Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Maten van extra sloepen.
In John McKay's "The 100-gun ship Victory" staan tekeningen van de Launch, de Barge, de Pinnacle en de Cutter.
full

In mijn fotoboek staat de complete scan op schaal 1:192
Jan Zwart

Laatst bewerkt door een moderator:
Zien er goed uit Piet.
Maar nu ik je over die sloepen bezig zie, vraag ik me af welke versie jullie eigenlijk bouwen. Bij Caldercraft had je de keuze tussen de "Trafalgar versie" (1805) en de huidige "Portsmouth versie". Daar zitten op sommige punten nogal verschillen tussen. Wat het aantal sloepen betreft zijn ze niet helemaal duidelijk, alleen dat ten tijde van de slag bij Trafalgar (de versie die ik uiteindelijk besloten heb te bouwen) ze vier sloepen aan boord had, Launch, Barge, Pinnace en Cutter (excuses voor de Engelse namen, maar ik ken de Nederlandse namen niet).

De Cutter is aanzienlijk kleiner dan de andere drie, en in de Caldercraft versie staan ze alle vier aan dek, dus niet in de davits. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keus die iedereen voor zichzelf moet maken!!!!

Groet,

Ad
De "launch" is de sloep die Deagostini levert bij de Victory. Er zit maar één sloep bij, dus ik heb er twee bij gekocht. Weet nog niet of ik ze in de davids hang of op het dek zet. Gr. Piet

Maten van extra sloepen.
In John McKay's "The 100-gun ship Victory" staan tekeningen van de Launch, de Barge, de Pinnacle en de Cutter.

Helemaal gelijk Jan. Was vergeten daarin te kijken.
Maar als je ze zou willen bouwen is het door Caldercraft gehanteerde spantenplan wel handig denk ik. Samen met de maten uit McKay's boek is er dan vrij simpel een modelbouwversie op de goede schaal te maken.

Ik hoop dat bij deAgostini wel een goed tuigplan zit. Dat uit het boek van McKay is niet de meest duidelijke manier van weergeven. Maar dat ligt nog een eindje in het verschiet......

Groet,

Ad

Sloepen

Tot nu toe heb ik als buitenstaander deze discussie gevolgd en mijn Victory gebouwd, maar nu wil ik toch ook een keer iets opmerken.
Op de officiele site van de Victorie staat onder references een kopje ships boats en daar worden de sloepen allemaal genoemd. Inderdaad launch, barge pinnace en cutter. Maar er staan drie cutters. Totaal beweren de schrijvers dus zes sloepen. In de lijst staan de lengten van de sloepen vermeld en na wat rekenen blijkt de sloep van deagostinie de lengte van de barge te hebben.
Ik kende de Victorie van andere modellen en tenminste drie sloepen leveren is eigenlijk vanzelfsprekend.

mvg Theo

Maar er staan drie cutters.

Klopt, maar die waren kennelijk niet altijd aan boord. Bij Caldercraft hebben ze hun research toegespitst op de versie zoals ze de slag van Trafagar inging, en toen was er volgens hun bevindingen maar één cutter aan boord, en niets in de davits.
Maar je hebt volledig gelijk, ze had totaal 6 sloepen.

Groet,

Ad

Theo, klopt helemaal; dat is de reden waarom ik één launch op het dek ga plaatsen, en de
andere in de juiste kleuren als admiraalssloep in de davits zal ophangen. Verder reiken mijn
ambities niet.
Vandaag de eerste laag planken gezet: is reuze meegevallen. Als ik terugdenk aan al het schuurwerk en het stroken, eerder deze week, jongens wat een werk. Maar ja, als de
ondergrond degelijk is voorbereid, dan gaat het aanbrengen van de beplanking wel erg vlot. Overmorgen gaan we verder. Tot dan. Hugo

Voor de mensen die de barkas nog gaan bouwen, wanneer je de onderdeeltjes (op de foto nr. 3) die tegen het eerste spant worden geplaatst om de boeg te vormen, weglaat. Dan gaat het beplanken makkelijker en krijg je een mooier gevormde boeg. Maar let wel dit is mijn manier en is niet persé de juiste, wel makkelijker. Gr. Pietsan.
full

De meegeleverde sloep is niet de launch, als de maatvoering klopt. Met roer is mijn barkas 116 mm lang en dat klopt met de bij Victory Home opgegeven lengte van 9,75 m. De barkas is dan dus de barge. Maar nergens, buiten die homesite, komt een sloep voor die langer is dan de barge of barkas. Toch is de opgegeven lengte van de launch 10,36 m. Dat zou op onze schaal 7 mm langer zijn en zoveel zit ik er niet naast.

Zou toch ook gaan om verschillende modellen ervan te maken.
Er zijn duidelijke verschillen.
Die Victory home zal er wel het dichts bij komen,ze hebben alle dukumentatie van het schip.

Maar nergens, buiten die homesite, komt een sloep voor die langer is dan de barge of barkas.

De launch van het Caldercraft model is 144 mm lang, dat komt precies overeen met 10,36 meter op schaal 1:72. De cutter is die van 5,48 meter lang (76 mm op schaal), wat dus betekent dat de twee cutters van 7,62 meter bij dit model niet zijn opgenomen. De cutter in het boek van John McKay is ook die van 5,48 meter.
De lengtes van de barge (9,75 meter) en de Pinnace (8,54 meter) kloppen ook exact op schaal.
Ik denk overigens dat je de romplengte moet nemen, niet die inclusief roer.

Groet,

Ad

Allen,
Ik denk dat er een foute waarde staat voor de lengte van de zijkanten van het grootste grid. In deel 48 staat een lengte van 88 mm genoemd, maar dan is het grid te groot voor de opening in het dek. Op de Engelse bouwsite staat een lengte van 82 mm genoemd.
gr. Wim

Bedankt voor de caldercraft info vooral aan een alternatief voor een launch wordt gewerkt zo gauw ik weet hoe en of laat ik het weten. Ander puntje is de voorkeur voor blank hout als het dekken betreft. In het bezit van een tuin weet ik dat hout in de open lucht niet lang blank vuren kleurt. De Porthsmouth versie is grijs geschilderd. Ik vermoed dat de dekken van een linie schip in gebruik oorspronkelijk ondanks het schuren een grijze tint hadden. Daarnaast doet de Deagostinie site vermoeden dat de roosters ook volledig blank hout zullen wezen. tenminste de lijsten van de roosters hebben op diverse afbeeldingen een bruine of zwarte kleur. Ik ben niet zo van blank vuren. Vroeger heb ik een paar keer een werkje met lucifers gemaakt en die zaken later weggegooid (ook) omdat ze zo vies geelbruin kleurden. Wie heeft een opvatting over de dekken?

Wim
Je hebt gelijk. Ik heb de lengte opgemeten in het dekplan in het boek van McKay en dan kom ik, na schaalomrekening, op een totale lengte van 89 mm. Uitgaande van de bouwbeschrijving kwam ik uit op 94 mm.
Inkorten dus,
Jan Zwart

Theo,
Hierbij een foto van een rooster, t.b.v. de kleurstelling.
full

Jan Zwart

Als het een showmodel is kun je de dekken naturel vernissen.
Ikzelf ga ze waarschijnlijk lichtgrijs kleuren op de dekken die bloot aan het licht staan.

Bedankt voor de foto Jan. De lijsten van de roosters worden bij mijn Victory dus donkerbruin. Toch is misschien wel het mooiste van dit proces dat ieder opgelost probleem weer een andere vraag veroorzaakt. In de geleverde uitvoering liggen de kanonskogels in een goot om en naast de roosters. Op de foto liggen ze in uithollingen. Nu zijn die uithollingen schaal 1:84 natuurlijk niet interessant, maar de extra breedte van de omlijsting wel, ik denk dat deagostini daar minstens een foute suggestie doet. Studerend in de Engelse versie van het montage logboek struikelde ik over het volgende punt. De steunen van het dek boven de roosters staan (ik zoek in de site van de Victorie en een paar boeken van lang geleden) overal op de lijst van de roosters, alleen bij deagostini staan ze er buiten. Daarnaast zijn die steunen ook weer bruin bij iedereen maar ongeschilderd bij ons model.

Bedankt voor de caldercraft info vooral aan een alternatief voor een launch wordt gewerkt zo gauw ik weet hoe en of laat ik het weten. Ander puntje is de voorkeur voor blank hout als het dekken betreft. In het bezit van een tuin weet ik dat hout in de open lucht niet lang blank vuren kleurt. De Porthsmouth versie is grijs geschilderd. Ik vermoed dat de dekken van een linie schip in gebruik oorspronkelijk ondanks het schuren een grijze tint hadden. Daarnaast doet de Deagostinie site vermoeden dat de roosters ook volledig blank hout zullen wezen. tenminste de lijsten van de roosters hebben op diverse afbeeldingen een bruine of zwarte kleur. Ik ben niet zo van blank vuren. Vroeger heb ik een paar keer een werkje met lucifers gemaakt en die zaken later weggegooid (ook) omdat ze zo vies geelbruin kleurden. Wie heeft een opvatting over de dekken?

De houten dekken werden bijna altijd gemaakt van teakhout. Dit hout krimpt niet en zet ook niet uit als het nat of droog word. Teakhout word vanzelf grijs als het onbehandeld blijft. Vroeger werden de dekken geschuurd met water en stenen en later met caustic-soda. Als je teakhout met caustic-soda schuurd of schoon maakt dan krijgt het dek een vurenhouten kleur. Gr. pietsan.

rondhout

in aflevering 44 bij punt 5 versterkingen van de voorsteven wordt beschreven dat er 3 mm van het rondhout afmoet en dan lijmen tegen de bovenste strook.
Vraag geld dit dan ook voor de andere kant ?

in aflevering 44 bij punt 5 versterkingen van de voorsteven wordt beschreven dat er 3 mm van het rondhout afmoet en dan lijmen tegen de bovenste strook.
Vraag geld dit dan ook voor de andere kant ?

Dit geld voor bijde kanten. In de beschrijving laten ze vaak de beschrijving voor één kant zien, maar je kan er van uit gan dat het altijd voor bijde kanten geld. Gr. pietsan

Back