of barkas.
Bedankt voor de caldercraft info vooral aan een alternatief voor een launch wordt gewerkt zo gauw ik weet hoe en of laat ik het weten. Ander puntje is de voorkeur voor blank hout als het dekken betreft. In het bezit van een tuin weet ik dat hout in de open lucht niet lang blank vuren kleurt. De Porthsmouth versie is grijs geschilderd. Ik vermoed dat de dekken van een linie schip in gebruik oorspronkelijk ondanks het schuren een grijze tint hadden. Daarnaast doet de Deagostinie site vermoeden dat de roosters ook volledig blank hout zullen wezen. tenminste de lijsten van de roosters hebben op diverse afbeeldingen een bruine of zwarte kleur. Ik ben niet zo van blank vuren. Vroeger heb ik een paar keer een werkje met lucifers gemaakt en die zaken later weggegooid (ook) omdat ze zo vies geelbruin kleurden. Wie heeft een opvatting over de dekken?
in aflevering 44 bij punt 5 versterkingen van de voorsteven wordt beschreven dat er 3 mm van het rondhout afmoet en dan lijmen tegen de bovenste strook.
Vraag geld dit dan ook voor de andere kant ?